favn Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Er det argument godt nok til at vi skal synke til samme nivå? Skal "vårt" fremmedhat utvikles til å drepe uskyldige muslimer, eller å sende uskyldige muslimer "tilbake hvor de kommer fra"? Fordi "de" hater, så har vi lov til å hate? Ta deg sammen, menneske. Jeg hater (!) da ingen om jeg velger å si 'ja til ytringsfrihet'. For en merkelig ting å si, prikk prikk prikk 0 Siter
Hawkwind Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Husker du "life of Brian"? Husker du bildet hvor Jesus ble fremstilt sammen med mange homofile menn? Husker du reaksjonene? Sterke reaksjoner. Hvorfor ble det ikke sterkere reaksjoner? Svaret finnes mange steder: Blant annet at vi har det så trygt og godt at vi ikke gidder bry oss. Vi er mer opptatt av om vi skal kjøpe Mercedes eller Audi A6, eller om vi skal kjøpe Ikea- eller et annet kjøkken. Vi har det så godt at vi ikke trenger troen. Vi bryr oss ikke. Disse folkene trenger troen. Den betyr mye for dem. Vi har krenket det aller helligste for dem: Deres Profet. Merk igjen: Jeg fordømmer handlingene, men jeg forstår dem. Så om man krenker en persons tro, så har du full forståelse for at den personen reagerer med handlemåter som strider mot alle prinsippene bak den personens tro? Jeg vil da heller påstå at troen ikke kan være særlig viktig for denne personen, når man ved kritikk eller provokasjon kaster alle prinsippene bak troen til side for å utøve hevn. Noe av det sentrale elementet ved å ha en personlig tro, pleier vanligvis å være at man etterlever de vesentligste prinsippene som er en del av troen. Menmen, som en muslimsk jente sa til meg: En stående vits (visstnok) blant liberale muslimer er følgende. En ung muslimsk mann kommer inn på et gatekjøkken, med en kvinne i hver arm, mens han drikker av en flaske sprit. Og spør de som jobber på gatekjøkkenet: Er kjøttet deres halal? Noe som sier mye om hvor "viktig" det er for muslimer å etterleve prinsippene i religionen sin. 0 Siter
favn Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Begynner å tro at du ikke har lest signaturenes kommentarer. Jeg har lest flere innlegg og er nå enig med deg i at det var mer brunt der enn hva som føles behagelig. Dumt, jeg har ellers veldig sansen for å si hva jeg mener på slike måter. Vi får heller si det slik at når aggressive rasister fra alle hold slipper seg løs, er det enda viktigere at vi som mener at pennen er mektigere enn sverdet snakker på en ordentlig måte. Menneh... hvorfor vil du ikke skrive ditt vanlige nick? Det synes jeg du bør når det gjelder prinsippsaker. 0 Siter
Gjest prikk prikk prikk Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Jeg har lest flere innlegg og er nå enig med deg i at det var mer brunt der enn hva som føles behagelig. Dumt, jeg har ellers veldig sansen for å si hva jeg mener på slike måter. Vi får heller si det slik at når aggressive rasister fra alle hold slipper seg løs, er det enda viktigere at vi som mener at pennen er mektigere enn sverdet snakker på en ordentlig måte. Menneh... hvorfor vil du ikke skrive ditt vanlige nick? Det synes jeg du bør når det gjelder prinsippsaker. Det er jeg glad for at du nå ser. Signerer med prikk, prikk, prikk, fordi jeg ikke (lenger) har en fast signatur. 0 Siter
Gjest prikk prikk prikk Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Beklager, men for meg er det faktisk ikke mulig å forstå at man maner til vold, terror massedrap, setter fyr på hus etc. fordi man ikke liker noen tegninger. Det står mye å lese i presse og medier som gjør meg sint. Og det er lov å si fra om det. (Dette er faktisk også budskapet i den petisjonen du refererer til). Men det er ikke forståelig at man tyr til vold. Jeg synes det er trist at du forstår at man kan ty til kollektiv vold sånn. Jeg synes det er trist at du snakker for sensur og knebling mot disse latterlig trivielle tegningene. Det er fordi jeg forsår deres