fyrlykt Skrevet 4. februar 2006 Skrevet 4. februar 2006 Da antar jeg at du er for at abortinngrep skal betales selv, skader som skyldes fylle-atferd, behandling for kreft pga røyking, for ikke å snakke om metadon og annen behandling for narkotikamisbruk? For bare å ta et lite utvalg av selvpåførte lidelser.... Sykelig overvekt er er helseskadelig, ikke minst er det skadelig for psykisk helse, og det å tro at det er "så lett å slanke seg, mangler bare viljestyrke..." Folk bør vel ha kommet litt lengre nå?? Hvis det er så enkelt, så er det veldig merkelig at ikke flere klarer det, og også merkelig at de som jobber med alvorlig overvekt sier at det er uhyre vanskelig å behandle. Det er også naivt å tro at det ikke "ligger noe bak" når folk spiser seg opp til en BMI på 30 - 40, som man må ha for å få innvilget sånn operasjon. Det er ofte mennesker som sliter psykisk som ender der, og mange av dem har spiseforstyrrelser. Hvordan har du tenkt å skille mellom selvforskyldte og uskyldige overvektige? Selvfølgelig ville alle blitt tynnere hvis de spiste mindre. Men har du i det hele tatt satt deg inn i hva slike operasjoner innebærer - hvilken risiko den innebærer, og hvor lite de faktisk kan spise etterpå? Og ikke minst hvilke bivirkninger det kan få? Det er helt urealistisk at en sterkt overvektig person skal klare å kutte fra 3000 + til 1000 kcal (og mindre enn det) over lengre tid, det er den forminskede magesekken som gjør at det går. Jeg blir så inderlig provosert over folk som uttaler seg bastant om overvekt uten å ha fille peiling på hva det innebærer! Dessuten - det samfunnet spytter inn for å bahandle denne sykdommen som overvekt er, får de igjen i form av at folk jobebr lengre, holder seg friskere osv. Må bli slutt på å se på overvektige som annenrangs mennesker uten viljestyrke, som kun har seg selv å takke. Saken er som oftest mye mer komplisert enn det. Ja, jeg har vært alvorlig overvektig. Og ja, jeg har kvittet meg med overvekten (uten operasjon). Men det har krevet laaaaang behandling, og det offentlige har sannsynligvis lagt ut like mye penger på meg som de ville gjort ved operasjon, ved å betale samtaleterapien min. Men den skulle jeg sikkert også betalt selv.... *applaus* 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 4. februar 2006 Skrevet 4. februar 2006 Da antar jeg at du er for at abortinngrep skal betales selv, skader som skyldes fylle-atferd, behandling for kreft pga røyking, for ikke å snakke om metadon og annen behandling for narkotikamisbruk? For bare å ta et lite utvalg av selvpåførte lidelser.... Sykelig overvekt er er helseskadelig, ikke minst er det skadelig for psykisk helse, og det å tro at det er "så lett å slanke seg, mangler bare viljestyrke..." Folk bør vel ha kommet litt lengre nå?? Hvis det er så enkelt, så er det veldig merkelig at ikke flere klarer det, og også merkelig at de som jobber med alvorlig overvekt sier at det er uhyre vanskelig å behandle. Det er også naivt å tro at det ikke "ligger noe bak" når folk spiser seg opp til en BMI på 30 - 40, som man må ha for å få innvilget sånn operasjon. Det er ofte mennesker som sliter psykisk som ender der, og mange av dem har spiseforstyrrelser. Hvordan har du tenkt å skille mellom selvforskyldte og uskyldige overvektige? Selvfølgelig ville alle blitt tynnere hvis de spiste mindre. Men har du i det hele tatt satt deg inn i hva slike operasjoner innebærer - hvilken risiko den innebærer, og hvor lite de faktisk kan spise etterpå? Og ikke minst hvilke bivirkninger det kan få? Det er helt urealistisk at en sterkt overvektig person skal klare å kutte fra 3000 + til 1000 kcal (og mindre enn det) over lengre tid, det er den forminskede magesekken som gjør at det går. Jeg blir så inderlig provosert over folk som uttaler seg bastant om overvekt uten å ha fille peiling på hva det innebærer! Dessuten - det samfunnet spytter inn for å bahandle denne sykdommen som overvekt er, får de igjen i form av at folk jobebr lengre, holder seg friskere osv. Må bli slutt på å se på overvektige som annenrangs mennesker uten viljestyrke, som kun har seg selv å takke. Saken er som oftest mye mer komplisert enn det. Ja, jeg har vært alvorlig overvektig. Og ja, jeg har kvittet meg med overvekten (uten operasjon). Men det har krevet laaaaang behandling, og det offentlige har sannsynligvis lagt ut like mye penger på meg som de ville gjort ved operasjon, ved å betale samtaleterapien min. Men den skulle jeg sikkert også betalt selv.... ...og røykere som får lungekreft og KOLS bør selvsagt betale behandlingen selv, de også. Selvpåført er selvpåført. *rister på hodet* 0 Siter
Angela1365380318 Skrevet 4. februar 2006 Skrevet 4. februar 2006 Da antar jeg at du er for at abortinngrep skal betales selv, skader som skyldes fylle-atferd, behandling for kreft pga røyking, for ikke å snakke om metadon og annen behandling for narkotikamisbruk? For bare å ta et lite utvalg av selvpåførte lidelser.... Sykelig overvekt er er helseskadelig, ikke minst er det skadelig for psykisk helse, og det å tro at det er "så lett å slanke seg, mangler bare viljestyrke..." Folk bør vel ha kommet litt lengre nå?? Hvis det er så enkelt, så er det veldig merkelig at ikke flere klarer det, og også merkelig at de som jobber med alvorlig overvekt sier at det er uhyre vanskelig å behandle. Det er også naivt å tro at det ikke "ligger noe bak" når folk spiser seg opp til en BMI på 30 - 40, som man må ha for å få innvilget sånn operasjon. Det er ofte mennesker som sliter psykisk som ender der, og mange av dem har spiseforstyrrelser. Hvordan har du tenkt å skille mellom selvforskyldte og uskyldige overvektige? Selvfølgelig ville alle blitt tynnere hvis de spiste mindre. Men har du i det hele tatt satt deg inn i hva slike operasjoner innebærer - hvilken risiko den innebærer, og hvor lite de faktisk kan spise etterpå? Og ikke minst hvilke bivirkninger det kan få? Det er helt urealistisk at en sterkt overvektig person skal klare å kutte fra 3000 + til 1000 kcal (og mindre enn det) over lengre tid, det er den forminskede magesekken som gjør at det går. Jeg blir så inderlig provosert over folk som uttaler seg bastant om overvekt uten å ha fille peiling på hva det innebærer! Dessuten - det samfunnet spytter inn for å bahandle denne sykdommen som overvekt er, får de igjen i form av at folk jobebr lengre, holder seg friskere osv. Må bli slutt på å se på overvektige som annenrangs mennesker uten viljestyrke, som kun har seg selv å takke. Saken er som oftest mye mer komplisert enn det. Ja, jeg har vært alvorlig overvektig. Og ja, jeg har kvittet meg med overvekten (uten operasjon). Men det har krevet laaaaang behandling, og det offentlige har sannsynligvis lagt ut like mye penger på meg som de ville gjort ved operasjon, ved å betale samtaleterapien min. Men den skulle jeg sikkert også betalt selv.... Overvekt er ingen spiseforstyrrelser i seg selv, overspising er. Mange av de sykelige ovevektige har psykiske problemer feks depresjon som fører til at de trøstespiser eller spiser for å dempe føleser som uro som de tolker som sult. Jeg har nok mer peiling på dette en du tror, men skal ikke påstå at jeg er noen ekspert. Det er risiko ved operasjon ja. Men en operasjon kurerer