Gå til innhold

kan dere komme med noen forslag på østkantnavn?

Anbefalte innlegg

Gjest østkantnavn
Skrevet

skal skrive en oppgave om ungdommer som sliter og skal anonymisere dem altså gi dem fiktive navn.

men jeg vil gjerne beholde navnestilen, slik at Mona ikke feks heter Hedda i undersøkelsen, for det blir litt feil i forhold til stedet og sosial klasse i undersøkelsen

jeg trenger jente og guttenavn som er typiske for ungdomskolen. og som ikke er typiske vestkantnavn

Har dere noen forslag? Står litt fast nå...

Skrevet

Seriøst? Unnskyld at jeg sier det, men hvis du ikke greier å hoste opp Per, Kari, Ola og Marit, hvordan skal du greie å skrive en oppgave til ståkarakter?

Gjest østkantnavn
Skrevet

Seriøst? Unnskyld at jeg sier det, men hvis du ikke greier å hoste opp Per, Kari, Ola og Marit, hvordan skal du greie å skrive en oppgave til ståkarakter?

hvilke ungdommer i dag heter Per, Kari, Ola og Marit?

Poenget er at det skal være mest mulig realistisk. Kunne selvfølgelig valgt Roy-Roger, men det blir for useriøst.

Skrevet

Poenget er at det skal være mest mulig realistisk. Kunne selvfølgelig valgt Roy-Roger, men det blir for useriøst.

Nå mente jeg ikke bokstavelig disse navnene, men prøvde å veilede deg til å tenke selv, her: finne en håndfull alminnelige navn.

Lykke til med oppgaven.

Gjest LucySky
Skrevet

Kenneth, Nanette, Rune, Linda, Angela, Ronny, Jimmy, Marlene, Siv, Remi.

Gjest østkantnavn
Skrevet

Kenneth, Nanette, Rune, Linda, Angela, Ronny, Jimmy, Marlene, Siv, Remi.

takk for forslagene, ser nå at iallefall en del av dem kan brukes

men er Siv et vanlig navn på ungdom i dag?

og Rune også?

Andre ville kanskje bare kalt dem Per og Kari men jeg klarer bare ikke å gjøre det. Føler at oppgaven ikke blir seriøst om jeg tar slike navn. Skal forholde meg til et østkantmiljø og da synes jeg det er viktig at navnene og gjenspeiler det miljøet de tilhører uten at jeg skal gå til ytterlighetene med å kalle dem Roger, og Ronny og sånt.

Skrevet

Sara, Jeanett, Lisa, Lise, Mari, Maria, Annikka, Marius, Markus, Martin, André, Anders.. Ikke vet jo om dette er østkantnavn, men...;)

Gjest østkantnavn
Skrevet

Sara, Jeanett, Lisa, Lise, Mari, Maria, Annikka, Marius, Markus, Martin, André, Anders.. Ikke vet jo om dette er østkantnavn, men...;)

høres ut som østkantnavn alle sammen

men Annika/Anniken ville jeg trodd var mere vestkant

men takk for forslagene. Skriver dem ned:)

Skrevet

Også Silje kanskje, og Remi, Daniel, Patrick, Kim-André...

Skrevet

Kim-Andre

Remi Andre

Steffen

Kenneth

Christer

Benjamin

Sebastian

Veronica

Jeanette

Caroline

Christina

Marita

Camilla

Emma

Emily

Ellers fant jeg dette på ssb:

"Om vi sammenlikner bruken av enkelte av dagens internasjonale navn i Oslos østlige og vestlige bydeler, finner vi at noen av dem er "nøytale" i den forstand at de brukes like ofte i østlige og vestlige bydeler (se Kristiansen og Ouren 1998). Eksempler er: Sara, Markus, Michael, Simon og Thomas. Navn som Veronica, Daniel, Kevin og Robin er vanligst på østkanten."

mvh

Gjest østkantnavn
Skrevet

Kim-Andre

Remi Andre

Steffen

Kenneth

Christer

Benjamin

Sebastian

Veronica

Jeanette

Caroline

Christina

Marita

Camilla

Emma

Emily

Ellers fant jeg dette på ssb:

"Om vi sammenlikner bruken av enkelte av dagens internasjonale navn i Oslos østlige og vestlige bydeler, finner vi at noen av dem er "nøytale" i den forstand at de brukes like ofte i østlige og vestlige bydeler (se Kristiansen og Ouren 1998). Eksempler er: Sara, Markus, Michael, Simon og Thomas. Navn som Veronica, Daniel, Kevin og Robin er vanligst på østkanten."

mvh

takker så mye for forslaget. Bare synd at navnene omtrent representerer den gruppa jeg skal lage fiktive navn til :)

Skrevet

Ville kanskje gått for å bruke en del eldre, tradisjonelle norske navn; og supplert med litt typiske navn fra fremmedkulturelle miljøer - i og med at demografien er langt mer fargerik på østkanten enn på, vestkanten.

Gamle norske navn; slik jeg tenker på det, vil være slike som:

Hans, Ragnar, Kåre, Halvard, Jonas, Ragnvald som guttenavn.

Hanne, Marit, Else, Liv, Solfrid som jentenavn.

Gjest turidkristine
Skrevet

Chris-Michael, Daniel-André, Linda, Linn-Veronica, Nadia, Natanael.

Skrevet

Hva er østkantnavn?

I Lillemanns klasse er typiske navn Henrik, Magnus, Tobias, Simen osv...

Og vi bor i en drabantby på østkanten.

Gjest Navnevalg
Skrevet

Karina, Gunnar, Hilde, Fride, Maiken, Elsa.

den opprinnelige m&m
Skrevet

Henriette, Ailin, Eline, Marte, Mathilde, Kristin, Sunniva, Helene

Stian, Sindre, Bendik, Eskil, Markus

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...