Gå til innhold

Febertermometer

Anbefalte innlegg

Gjest Calóni
Skrevet

På bruksanvisningen på termometeret mitt står det:

Ved rektalmåling vil man få en kroppstemperatur som ligger rundt 0,5-1 grader høyere enn en kroppstemperatur som måles oralt.

Ved måling under armehulen vil man få en temperatur som ligger 1 grad lavere enn den som måles oralt.

Betyr det at det er den temperaturen som måles oralt som er den "riktige"? At om man måler i armhulen må man legge til en grad, og om man måler rektalt må man trekke fra tilsvarende? *forvirra*

Fortsetter under...

Skrevet

Rektaltemperatur regnes som den mest korrekte tempen.

Munnen og armhulen er alltid noe kaldere enn kroppens kjernetemperatur.

Har du feber? Influensaen som har tatt deg?

Stakkar. God bedring!

Gjest Calóni
Skrevet

Rektaltemperatur regnes som den mest korrekte tempen.

Munnen og armhulen er alltid noe kaldere enn kroppens kjernetemperatur.

Har du feber? Influensaen som har tatt deg?

Stakkar. God bedring!

Men begge de to henviser jo til oralmålingen, liksom. Er det virkelig sånn at man må legge til -2- grader om man måler under armhulen? Og nei, jeg akter ikke å prøve ut alle tre og sammenligne! :P

Vet ikke om det kan være influensaen, jeg? Har den kommet til trøndelag enda? Jeg holder heller en knapp på kjappe temperaturforandringer, ettersom jeg nettopp var på ferie hvor det var varmt og sommerlig vær, og så rett hjem til 30 grader kaldere Norge :/

Skrevet

Men begge de to henviser jo til oralmålingen, liksom. Er det virkelig sånn at man må legge til -2- grader om man måler under armhulen? Og nei, jeg akter ikke å prøve ut alle tre og sammenligne! :P

Vet ikke om det kan være influensaen, jeg? Har den kommet til trøndelag enda? Jeg holder heller en knapp på kjappe temperaturforandringer, ettersom jeg nettopp var på ferie hvor det var varmt og sommerlig vær, og så rett hjem til 30 grader kaldere Norge :/

Brrr... Litt av en overgang...

Det man måler i baken er rett temp.

Så legger man til 0.5-1 grad når man måler i munnen, og legger til ca 2 grader under armhulen.

Personlig synes jeg øretemp er triveligst, har noen ekle barndomsminner fra rompetemperaturmålinger med kalde ekle metallpinner med vaselin på.... *kniper igjen*

Skrevet

På mitt temperaturmål står det at man må legge til 3 dersom man måler i munn, og 5 dersom man måler i armhulen.

Stemmer aldri på meg, men stort sett alltid på vesla.

Gjest Calóni
Skrevet

Brrr... Litt av en overgang...

Det man måler i baken er rett temp.

Så legger man til 0.5-1 grad når man måler i munnen, og legger til ca 2 grader under armhulen.

Personlig synes jeg øretemp er triveligst, har noen ekle barndomsminner fra rompetemperaturmålinger med kalde ekle metallpinner med vaselin på.... *kniper igjen*

Jepp, jeg er også litt traumatisert der. Og har man først brukt den til rektalmåling -en- gang, så blir den aldri ren i mine øyne, uansett hvor mange omganger med sprit den får *grøsse* Øretermometer har jeg bare prøvd på sykehuset. Der borer de den skikkelig hardt inn i øret på en, og så kommer det et lite metallisk "klikk". Tror jaggu jeg skal ta og suge litt på den tempmåleren, jeg..

Men jeg er fortsatt skeptisk med tanke på at det er oralmålingen det trekkes sammenligninger til hele tiden...

Jeg får passe på å ta tempen min en gang i blant når jeg vet at jeg -ikke- har feber, for så lenge man vet normaltemperaturen ett sted, så er jo det greit å gå utifra :)

Annonse

Gjest Calóni
Skrevet

På mitt temperaturmål står det at man må legge til 3 dersom man måler i munn, og 5 dersom man måler i armhulen.

Regner med at du mener 0,3 og 0,5? :o

Skrevet

Regner med at du mener 0,3 og 0,5? :o

hihi, dæven, får skylde på forkjølelsen.

Jeg er helt i svime, sto kjempelenge på butikken og glodde på bankterminalen der det sto at stripen skulle være til venstre.

Og endte med å trekke den til høyre allikevel.

Snørret har tatt over hjernen!

