Gå til innhold

Om fremmedhat og bla. tråden "Støtt Jyllandsposten!"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er fordi jeg forsår deres kultur.

Jeg taler ikke imot ytringsfrihet, jeg taler ikke for bruk av vold, ei heller til oppmuntring til sådan.

Jeg taler for forståelse (for deres reaksjoner). Som jeg har skrevet tidligere i tråden: Det er manglende forståelse som fører til frykt, som fører til fremmedhat. På dol ser man nå mye fremmedhat, og det er jo klart: Folk har ikke forståelse for den mellomøstlige kultur (inkl religiøse-politiske og økonomiske forhold) og for hvilken disrespekt disse tegningene representerer for dem.

Om noen hadde lagt ut nakenbilder av deg på hjemmesiden sin på nettet, hvordan hadde du reagert da?

Hva jeg ville gjort hvis noen hadde lagt ut nakenbilder av meg? Jeg ville naturligvis ha blitt veldig sint, sverget hevn, oppfordret til vold, terror og massedrap av alle mennesker med samme nasjonalitet som synderne, og brent ned hus og eiendom til deres landsmenn.

Er det en reaksjon du ville "hatt forståelse" for?

Jeg klarer ikke å forsvare vold og terror ut fra kultur.

Men hvis du mener dette er forståelig, hvorfor er det da galt å sende ut støtteerklæring til forsvar for ytringsfriheten?

• Svar 52
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hawkwind

8

• favn

8

• keinstein

6

• Zombiebob

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Skrevet

Med andre ord: Om en iransk avis hadde trykt satiriske bilder av Gud eller Jesus, så hadde du hatt full forståelse for at norske kristne hadde plyndret, brent og utøvd vold mot den iranske ambassaden og ambassadepersonellet der?

Slik er det med nesten alle handlinger og utspill som kommer fra den kanten; at hvis du snur siuasjonen, blir det helt absurd.

Det illusterer godt den grelle kontrasten og at vi lever i en helt annen "verden".

Dette er stammekultur fra middelalderen, hvor frykt er makt. Da drap og aggressivitet var en del av stoltheten og æren. Å beseire og tvinge i kne var løsningen på alle konflikter. Koranen er full av dens slags formaninger.

Skrevet

Slik er det med nesten alle handlinger og utspill som kommer fra den kanten; at hvis du snur siuasjonen, blir det helt absurd.

Det illusterer godt den grelle kontrasten og at vi lever i en helt annen "verden".

Dette er stammekultur fra middelalderen, hvor frykt er makt. Da drap og aggressivitet var en del av stoltheten og æren. Å beseire og tvinge i kne var løsningen på alle konflikter. Koranen er full av dens slags formaninger.

http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article1214226.ece

Når man leser denne modige kvinnens syn på islam og den pågående konflikt, blir trådstarters latterlige skvalder enda mer patetisk.

Skrevet

Ja, Ayaan Hirsi Ali er min heltinne. Og Mukhtar Mai:

http://www.dagbladet.no/magasinet/2005/09/20/443834.html

Jeg trenger vel ikke gni inn at det må kvinner til...? :-)

Ja, det har du rett i. Jo mer jeg tenker på det, jo mer blir jeg slått av det ufattelig mot disse utviser. Jeg beunder nesten aldri noen, men her må jeg rett og slett "ta av meg hatten".

Skrevet

http://www.aftenposten.no/kul_und/litteratur/article1214226.ece

Når man leser denne modige kvinnens syn på islam og den pågående konflikt, blir trådstarters latterlige skvalder enda mer patetisk.

Jeg har lest mye om og av henne, og hun har min fulle respekt. Det trengs en grundig empiri og mye mot for å takle problemene.

Jeg tror xenofili er et godt ord for de som tror på julenissen og vil at vi i vesten skal akseptere islam som noe spennende og orientalsk, romantisk.

Jeg har vært i moskeer i tre ulike land fra øst til vest. Det er spennende å se mennesker i fredelig bønn og høre den trolske stemningen, kunsten, gjestfriheten og de tilslørte kvinnene. Jeg ble sjokkert mange ganger, og de fleste sjokkene kommer fra hvordan de behandler kvinner i denne kulturen; foraktfullt, ydmykende og brutalt.

Skrevet

Ja, det har du rett i. Jo mer jeg tenker på det, jo mer blir jeg slått av det ufattelig mot disse utviser. Jeg beunder nesten aldri noen, men her må jeg rett og slett "ta av meg hatten".

I bakgrunnen jobber hundrevis av støttespillere. Hemmelig og i skjul selvsagt.

Skrevet

Speil er et nyttig verktøy ;-)

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Hva jeg ville gjort hvis noen hadde lagt ut nakenbilder av meg? Jeg ville naturligvis ha blitt veldig sint, sverget hevn, oppfordret til vold, terror og massedrap av alle mennesker med samme nasjonalitet som synderne, og brent ned hus og eiendom til deres landsmenn.

Er det en reaksjon du ville "hatt forståelse" for?

Jeg klarer ikke å forsvare vold og terror ut fra kultur.

Men hvis du mener dette er forståelig, hvorfor er det da galt å sende ut støtteerklæring til forsvar for ytringsfriheten?

Du ville med andre ord reagert sterkt. Når mange mennesker samtidig reagerer sterkt, eskalerer reaksjonen.

Noen i Norge er i dag i ferd med å reagere ganske sterkt, jfr de tre mennene som knivstakk en mann i halsen i dag/natt, og samtidig spurte hvorfor "de" (i midt-østen) brenner norske flagg.

