Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Når man ser resultatet syns jeg slett ikke det er noen grunn til å gi none støtte.

Skrevet

Det ser ut som det tok av i mildt sagt usaklig hetsing og rasismesprøyt, så jeg betakker meg likevel.

Jeg begynte å lese bakerst, men antagelig i takt med tiltagende revolter, ekspanderer også pro-vestlig aggressivitet utover i støtteerklæringen.

Synd og atter synd, det er viktig at mennesker viser sitt syn på fredelige måter - slik som feks ved å signere opprop og i rolige demonstrasjoner.

Skrevet

Nei takk. Jeg støtter ikke Jyllandsposten. Derimot fordømmer jeg reaksjonene fra ekstreme muslimer.

Og jeg får enda mindre lyst til å støtte Jyllaandsposten etter å ha lest dette...;

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/05/456857.html

Man takker nei til Jesus-karikatur fordi man er redd for å støte kristne. Men man trykker Muhammed-karikaturer som man _vet_ vil støte muslimer. Lenge leve ytringsfriheten....

Skrevet

Nei takk. Jeg støtter ikke Jyllandsposten. Derimot fordømmer jeg reaksjonene fra ekstreme muslimer.

Og jeg får enda mindre lyst til å støtte Jyllaandsposten etter å ha lest dette...;

http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/02/05/456857.html

Man takker nei til Jesus-karikatur fordi man er redd for å støte kristne. Men man trykker Muhammed-karikaturer som man _vet_ vil støte muslimer. Lenge leve ytringsfriheten....

Hvordan er dette relevant?

Yttringsfriheten går nettopp på å retten til å si sine meninger. Som en privat aktør har de selvsagt ingen plikt om å hevde andres meninger.

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Hvordan er dette relevant?

Yttringsfriheten går nettopp på å retten til å si sine meninger. Som en privat aktør har de selvsagt ingen plikt om å hevde andres meninger.

Les litt mer om ytringsfriheten...

Skrevet

Les litt mer om ytringsfriheten...

Var det feil, mener du? I så fall kan du kanskje si hva det var som var galt.

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Var det feil, mener du? I så fall kan du kanskje si hva det var som var galt.

Det kunne jeg godt, men det er mer hensiktsmessig at du lærer deg å undersøke ting selv, enn at du bare tar andres (også mine) ord for god fisk.

Så, oppgave til i morgen: les om ytringsfriheten.

:-)

Skrevet

Det kunne jeg godt, men det er mer hensiktsmessig at du lærer deg å undersøke ting selv, enn at du bare tar andres (også mine) ord for god fisk.

Så, oppgave til i morgen: les om ytringsfriheten.

:-)

Det tolker jeg dithen at du ikke fant noe, men ser at jeg har rett.

Jeg lurer nesten på om det ikke er du som bør lese litt om ytringsfriheten, jeg.

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Det tolker jeg dithen at du ikke fant noe, men ser at jeg har rett.

Jeg lurer nesten på om det ikke er du som bør lese litt om ytringsfriheten, jeg.

hehe, ja, da tolket du helt feil. Og jeg tolker deg som at du ikke har lest om ytringsfriheten ennå.

Det er ikke meningen å la dette utvikle seg til en debatt om oss to, så dette er mitt siste ord i denne form for "debatt", men fortsetter gjerne å tale om saken.

Skrevet

hehe, ja, da tolket du helt feil. Og jeg tolker deg som at du ikke har lest om ytringsfriheten ennå.

Det er ikke meningen å la dette utvikle seg til en debatt om oss to, så dette er mitt siste ord i denne form for "debatt", men fortsetter gjerne å tale om saken.

Men jeg kan ikke la deg få siste ord sånn! Jeg har lest en del om yttringsfriheten og blir bare sikrere og sikrere på at jeg har rett. Så dersom du ikke vil påpeke hva du mener er feil, så prøver jeg å avslutte med noen sitater som støtter meg:

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it". Evelyn Beatrice Hall

"If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear." - George Orwell

"The principle of free thought is not free thought for those who agree with us but freedom for the thought we hate." US Supreme Court Justice Oliver Wendell Holmes in United States v. Schwimmer (1929).

"Goebbels was in favor of free speech for views he liked. So was Stalin. If you're in favor of free speech, then you're in favor of freedom of speech precisely for views you despise. Otherwise, you're not in favor of free speech." Noam Chomsky, Manufacturing Consent: Noam Chomsky and the Media (1992).