ikke de psykiskeproblemene de har og grunnen til at de er overvektige (feks blitt utsatt for incest) operasjonen fjerner bare deler av magesekken, problemene du hadde i går er der i dag igjen. Jeg synest samtaleterapi, finne ut hvorfor de spiser så mye er en bedre metode som har større mulighet for å kurrere de. Også må de legge om kostholdet, mosjonere og kvitte seg med kiloene. ¨Jeg ser på operasjon som for enkelt ja. Men de er ikke annen rangs borgere, mange har kunnskap og erfaringer og ikke minst et humør som er en stor resurs for samfunnet! 0 Siter
Gjest kalendria Skrevet 4. februar 2006 Skrevet 4. februar 2006 Overvekt er ingen spiseforstyrrelser i seg selv, overspising er. Mange av de sykelige ovevektige har psykiske problemer feks depresjon som fører til at de trøstespiser eller spiser for å dempe føleser som uro som de tolker som sult. Jeg har nok mer peiling på dette en du tror, men skal ikke påstå at jeg er noen ekspert. Det er risiko ved operasjon ja. Men en operasjon kurerer ikke de psykiskeproblemene de har og grunnen til at de er overvektige (feks blitt utsatt for incest) operasjonen fjerner bare deler av magesekken, problemene du hadde i går er der i dag igjen. Jeg synest samtaleterapi, finne ut hvorfor de spiser så mye er en bedre metode som har større mulighet for å kurrere de. Også må de legge om kostholdet, mosjonere og kvitte seg med kiloene. ¨Jeg ser på operasjon som for enkelt ja. Men de er ikke annen rangs borgere, mange har kunnskap og erfaringer og ikke minst et humør som er en stor resurs for samfunnet! Jeg har ikke sagt at overvekt er en spiseforstyrrelse, jeg har sagt at mange av de sterkt overvektige har en spiseforsyrrelse. Vi snakker ikke om kosmetisk overvekt her, det dreier seg stort sett om minst 30 kilo. Noen har nytte av samtaleterapi, noen har det ikke. Og dersom de i stedet har nytte av operasjon, så skal vel verken du eller jeg bestemme at de ikke skal få det. Og hvorfor skal de overvektige, som eneste gruppe, måtte betale for behandling som kan redde helsen deres? 0 Siter
Angela1365380318 Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Jeg har ikke sagt at overvekt er en spiseforstyrrelse, jeg har sagt at mange av de sterkt overvektige har en spiseforsyrrelse. Vi snakker ikke om kosmetisk overvekt her, det dreier seg stort sett om minst 30 kilo. Noen har nytte av samtaleterapi, noen har det ikke. Og dersom de i stedet har nytte av operasjon, så skal vel verken du eller jeg bestemme at de ikke skal få det. Og hvorfor skal de overvektige, som eneste gruppe, måtte betale for behandling som kan redde helsen deres? "Noen har nytte av samtaleterapi, noen har det ikke. Og dersom de i stedet har nytte av operasjon, så skal vel verken du eller jeg bestemme at de ikke skal få det. Og hvorfor skal de overvektige, som eneste gruppe, måtte betale for behandling som kan redde helsen deres?" Nå er denne type operasjoner ganske nytt i norge, men i Usa har de gjort det i lengre tid og på ganske mange, de går raskt og mye ned i vekt ja, men det er langt fra alle som klarer å holde seg på normal vekt over lengre tid, og går opp i vekt igjen. Magesekken kan strekkes på nytt. Dette skjer jo nettopp fordi mye av problemene ligger i livsstilen, feks kosthold og at mye av problemene er psykologiske. 0 Siter