Skrevet

Jepp, jeg er også litt traumatisert der. Og har man først brukt den til rektalmåling -en- gang, så blir den aldri ren i mine øyne, uansett hvor mange omganger med sprit den får *grøsse* Øretermometer har jeg bare prøvd på sykehuset. Der borer de den skikkelig hardt inn i øret på en, og så kommer det et lite metallisk "klikk". Tror jaggu jeg skal ta og suge litt på den tempmåleren, jeg..

Men jeg er fortsatt skeptisk med tanke på at det er oralmålingen det trekkes sammenligninger til hele tiden...

Jeg får passe på å ta tempen min en gang i blant når jeg vet at jeg -ikke- har feber, for så lenge man vet normaltemperaturen ett sted, så er jo det greit å gå utifra :)

"trenger du" feber en dag, kan du bare drikke noe varmt først *lol*

Gjest Calóni
Skrevet

hihi, dæven, får skylde på forkjølelsen.

Jeg er helt i svime, sto kjempelenge på butikken og glodde på bankterminalen der det sto at stripen skulle være til venstre.

Og endte med å trekke den til høyre allikevel.

Snørret har tatt over hjernen!

Ja, jeg hater de der hvor kortet skal være til venstre. Jeg vil bestemme selv, og da skal det være til høyre!! :P

Gjest Calóni
Skrevet

"trenger du" feber en dag, kan du bare drikke noe varmt først *lol*

Hihi, du sier noe ;)

Gjest Calóni
Skrevet

Det er herved offisielt at jeg har nøyaktig samme temperatur under tunga som under armen. Der det egentlig skal være en grad forskjellig. Tror jeg skal bare tusle i seng jeg, og sove av meg feberen min, samme om den er 38 eller 39 grader ;)

Skrevet

Det er herved offisielt at jeg har nøyaktig samme temperatur under tunga som under armen. Der det egentlig skal være en grad forskjellig. Tror jeg skal bare tusle i seng jeg, og sove av meg feberen min, samme om den er 38 eller 39 grader ;)

God bedring:-D

Annonse

Skrevet

Jeg legger til bare 0,5 når jeg måler under armen. Jeg har målt nesten 40 under armen ved influensa, og da kan jeg umulig plusse på 2?

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg legger til bare 0,5 når jeg måler under armen. Jeg har målt nesten 40 under armen ved influensa, og da kan jeg umulig plusse på 2?

Nettopp! Det kan jo være forskjell fra termometer til termometer, da. Menmen..jeg tar det på feelingen heretter :D

Skrevet

I følge bruksanvisningen det ble referert til her, var det visst så.

Jeg stoler ikke noe særlig på annet enn øre- eller rektaltemp sjøl.

Men *tenker* det er jo ikke helt utenkelig at du har hatt 42 i feber ved influensa?

Skrevet

I følge bruksanvisningen det ble referert til her, var det visst så.

Jeg stoler ikke noe særlig på annet enn øre- eller rektaltemp sjøl.

Men *tenker* det er jo ikke helt utenkelig at du har hatt 42 i feber ved influensa?

42 i feber er dødeligt! Eg hadde 40.6 når eg ringte legen. Og fekk beskjed om at hvis den steig over 41 måtte eg ta kontakt. Då var lege livsnødvendig. Så 42 i feber trur eg nok ikkje h*n har hatt!!

Skrevet

42 i feber er dødeligt! Eg hadde 40.6 når eg ringte legen. Og fekk beskjed om at hvis den steig over 41 måtte eg ta kontakt. Då var lege livsnødvendig. Så 42 i feber trur eg nok ikkje h*n har hatt!!

Grensa er rundt 42.5-43 grader, tror jeg. Folk har nok overlevd 42 grader, men det er svært høy feber.-)

Skrevet

Grensa er rundt 42.5-43 grader, tror jeg. Folk har nok overlevd 42 grader, men det er svært høy feber.-)

Uff ja, det er vel nett før koma det då må vera :-)

Gjest Calóni
Skrevet

Det er forskjellig hvor mye folk tåler. Noen tåler kanskje ikke 41, mens andre tåler 43. Moren min målte 41,2 på lillebroren min før hun ikke turte å se på mer, og ilte avgårde til legevakta. Men han var ikke dødssyk, enda han helt sikkert hadde mer i feber enn det, om hun bare hadde latt den måle seg ferdig.

Men en ting som er sikkert, det er at om noen har 42 i feber, så er de rimelig pjuske ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...