Og den jeg likte best:

"The price of freedom of religion, or of speech, or of the press, is that we must put up with a good deal of rubbish." Robert H. Jackson

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Men jeg kan ikke la deg få siste ord sånn! Jeg har lest en del om yttringsfriheten og blir bare sikrere og sikrere på at jeg har rett. Så dersom du ikke vil påpeke hva du mener er feil, så prøver jeg å avslutte med noen sitater som støtter meg:

"I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it". Evelyn Beatrice Hall

"If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear." - George Orwell

"The principle of free thought is not free thought for those who agree with us but freedom for the thought we hate." US Supreme Court Justice Oliver Wendell Holmes in United States v. Schwimmer (1929).

"Goebbels was in favor of free speech for views he liked. So was Stalin. If you're in favor of free speech, then you're in favor of freedom of speech precisely for views you despise. Otherwise, you're not in favor of free speech." Noam Chomsky, Manufacturing Consent: Noam Chomsky and the Media (1992).

Og den jeg likte best:

"The price of freedom of religion, or of speech, or of the press, is that we must put up with a good deal of rubbish." Robert H. Jackson

Ytringsfriheten sier at man ikke bevisst skal gå inn for å støte folk.

Karikaturtegningene ble tegnet anonymt, fordi de visste at de ville støte.

Skrevet

Og den jeg likte best:

Eller hvorfor ikke dette, hhv artikkel 18 og 19 fra Verdenserklæringen om menneskerettighetene:

'Enhver har rett til tanke-, samvittighets- og religionsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å skifte religion eller tro, og frihet til enten alene eller sammen med andre, og offentlig eller privat, å gi uttrykk for sin religion eller tro gjennom undervisning, utøvelse, tilbedelse og ritualer.'

'Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å hevde meninger uten innblanding og til å søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser.'

Skrevet

Nå må du ikke uttale deg om noe du ikke har greie på. Tegningene er signerte:

http://www.faithfreedom.org/Gallery/28.htm

Skrevet

Det synes som en utbredt oppfatning blant en del ignoranter, at ytringsfriheten kun skal brukes til å fremme fred og forsoning.

Siden de satiriske tegninger ikke tilfredstiller denne betingelse, mener ignorantene at de ikke burde vært publisert.

Man glemmer at satire og karrikaturer nettopp har hatt som hensikt å sette ting på spissen, fornærme, ergre og skape debatt. Slik at denne ytringsformen hatt en viktig funksjon i våre demokratier.

Skrevet

Det synes som en utbredt oppfatning blant en del ignoranter, at ytringsfriheten kun skal brukes til å fremme fred og forsoning.

Siden de satiriske tegninger ikke tilfredstiller denne betingelse, mener ignorantene at de ikke burde vært publisert.

Man glemmer at satire og karrikaturer nettopp har hatt som hensikt å sette ting på spissen, fornærme, ergre og skape debatt. Slik at denne ytringsformen hatt en viktig funksjon i våre demokratier.

Jeg har tidligere vært i diskusjoner med deg og andre om ytringsfriheten for enhver pris gjelder. Jeg står fortsatt ved at den ikke gjør det, feks der man oppfordrer til å skade, undertrykke eller ta livet av andre mennesker, individer eller grupper.

Men hvordan presumptivt forstandige mennesker ikke ser at det er NØDVENDIG å kritisere (religiøse) tankesystemer som har som formål å ensrette mennesker og å frata dem retten til å tenke og ytre seg fritt, er ikke til å begripe.

Skrevet

Jeg har tidligere vært i diskusjoner med deg og andre om ytringsfriheten for enhver pris gjelder. Jeg står fortsatt ved at den ikke gjør det, feks der man oppfordrer til å skade, undertrykke eller ta livet av andre mennesker, individer eller grupper.

Men hvordan presumptivt forstandige mennesker ikke ser at det er NØDVENDIG å kritisere (religiøse) tankesystemer som har som formål å ensrette mennesker og å frata dem retten til å tenke og ytre seg fritt, er ikke til å begripe.

Dette er spesielt viktig i forhold til islam, hvor jo religionen legger helt avgjørende føringer for samfunnets politiske valg.

I luthersk kristendom er det et skille mellom religion og det verdslige samfunn.

Dette finnes altså ikke i islam, slik at kritikk mot poltikk automatisk blir kritikk mot religion (nå er jeg veldig forenklet), noe som er uakseptabelt..som vi ser.

Følgelig kan islamske borgere heller ikke skjønne noe av vårt preik om ytringsfrihet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...