kultur. Jeg taler ikke imot ytringsfrihet, jeg taler ikke for bruk av vold, ei heller til oppmuntring til sådan. Jeg taler for forståelse (for deres reaksjoner). Som jeg har skrevet tidligere i tråden: Det er manglende forståelse som fører til frykt, som fører til fremmedhat. På dol ser man nå mye fremmedhat, og det er jo klart: Folk har ikke forståelse for den mellomøstlige kultur (inkl religiøse-politiske og økonomiske forhold) og for hvilken disrespekt disse tegningene representerer for dem. Om noen hadde lagt ut nakenbilder av deg på hjemmesiden sin på nettet, hvordan hadde du reagert da? 0 Siter
Gjest prikk prikk prikk Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Så om man krenker en persons tro, så har du full forståelse for at den personen reagerer med handlemåter som strider mot alle prinsippene bak den personens tro? Jeg vil da heller påstå at troen ikke kan være særlig viktig for denne personen, når man ved kritikk eller provokasjon kaster alle prinsippene bak troen til side for å utøve hevn. Noe av det sentrale elementet ved å ha en personlig tro, pleier vanligvis å være at man etterlever de vesentligste prinsippene som er en del av troen. Menmen, som en muslimsk jente sa til meg: En stående vits (visstnok) blant liberale muslimer er følgende. En ung muslimsk mann kommer inn på et gatekjøkken, med en kvinne i hver arm, mens han drikker av en flaske sprit. Og spør de som jobber på gatekjøkkenet: Er kjøttet deres halal? Noe som sier mye om hvor "viktig" det er for muslimer å etterleve prinsippene i religionen sin. Hvorfor utstedte Ayatollah Khumeini en fatwa inneholdende dødsdom mot Rushdie? Pga troen? Ikke utelukkende, også av taktiske hensyn for å bevare/forsterke sin posisjon. Har du ikke registrert at mange imamer maner til ro? Har du ikke registrert at den norske regjering snart skjønte at Magazinet gikk over grensen (også for ytrningsfrihet) og beklaget dette, og at det er derfor de sterke reasksjonene i Norge uteblir? De norske imamene ser at de er blitt behandlet med respekt og formidler dette videre til sine tilhørere i moskeen. Hvem startet bråket? Jo, de av de danske imamer, som følte at deres syn ikke var respektert. 11 ambassadører hadde bedt om et møte med Fogh Rasmussen i høst. Det tyder på at det er alvorlig, og at Fogh Rasmussen bør reagere - med mer enn et brev til svar. Det handler om å respektere andres følelsr, selv om man ikke alltid forstår dem. Merk igjen: Jeg fordømmer handlingene. Jeg forstår dem bare. Med handliger mener jeg vold og voldstrusler. 0 Siter
favn Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Det er jeg glad for at du nå ser. Signerer med prikk, prikk, prikk, fordi jeg ikke (lenger) har en fast signatur. Ok. Med hele denne saken ser man jo at 'vi' sliter med det samme som muslimer - nemlig at alle som ønsker fred og ro fullstendig havner i skyggen av ekstremister, hva enten nå det handler om skrevne rasistutbrudd (og da mener jeg også fra nettsteder der muslimer oppfordres til å utøve vold og død over 'oss') og revoltene som finner sted i land etter land. Det hele hadde jo vært totalt latterlig, hvis ikke alvoret osv... 0 Siter
Gjest prikk prikk prikk Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Ok. Med hele denne saken ser man jo at 'vi' sliter med det samme som muslimer - nemlig at alle som ønsker fred og ro fullstendig havner i skyggen av ekstremister, hva enten nå det handler om skrevne rasistutbrudd (og da mener jeg også fra nettsteder der muslimer oppfordres til å utøve vold og død over 'oss') og revoltene som finner sted i land etter land. Det hele hadde jo vært totalt latterlig, hvis ikke alvoret osv... Jeg vil da si at tendensene på dol viser at vi ikke klarer å reflektere nok selv (forståelig nok, for det krevet at man vet nok om kultur, religion, at man følger med på politikken daglig, at man evner å se ting fra to sider osv), slik at vi ikke klarer å holde oss fra å bli dratt med av de ekstreme syn. Vi blir ekstreme selv. Dermed får vi også rasistiske, fordømmende uttalelser her på dol. Og i kantina på jobb, skole. Og over matbordet sammen med partner og barn som tilhørere. Vond sirkel. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Hvorfor utstedte Ayatollah Khumeini en fatwa inneholdende dødsdom mot Rushdie? Pga troen? Ikke utelukkende, også av taktiske hensyn for å bevare/forsterke sin posisjon. Har du ikke registrert at mange imamer maner til ro? Har du ikke registrert at den norske regjering snart skjønte at Magazinet gikk over grensen (også for ytrningsfrihet) og beklaget dette, og at det er derfor de sterke reasksjonene i Norge uteblir? De norske imamene ser at de er blitt behandlet med respekt og formidler dette videre til sine tilhørere i moskeen. Hvem startet bråket? Jo, de av de danske imamer, som følte at deres syn ikke var respektert. 11 ambassadører hadde bedt om et møte med Fogh Rasmussen i høst. Det tyder på at det er alvorlig, og at Fogh Rasmussen bør reagere - med mer enn et brev til svar. Det handler om å respektere andres følelsr, selv om man ikke alltid forstår dem. Merk igjen: Jeg fordømmer handlingene. Jeg forstår dem bare. Med handliger mener jeg vold og voldstrusler. Med andre ord: Om en iransk avis hadde trykt satiriske bilder av Gud eller Jesus, så hadde du hatt full forståelse for at norske kristne hadde plyndret, brent og utøvd vold mot den iranske ambassaden og ambassadepersonellet der? 0 Siter
gripp Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Det er fordi jeg forsår deres kultur. Jeg taler ikke imot ytringsfrihet, jeg taler ikke for bruk av vold, ei heller til oppmuntring til sådan. Jeg taler for forståelse (for deres reaksjoner). Som jeg har skrevet tidligere i tråden: Det er manglende forståelse som fører til frykt, som fører til fremmedhat. På dol ser man nå mye fremmedhat, og det er jo klart: Folk har ikke forståelse for den mellomøstlige kultur (inkl religiøse-politiske og økonomiske forhold) og for hvilken disrespekt disse tegningene representerer for dem. Om noen hadde lagt ut nakenbilder av deg på hjemmesiden sin på nettet, hvordan hadde du reagert da? Det er nesten morsomt å lese det skriver; "forståelse for deres reaksjoner.." Forståelse for vold, drap, ildspåsettelser, trusler... Sorry, tiden er ute for tullpratet ditt. 0 Siter
Gjest prikk prikk prikk Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Med andre ord: Om en iransk avis hadde trykt satiriske bilder av Gud eller Jesus, så hadde du hatt full forståelse for at norske kristne hadde plyndret, brent og utøvd vold mot den iranske ambassaden og ambassadepersonellet der? Nei, det er da det motsatte jeg skriver. Vi har det så godt at vi ikke trenger religionen. Gud og Jesus betyr ikke noe særlig for "hvermansen". Dermed krenkes heller ikke våre følelser. 0 Siter
Gjest prikk prikk prikk Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Det er nesten morsomt å lese det skriver; "forståelse for deres reaksjoner.." Forståelse for vold, drap, ildspåsettelser, trusler... Sorry, tiden er ute for tullpratet ditt. Registrerer at du ikke lenger tilføyer noe tildebatten, men utelukkende karakteriserer mine innlegg som "tullprat". Ha en fin dag videre. 0 Siter
favn Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Jeg vil da si at tendensene på dol viser at vi ikke klarer å reflektere nok selv (forståelig nok, for det krevet at man vet nok om kultur, religion, at man følger med på politikken daglig, at man evner å se ting fra to sider osv), slik at vi ikke klarer å holde oss fra å bli dratt med av de ekstreme syn. Vi blir ekstreme selv. Dermed får vi også rasistiske, fordømmende uttalelser her på dol. Og i kantina på jobb, skole. Og over matbordet sammen med partner og barn som tilhørere. Vond sirkel. Vet du, jeg føler meg overhodet ikke ekstrem som reagerer med forferdelse på at tusener og atter tusener av vanvittig rasende muslimer brenner, ødelegger, kjeppjager og roper 'hugg hodet av dem', 'bomb dem' osv. Disse tegninene forsvarer ikke på noen som helst måte det som skjer nå. Ikke på noe som helst vilkår. Det skulle bare mangle at ikke den frie verden reagerer. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Xenofobi kan du lese om svart på hvitt i boka "koranen", der står minst 20 sider læretekst (klartekst) om kontant og bombastisk grov intoleranse mot annerledestenkende. Dette sitter 1,3 mrd mennesker og pugger utenat hele livet. Jeg skjønner bare ikke hvordan de definerer respekt og toleranse? Målet er (som det står i boka) å tvinge de vantro i kne og vinne triumferende seire over de foraktelige dekandente vestlige "menneskene". Når jeg leser mennskerettighetene som vi har skrevet under på (som de muslimske land ikke vil skrive under på for di de strider mot koranen), så kan jeg ikke se at vestlige land har slike holdninger lenger i moderne tid. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Nei, det er da det motsatte jeg skriver. Vi har det så godt at vi ikke trenger religionen. Gud og Jesus betyr ikke noe særlig for "hvermansen". Dermed krenkes heller ikke våre følelser. Så en muslimsk troendes følelser er med andre ord mer verdt enn en kristen persons følelser? Hva du personlig mener om hvor viktig troen til det enkelte menneske er vil ikke være et anliggende i denne situasjonen. Faktisk. Men de holdningene du utbasunerer nå, er faktisk diskriminering. Eller rasisme, om du vil. En muslim, h*ans person og følelser er nemlig ikke mer verdt enn en kristens. Og vice versa. Og man kan si så mye man vil om velstand i Norge - men det er ganske så mange troende mennesker i Norge også som ikke er oppfanget i velstandsproblemet du skildrer, som har en personlig tro som betyr svært mye for dem. Både kristne, muslimer, buddhister, jøder og andre troende. Men det du i klartekst nå sier, er at muslimer er mer verdt enn nordmenn. Fordi du mener å vite at religion er viktigere for dem enn for nordmenn. Det er rasisitisk, diskrimenerende og noe av det verste pisspreiket jeg har sett på DOL den siste tiden - om man ser bort fra et par psykiatriske tilfeller som har terrorisert adopsjonsforumet. Og diskusjoner med rasister, uansett hvilken fløy de tilhører, gidder jeg jeg ikke å bruke særlig mye tid på. Til det avskyr jeg rasisme i alle dens variasjoner i for stor grad. 0 Siter
Gjest prikk prikk prikk Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Vet du, jeg føler meg overhodet ikke ekstrem som reagerer med forferdelse på at tusener og atter tusener av vanvittig rasende muslimer brenner, ødelegger, kjeppjager og roper 'hugg hodet av dem', 'bomb dem' osv. Disse tegninene forsvarer ikke på noen som helst måte det som skjer nå. Ikke på noe som helst vilkår. Det skulle bare mangle at ikke den frie verden reagerer. Jeg reagerer også med forferdelse. Jeg bodde frem til for få uker siden midt i København, og jeg er glad for at jeg ikke lenger daglig ferdes med s-toget, f.eks. Med mine innlegg her rettferdiggjør jeg ikke volden og truslene. Jeg prøver bare å motvirke litt av det fremmedhatet som er veldig tydelig her på dol. Og det kommer av at folk ikke forstår midt-østen. Bare ordbruken "noen simple tegninger", tyder på at folk ikke vet hva de prater om. De færreste har fulgt med i saken mer enn i to uker. Jeg fulgte med i saken fra den morgenen jeg våknet av protestene i København. Hvis vi begynner å hate alle muslimer (generalisere) så eskalerer dette de spede forsøkene på muslimsk følelse av å være stigmatiserte og ikke-respekterte, som vi allerede har sett (f.eks på Sogn Videregående Skole i Oslo). 0 Siter
