Gå til innhold

Om fremmedhat og bla. tråden "Støtt Jyllandsposten!"

Anbefalte innlegg

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Ett blikk på linken i tråden "Støtt Jyllandsposten!" viser at den bare maner til mer fremmedhat. Det har vi sett nok de siste dagene.

Og jeg snakker om dol!

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hawkwind

8

• favn

8

• keinstein

6

• Zombiebob

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Det er uhyre viktig å støtte opp om vår ytringsfrihet overfor land som knebler sine borgere. En måte for oss "vanlige" å gjøre dette på er å støtte Jyllandzposten.

Dette har ingenting med rasisme å gjøre. Det har med å støtte opp om et våre viktigste grunnleggende verdier i vårt samfunn å gjøre.

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Det er uhyre viktig å støtte opp om vår ytringsfrihet overfor land som knebler sine borgere. En måte for oss "vanlige" å gjøre dette på er å støtte Jyllandzposten.

Dette har ingenting med rasisme å gjøre. Det har med å støtte opp om et våre viktigste grunnleggende verdier i vårt samfunn å gjøre.

Jeg sier at et blikk på den linken forteller at den er med på å mane til mer fremmedhat.

Se på den en gang til, og vurder selv.

Skrevet

Ja, selvsagt. For ytringsfrihet er noe dritt, ikke sant?

Kanskje du burde starte med å sensurere ditt eget tullpreik og bruke tiden i moskeen?

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Ja, selvsagt. For ytringsfrihet er noe dritt, ikke sant?

Kanskje du burde starte med å sensurere ditt eget tullpreik og bruke tiden i moskeen?

Jeg taler ikke mot ytringsfrihet. Jeg taler mot ting som maner til mer fremmedhat. Denne linken er en av disse tingene.

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Hva mener du med fremmedhat? For noe tull.

Begynner å tro at du ikke har lest signaturenes kommentarer.

Gjest LucySky
Skrevet

Jeg sier at et blikk på den linken forteller at den er med på å mane til mer fremmedhat.

Se på den en gang til, og vurder selv.

Støtter loggstarter. Denne linken viser hvor vanskelig det er å balansere mellom støtting av ytringsfriheten og maning til mer rasisme.

Denne går over streken.

Skrevet

Dette oppropet for ytringsfrihet har jeg for lengst signert. Med stolthet.

Skrevet

Begynner å tro at du ikke har lest signaturenes kommentarer.

Jeg har lest endel signaturer, nok til å registrere at de fleste sier ting som ' ja til ytringsfrihet' og 'pennen er mektigere enn sverdet'.

At det også er tullinger der som roper andre ting, får man ta med på kjøpet.

Her kan du se hat, btw:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1214880.ece

Skrevet

Støtter loggstarter. Denne linken viser hvor vanskelig det er å balansere mellom støtting av ytringsfriheten og maning til mer rasisme.

Denne går over streken.

Jeg innrømmer det: Jeg er like mye rasist som muslimene er. Men i det minste brenner jeg ikke ambassader, flagg eller koranen. Ei heller oppfordrer jeg til, eller aksepterer vold.

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Dessverre, men det er nok dette som skaper fremmedhat:

http://pub.tv2.no/nettavisen/verden/article552012.ece

Disse ekstreme reaksjonene etter hva som for oss er ganske så ufarlige karrikaturtegninger setter kulturmotsetningene i et helt nytt lys for mange av oss, er jeg redd.

Fremmedhat starter når man ikke forstår den andre.

Det man ikke forstår er man redd.

Jeg er også redd for vold og at dette skal utvikle seg til krig, misforstå meg ei.

Men, jeg forstår reaksjonene deres. Og jeg kan nok om Islam til å vite at Profeten Muhammed ikke skal avbildes (negativt) under noen omstendighet. Det er en essensiell del av troen, og er et tegn på respekt for Profeten.

Jyllands Postens karikaturtegninger som blant annet viser Profeten Muhammed med et atommissil som turban, viser ikke respekt for islam, for troende muslimers følelser.

De sterke reaksjonene skal fordømmes, ja. Men, det går også an til å forstå dem.

Dette handler også om at Hamas nettopp har vunnet valget. Det handler om at der er stor arbeidsløshet, det handler om den kulturen de har, som må sies å være mer preget av vold og kraftige reaksjoner enn den norske tradisjon, det handler om at visse politikere føler de må vise motstand mot tegningene for å bevare opinionen. Det handler om så mye mer enn tegningene.

Og: Generaliseringen som foregår her på dol og bla. i den nevnte link ("shame muslims", "send dem hjem hele bunten", "jeg må si at jeg er redd muslimene, i går fulgte de etter meg på gata, fordi jeg ikke hadde ring på fingeren" osv") er like fordømmende som den generalisering som blir gjort mot vårt og det danske land.

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Jeg har lest endel signaturer, nok til å registrere at de fleste sier ting som ' ja til ytringsfrihet' og 'pennen er mektigere enn sverdet'.