Gjest kalendria Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 "Noen har nytte av samtaleterapi, noen har det ikke. Og dersom de i stedet har nytte av operasjon, så skal vel verken du eller jeg bestemme at de ikke skal få det. Og hvorfor skal de overvektige, som eneste gruppe, måtte betale for behandling som kan redde helsen deres?" Nå er denne type operasjoner ganske nytt i norge, men i Usa har de gjort det i lengre tid og på ganske mange, de går raskt og mye ned i vekt ja, men det er langt fra alle som klarer å holde seg på normal vekt over lengre tid, og går opp i vekt igjen. Magesekken kan strekkes på nytt. Dette skjer jo nettopp fordi mye av problemene ligger i livsstilen, feks kosthold og at mye av problemene er psykologiske. Det stemmer. Men de fleste som går ned i vekt ved å endre livsstil, faller også tilbake til det gamle, helbredelsesprosenten for overvektige er generelt ganske lav på lang sikt (hvilket igjen bekrefter hvor vanskelig det er å behandle, og at all prat om viljestyrke bare er fullstendig bullshit). Og mitt inntrykk av operasjoner, er at det i alle fall har en større helbredelsesprosent enn mye annet, uten at jeg vet det sikkert. Dessuten kan det å gå ned i vekt, og bedre helsen, gjøre det lettere for mange å starte i terapi. Terapi er ikke for pyser, og krever i alle fall vilje og styrke. Det er ikke så lett å ha det når man veier 30 - 40 kilo for mye. Dessuten - det å finne ut hvorfor man spiser, er ikke nødvendigvis det samme som å klare å slutte å spise når man ser sammenhengen. Hvis man feks spiser for å dempe angst, løser ikke kunnskapen om det noe som helst. Ingen klarer å slutte å spise for å dempe angst, dersom de ikke får noen andre hjelpemidler til å beherske/dempe angsten. Og det er det ikke alltid så lett å finne. Du svarer ikke på hvorfor overvektige er den eneste gruppen med "selvpåført" sykdom som skal betale behandlingen sin selv. Jeg vil gjerne vite hvorfor du mener det. 0 Siter
Gjest operasjonen bør dekkes Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Dette er noe av det mest flåsete innlegget jeg noen gang har lest her inne! Du tror det er en enkel løsning å la seg operere? Det er faktisk siste utvei for enkelte! Aner du hvor lite de må spise etter en operasjon? Aner du hvor syke de blir etter å ha forsøkt å spise bare en liten matbit mer eller drukket en liten slurk vann mer? Aner du hvordan det er å bli mett etter en kvart brødskive? Aner du hvor slappe de blir i ukesvis etterpå? Aner du noe som helst om hvilke komplikasjoner som kan oppstå og hvor dødelig en slik operasjon er? Tydeligvis ikke! Jeg har ikke blitt operert selv, men jeg har venner som har gjennomgått en slik operasjon og jeg har venner som står på venteliste, så jeg har fulgt dem på nært hold og sett en del av hva de må igjennom. Jeg kjenner også til folk som har dødd som følge av operasjonen. Det er flere årsaker til overvekt, ikke bare det at folk har spist for mye og trent for lite. Det finnes faktisk folk som er overvektige som følge av sykdom også. Og har de blitt store som følge av maten, så er det stort sett en grunn til at de spiser for mye. Man kan selvfølgelig lure på hvorfor de spiser for mye, når de vet at det er en sunn livsstil som skal til. Jeg har ikke svaret. Samtidig kan man også lure på hvorfor stadig flere begynner å røyke, enda alle her i landet har fått god opplæring i hva røyking fører med seg av helseproblemer. Det tar relativt kort tid å gå opp masse i vekt, det er ikke noe "problem" å få til. Noe langt annet er å gå ned i vekt. Ofte tar det flere år for en som må ned mange, mange kilo. Dem som lider av alvorlig overvekt har kanskje ikke alle disse årene igjen å leve! De kommer kanskje til å ha for mye vekt over så lang tid, at de kanskje ikke overlever selv om de slanker seg. Dessuten er faren stor for at de pådrar seg andre sykdommer og skader, ikke minst diabetes og belastningsskader og dermed blir enda en