Gjest prikk prikk prikk Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Så en muslimsk troendes følelser er med andre ord mer verdt enn en kristen persons følelser? Hva du personlig mener om hvor viktig troen til det enkelte menneske er vil ikke være et anliggende i denne situasjonen. Faktisk. Men de holdningene du utbasunerer nå, er faktisk diskriminering. Eller rasisme, om du vil. En muslim, h*ans person og følelser er nemlig ikke mer verdt enn en kristens. Og vice versa. Og man kan si så mye man vil om velstand i Norge - men det er ganske så mange troende mennesker i Norge også som ikke er oppfanget i velstandsproblemet du skildrer, som har en personlig tro som betyr svært mye for dem. Både kristne, muslimer, buddhister, jøder og andre troende. Men det du i klartekst nå sier, er at muslimer er mer verdt enn nordmenn. Fordi du mener å vite at religion er viktigere for dem enn for nordmenn. Det er rasisitisk, diskrimenerende og noe av det verste pisspreiket jeg har sett på DOL den siste tiden - om man ser bort fra et par psykiatriske tilfeller som har terrorisert adopsjonsforumet. Og diskusjoner med rasister, uansett hvilken fløy de tilhører, gidder jeg jeg ikke å bruke særlig mye tid på. Til det avskyr jeg rasisme i alle dens variasjoner i for stor grad. Jeg har påpekt at det også er kulturelle forskjeller som gjør at de reagerer som de gjør. Hele min tråd handler om forståelse for reaksjonene. Med dette rettferdiggjør jeg ikke voldshandlingene. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Jeg har påpekt at det også er kulturelle forskjeller som gjør at de reagerer som de gjør. Hele min tråd handler om forståelse for reaksjonene. Med dette rettferdiggjør jeg ikke voldshandlingene. Forståelse og toleranse er en sak. Men å nedgradere menneskeverd på grunnlag av rase, religion eller nasjonalitet er en -helt- annen sak. Når forståelse og toleranse fremheves med rasisme som argumentasjon; blir budskapet verdiløst. 0 Siter
favn Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Jeg reagerer også med forferdelse. Jeg bodde frem til for få uker siden midt i København, og jeg er glad for at jeg ikke lenger daglig ferdes med s-toget, f.eks. Med mine innlegg her rettferdiggjør jeg ikke volden og truslene. Jeg prøver bare å motvirke litt av det fremmedhatet som er veldig tydelig her på dol. Og det kommer av at folk ikke forstår midt-østen. Bare ordbruken "noen simple tegninger", tyder på at folk ikke vet hva de prater om. De færreste har fulgt med i saken mer enn i to uker. Jeg fulgte med i saken fra den morgenen jeg våknet av protestene i København. Hvis vi begynner å hate alle muslimer (generalisere) så eskalerer dette de spede forsøkene på muslimsk følelse av å være stigmatiserte og ikke-respekterte, som vi allerede har sett (f.eks på Sogn Videregående Skole i Oslo). Jeg synes ikke dette er 'de spede forsøkene på muslimsk følelse av å være stigmatiserte og ikke-respekterte'. Tvert om, revolter og trusler støttes og oppildnes av sentrale skikkelser, både religiøse og politiske. Nå er feks Irans ambassadør i Danmark hjemkalt og Iran lukkes for dansk media. Dessuten er det faktisk svært alvorlig å angripe andre lands territorium - hvilket brenningen av ambassadene er. 0 Siter
keinstein Skrevet 5. februar 2006 Skrevet 5. februar 2006 Xenofili (av gr. xenos, fremmed, og filein, elske), begeistring, beundring for alt som er fremmed og utenlandsk. — xenofil, person som er begeistret for alt utenlandsk. Orientalisme: http://www.cappelen.no/main/katalog.aspx?isbn=8202235537&f=1003 Eurosentrisme: http://www.apollon.uio.no/vis/art/2005/2/herbjornsrud Alle tre begreper er med på å hindre forsåelse for vår nye religionsplage. Vi skjønner ikke at de lever i en annen tid, en annen kultur, ekeltmennsket betyr ikke like mye for dem som for oss. Vi vil så gjerne tro at vi skjønner alt. Og så skjønner vi ikke noe som helst. Haka slepper gang på gang, og den fagre drømmen om et multikuturelt samfunn råtner på rot. Indonesia var ansett for å være et unikt islamsk demokrati, men så står galningene fram og utnevner seg til talsmenn. Dermed fikk vi en ny overraskelse. Det blir ikke den siste. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.