At det også er tullinger der som roper andre ting, får man ta med på kjøpet.

Her kan du se hat, btw:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1214880.ece

Er det argument godt nok til at vi skal synke til samme nivå?

Skal "vårt" fremmedhat utvikles til å drepe uskyldige muslimer, eller å sende uskyldige muslimer "tilbake hvor de kommer fra"?

Fordi "de" hater, så har vi lov til å hate?

Skrevet

Jeg er også redd for vold og at dette skal utvikle seg til krig, misforstå meg ei.

Men, jeg forstår reaksjonene deres. Og jeg kan nok om Islam til å vite at Profeten Muhammed ikke skal avbildes (negativt) under noen omstendighet. Det er en essensiell del av troen, og er et tegn på respekt for Profeten.

Jyllands Postens karikaturtegninger som blant annet viser Profeten Muhammed med et atommissil som turban, viser ikke respekt for islam, for troende muslimers følelser.

De sterke reaksjonene skal fordømmes, ja. Men, det går også an til å forstå dem.

Dette handler også om at Hamas nettopp har vunnet valget. Det handler om at der er stor arbeidsløshet, det handler om den kulturen de har, som må sies å være mer preget av vold og kraftige reaksjoner enn den norske tradisjon, det handler om at visse politikere føler de må vise motstand mot tegningene for å bevare opinionen. Det handler om så mye mer enn tegningene.

Og: Generaliseringen som foregår her på dol og bla. i den nevnte link ("shame muslims", "send dem hjem hele bunten", "jeg må si at jeg er redd muslimene, i går fulgte de etter meg på gata, fordi jeg ikke hadde ring på fingeren" osv") er like fordømmende som den generalisering som blir gjort mot vårt og det danske land.

Så moralen er da:

De av oss som ikke er muslimer, må/bør likevel etterleve de regler som står i Koranen fordi vi ikke skal støte muslimene?

Og at man har en ganske stor andel muslimer som reagerer med en oppførsel som også er strengt forbudt ihht. Koranen er noe vi er nødt til å vise forståelse for?

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Så moralen er da:

De av oss som ikke er muslimer, må/bør likevel etterleve de regler som står i Koranen fordi vi ikke skal støte muslimene?

Og at man har en ganske stor andel muslimer som reagerer med en oppførsel som også er strengt forbudt ihht. Koranen er noe vi er nødt til å vise forståelse for?

Ytringsfriheten er ikke uforbeholden.

Den gir ikke rett til å bevisst krenke andre.

Hvorfor ble tegningene laget anonymt, tror du?

Fordi de visste at det ville provosere.

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Så moralen er da:

Husker du "life of Brian"?

Husker du bildet hvor Jesus ble fremstilt sammen med mange homofile menn?

Husker du reaksjonene?

Sterke reaksjoner.

Hvorfor ble det ikke sterkere reaksjoner? Svaret finnes mange steder: Blant annet at vi har det så trygt og godt at vi ikke gidder bry oss. Vi er mer opptatt av om vi skal kjøpe Mercedes eller Audi A6, eller om vi skal kjøpe Ikea- eller et annet kjøkken.

Vi har det så godt at vi ikke trenger troen. Vi bryr oss ikke.

Disse folkene trenger troen. Den betyr mye for dem.

Vi har krenket det aller helligste for dem: Deres Profet.

Merk igjen: Jeg fordømmer handlingene, men jeg forstår dem.

Skrevet

Jeg håper at en eller annen ekstremist tar seg av Krekar, og det litt brennkvikt.

Skrevet

Ytringsfriheten er ikke uforbeholden.

Den gir ikke rett til å bevisst krenke andre.

Hvorfor ble tegningene laget anonymt, tror du?

Fordi de visste at det ville provosere.

Tegningene ble nok laget anonymt med tanke på hva som skjedde sist gang en del mennesker stilte seg bak sterkt kritiske/provoserende standpunkter i forhold til islam.

Salman Rushdie-saken - om du husker denne?

Og hvor reflektert og saklig muslimene reagerte på denne boken...

Det er nå en gang slik at selv om ytringsfriheten er aldri så viktig; synes et stort flertall mennesker det er vel så viktig å kunne leve uten å bli forfulgt av mennesker som forsøker å ta ens liv for å inkassere en skuddpremie.

Skrevet

Beklager, men for meg er det faktisk ikke mulig å forstå at man maner til vold, terror massedrap, setter fyr på hus etc. fordi man ikke liker noen tegninger.

Det står mye å lese i presse og medier som gjør meg sint. Og det er lov å si fra om det. (Dette er faktisk også budskapet i den petisjonen du refererer til). Men det er ikke forståelig at man tyr til vold.

Jeg synes det er trist at du forstår at man kan ty til kollektiv vold sånn.

Jeg synes det er trist at du snakker for sensur og knebling mot disse latterlig trivielle tegningene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...