byrde for helsevesenet. Kanskje de ikke kan komme seg ut i jobb igjen senere, men forblir uføretrygdet resten av livet. Her snakker vi faktisk store kostnader både for samfunnet og den enkelte. Derfor er det bedre at de får hjelp fort, slik at de kan få gått raskt ned i vekt og få en mye større sjanse til å overleve. Dette vil på sikt spare samfunnet for utgifter til uføretrygd og gi skatteinntekter fra dem som kommer seg i jobb igjen. Alt i alt tror jeg samfunnet tjener på at ekstremt overvektige som ønsker det, får slankeoperasjon dekket. 0 Siter
Angela1365380318 Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Det stemmer. Men de fleste som går ned i vekt ved å endre livsstil, faller også tilbake til det gamle, helbredelsesprosenten for overvektige er generelt ganske lav på lang sikt (hvilket igjen bekrefter hvor vanskelig det er å behandle, og at all prat om viljestyrke bare er fullstendig bullshit). Og mitt inntrykk av operasjoner, er at det i alle fall har en større helbredelsesprosent enn mye annet, uten at jeg vet det sikkert. Dessuten kan det å gå ned i vekt, og bedre helsen, gjøre det lettere for mange å starte i terapi. Terapi er ikke for pyser, og krever i alle fall vilje og styrke. Det er ikke så lett å ha det når man veier 30 - 40 kilo for mye. Dessuten - det å finne ut hvorfor man spiser, er ikke nødvendigvis det samme som å klare å slutte å spise når man ser sammenhengen. Hvis man feks spiser for å dempe angst, løser ikke kunnskapen om det noe som helst. Ingen klarer å slutte å spise for å dempe angst, dersom de ikke får noen andre hjelpemidler til å beherske/dempe angsten. Og det er det ikke alltid så lett å finne. Du svarer ikke på hvorfor overvektige er den eneste gruppen med "selvpåført" sykdom som skal betale behandlingen sin selv. Jeg vil gjerne vite hvorfor du mener det. Har aldri sagt at de er de eneste som skal måtte betale selv. Sykehusene opplever kjempe kutt på statsbudsjettet, jeg vil heller at psykiatrien får pengene en at de brukes på fedme operasjoner. Barn som kan få hørselsimplantat er også en kampsak for meg. Jeg vet hvordan det er å kjempe mot vekten, jeg er ikke født tynn med superforbrenning og blir ikke stappmett av et eple. Men jeg er langt unna å lide av fedme, jeg trener og har bra kondisjon, spiser mye frukt og grønnsaker for "fylle opp magen" men sefølgelig det er dager da jeg bare ligger på sofaen å spiser sjokolade. Jeg ser ikke ned få fete folk, men er lei av all medlidenheten de klager seg til. Det foregår mye spennendes i forskningen innen fedme, og dette er særlig innen psykologien/biologisk i hjernen man begynner å finne faktorer som fører til fedme, noen mener det finnes et eget fedme gen, det blir spennenes å se hva som skjer fremover. Men selv har jeg mer tro på terapi og veiledning enn en operasjon. De må lære seg å takle virkligheten sin, sin psyke, sin kropp, hvordan den reagerer (fordi om det kansje er biologisk og urettferdig) og det kan ikke en operasjon gjøre. 0 Siter
Gemini Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Dette er noe av det mest flåsete innlegget jeg noen gang har lest her inne! Du tror det er en enkel løsning å la seg operere? Det er faktisk siste utvei for enkelte! Aner du hvor lite de må spise etter en operasjon? Aner du hvor syke de blir etter å ha forsøkt å spise bare en liten matbit mer eller drukket en liten slurk vann mer? Aner du hvordan det er å bli mett etter en kvart brødskive? Aner du hvor slappe de blir i ukesvis etterpå? Aner du noe som helst om hvilke komplikasjoner som kan oppstå og hvor dødelig en slik operasjon er? Tydeligvis ikke! Jeg har ikke blitt operert selv, men jeg har venner som har gjennomgått en slik operasjon og jeg har venner som står på venteliste, så jeg har fulgt dem på nært hold og sett en del av hva de må igjennom. Jeg kjenner også til folk som har dødd som følge av operasjonen. Det er flere årsaker til overvekt, ikke bare det at folk har spist for mye og trent for lite. Det finnes faktisk folk som er overvektige som følge av sykdom også. Og har de blitt store som følge av maten, så er det stort sett en grunn til at de spiser for mye. Man kan selvfølgelig lure på hvorfor de spiser for mye, når de vet at det er en sunn livsstil som skal til. Jeg har ikke svaret. Samtidig kan man også lure på hvorfor stadig flere begynner å røyke, enda alle her i landet har fått god opplæring i hva røyking fører med seg av helseproblemer. Det tar relativt kort tid å gå opp masse i vekt, det er ikke noe "problem" å få til. Noe langt annet er å gå ned i vekt. Ofte tar det flere år for en som må ned mange, mange kilo. Dem som lider av alvorlig overvekt har kanskje ikke alle disse årene igjen å leve! De kommer kanskje til å ha for mye vekt over så lang tid, at de kanskje ikke overlever selv om de slanker seg. Dessuten er faren stor for at de pådrar seg andre sykdommer og skader, ikke minst diabetes og belastningsskader og dermed blir enda en byrde for helsevesenet. Kanskje de ikke kan komme seg ut i jobb igjen senere, men forblir uføretrygdet resten av livet. Her snakker vi faktisk store kostnader både for samfunnet og den enkelte. Derfor er det bedre at de får hjelp fort, slik at de kan få gått raskt ned i vekt og få en mye større sjanse til å overleve. Dette vil på sikt spare samfunnet for utgifter til uføretrygd og gi skatteinntekter fra dem som kommer seg i jobb igjen. Alt i alt tror jeg samfunnet tjener på at ekstremt overvektige som ønsker det, får slankeoperasjon dekket. Flott svar!! :-) 0 Siter
jubalong70 Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Dette er noe av det mest flåsete innlegget jeg noen gang har lest her inne! Du tror det er en enkel løsning å la seg operere? Det er faktisk siste utvei for enkelte! Aner du hvor lite de må spise etter en operasjon? Aner du hvor syke de blir etter å ha forsøkt å spise bare en liten matbit mer eller drukket en liten slurk vann mer? Aner du hvordan det er å bli mett etter en kvart brødskive? Aner du hvor slappe de blir i ukesvis etterpå? Aner du noe som helst om hvilke komplikasjoner som kan oppstå og hvor dødelig en slik operasjon er? Tydeligvis ikke! Jeg har ikke blitt operert selv, men jeg har venner som har gjennomgått en slik operasjon og jeg har venner som står på venteliste, så jeg har fulgt dem på nært hold og sett en del av hva de må igjennom. Jeg kjenner også til folk som har dødd som følge av operasjonen. Det er flere årsaker til overvekt, ikke bare det at folk har spist for mye og trent for lite. Det finnes faktisk folk som er overvektige som følge av sykdom også. Og har de blitt store som følge av maten, så er det stort sett en grunn til at de spiser for mye. Man kan selvfølgelig lure på hvorfor de spiser for mye, når de vet at det er en sunn livsstil som skal til. Jeg har ikke svaret. Samtidig kan man også lure på hvorfor stadig flere begynner å røyke, enda alle her i landet har fått god opplæring i hva røyking fører med seg av helseproblemer. Det tar relativt kort tid å gå opp masse i vekt, det er ikke noe "problem" å få til. Noe langt annet er å gå ned i vekt. Ofte tar det flere år for en som må ned mange, mange kilo. Dem som lider av alvorlig overvekt har kanskje ikke alle disse årene igjen å leve! De kommer kanskje til å ha for mye vekt over så lang tid, at de kanskje ikke overlever selv om de slanker seg. Dessuten er faren stor for at de pådrar seg andre sykdommer og skader, ikke minst diabetes og belastningsskader og dermed blir enda en byrde for helsevesenet. Kanskje de ikke kan komme seg ut i jobb igjen senere, men forblir uføretrygdet resten av livet. Her snakker vi faktisk store kostnader både for samfunnet og den enkelte. Derfor er det bedre at de får hjelp fort, slik at de kan få gått raskt ned i vekt og få en mye større sjanse til å overleve. Dette vil på sikt spare samfunnet for utgifter til uføretrygd og gi skatteinntekter fra dem som kommer seg i jobb igjen. Alt i alt tror jeg samfunnet tjener på at ekstremt overvektige som ønsker det, får slankeoperasjon dekket. Godt svar! 0 Siter
Gjest kalendria Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Har aldri sagt at de er de eneste som skal måtte betale selv. Sykehusene opplever kjempe kutt på statsbudsjettet, jeg vil heller at psykiatrien får pengene en at de brukes på fedme operasjoner. Barn som kan få hørselsimplantat er også en kampsak for meg. Jeg vet hvordan det er å kjempe mot vekten, jeg er ikke født tynn med superforbrenning og blir ikke stappmett av et eple. Men jeg er langt unna å lide av fedme, jeg trener og har bra kondisjon, spiser mye frukt og grønnsaker for "fylle opp magen" men sefølgelig det er dager da jeg bare ligger på sofaen å spiser sjokolade. Jeg ser ikke ned få fete folk, men er lei av all medlidenheten de klager seg til. Det foregår mye spennendes i forskningen innen fedme, og dette er særlig innen psykologien/biologisk i hjernen man begynner å finne faktorer som fører til fedme, noen mener det finnes et eget fedme gen, det blir spennenes å se hva som skjer fremover. Men selv har jeg mer tro på terapi og veiledning enn en operasjon. De må lære seg å takle virkligheten sin, sin psyke, sin kropp, hvordan den reagerer (fordi om det kansje er biologisk og urettferdig) og det kan ikke en operasjon gjøre. Ja, det enkleste er selvfølgelig å sette svake grupper opp mot hverandre, overvektige mot CI og psykiatrien... Det er vel kanskje andre steder man bør kutte først, der hvor man virkelig kan snakke om selvforskyldte "lidelser". Abort og alkoholrelaterte kostnader er jo gode eksempler - ingenting er vel mer selvforskyldt enn en ufrivillig graviditet, bortsett fra i noen få tilfeller. (Jeg er ikke for at abort skal dekkes av den enkelte, men skal du gå inn for selvfinansiering, får du jammen begynne hos dem som virkelig kan forhindre "sykdommen") Lei av at overvektige syter seg til medlidenhet?? Hvilken virkelighet lever du i? Overvektige er atskillig mer utsatt for sjikane, fordommer, diskriminering i arbeidslivet osv osv osv enn for medlidenhet! I tillegg er mange av dem sosialt isolerte og har psykiske helseplager, og de færreste tør å stå opp for seg selv. Hvilket i mange tilfeller er en av årsakene til overvekt i utgangspunktet. Urettmessig medlidenhet og "syting og klaging" ???? Og ikke minst er overvekt lite forsket på, som du sier, hvilket betyr at overvekt kanskje ikke er noe som kan forhindres av den enkelte. Dersom det virkelig finnes et "overvektsgen", er sannsynligvis operasjon den mest farbare vei. Ingen klarer å gå sulten over lengre tid - før eller siden gir man opp det prosjektet. Jeg kunne fått operasjon i sin tid, men kunne aldri falt meg inn å velge det. Nettopp fordi det er et sinnsykt inngrep med stor risiko, og pga av alle ettervirkningene. Jeg beundrer de som virkelig orker noe sånt! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.