Jeg forsvarer ikke reaksjonene. Jeg taler for forståelse for dem, for å motvirke en ytterligere gruppepolarisering.

Gjest prikk prikk prikk
Skrevet

Forståelse og toleranse er en sak.

Men å nedgradere menneskeverd på grunnlag av rase, religion eller nasjonalitet er en -helt- annen sak.

Når forståelse og toleranse fremheves med rasisme som argumentasjon; blir budskapet verdiløst.

Hvis du oppfatter mine innlegg som rasisme, er det en misforståelse. For at jeg skal slippe å skrive alt en gang til, kan du heller lese alt jeg skriver en gang til.

Med mitt hovedbudskap i bakholdet:

a) Viten om kultur (og -forskjeller), samfunn og politikk -> forståelse -> lite/intet fremmedhat.

B) Lite viten om kultur (og -forskjeller), samfunn og politikk -> frykt -> fremmedhat (som vi er vitne til på dol og i dag http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1214905.eceogså ved knivstikkingen av en mann)

Skrevet

Speil er et nyttig verktøy ;-)

Speilet er ikke kulturrelativister villige til å bruke:

En kultur ser det som en oppgave å framheve sin egen levemåte og verdier. I følge kulturrelativister skal vi tolerere holdningene, det er jo deres tradisjon.

Svenskene fikk beskjed av sine politikere at svensk kultur ikke er noe å ta vare på og beskytte, den er verdiløs. Det fikk de ikke medhold i fra folket. Politikerne fjerner seg fra folket når konfliktene blir livstruende. Det gjorde våre politikere også under Rushdie-opptøyene og drapsforsøket i Oslo. De var livredde.

Skrevet

Du ville med andre ord reagert sterkt. Når mange mennesker samtidig reagerer sterkt, eskalerer reaksjonen.

Noen i Norge er i dag i ferd med å reagere ganske sterkt, jfr de tre mennene som knivstakk en mann i halsen i dag/natt, og samtidig spurte hvorfor "de" (i midt-østen) brenner norske flagg.

Jeg forsvarer ikke reaksjonene. Jeg taler for forståelse for dem, for å motvirke en ytterligere gruppepolarisering.

Jeg tror du misforsto - det der var ment ironisk, jeg hadde selvsagt ikke reagert slik.

Jeg synes det blir feil å sammenligning hva et par gale ungdommer gjør i fylla med statsratifisert volds og krigshandlinger.

Ytringsfriheten er en bærebjelke for demokratiet. Sett i et vestlig perspektiv, er tegningene fra jyllandsposten banale, og knapt verdt et skuldertrekk. Jeg fatter ikke hvordan du kan oppleve det som feil å starte en underskriftskampanje for å markere dette.

Du hevder at økt forståelse for fremmede kulturer vil føre til mindre fremmedhat. Jeg regner med at du mener dette gjensidig. Hvordan kan vi forvente at muslimene skal forstå hvor viktig ytringsfriheten er i den vestlige kulturen hvis vi ikke sier fra men tvert imot automatisk godtar deres "pålegg"?

(Du sammenligner dette med f.eks. Life Of Brian, og påstår at våre reaksjoner var mildere fordi vi kjørte audier og mercer og ikke var like opptatt av religion. Da vil jeg bare minne om at Life hadde premiere for snart 30 år siden, i en tid der religion sto mye sterkere i vesten. Og at reaksjonen ikke på noen som helst kan sammenlignes med dette. Tvert imot ble Norge latterliggjort av andre veslige land når vi stoppet visningene av filmen i noen måneder.)

Skrevet

Hvis du oppfatter mine innlegg som rasisme, er det en misforståelse. For at jeg skal slippe å skrive alt en gang til, kan du heller lese alt jeg skriver en gang til.

Med mitt hovedbudskap i bakholdet:

a) Viten om kultur (og -forskjeller), samfunn og politikk -> forståelse -> lite/intet fremmedhat.

B) Lite viten om kultur (og -forskjeller), samfunn og politikk -> frykt -> fremmedhat (som vi er vitne til på dol og i dag http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1214905.eceogså ved knivstikkingen av en mann)

...og mitt og andre hovedanliggende her er at det er svært lite fremmedhat som ligger til grunn for reaksjonene her.

I forhold til den Islamske religion, representerer reaksjonsmåtene fra muslimene rundt forbi i verden en blasfemi som er om ikke større, så ihvertfall like stor som blasfemien de reagerer på.

Muslimene her driter bokstavlig talt i alt vesentlig som står i Koranen når de reagerer på den måten de gjør.

Når du da hevder at det er religionens sterke plass i deres liv som fører til reaksjonsmåten, er dette latterlig.

Eventuelt er troende muslimer den mest dobbeltmoralske gruppen av religiøse mennesker som har levd på denne planetens overflate.

Og dine synspunkter er rasistiske - du bruker en argumentasjon og en retorikk her jeg ikke har sett maken til siden David Irving.

----

Kulturelle aspekter brukes for å forsvare så mangt innen religion generelt og islam spesielt.

Og Islam er vel en av de få religionene hvor man påberoper seg "se på hva som står i Koranen; da det de troende muslimene faktisk gjør ikke er representativt for hva religionen står får".

Men - om ikke religionen danner fundamentet for kulturen hos mennesker som har religion som det viktigste aspektet av deres liv; hva er da poenget med religion?

Når religion brukes som unnskyldning, forklaring og argumentasjon for å gjennomføre handlinger som motstrider alle vesentlige aspekter av hva religionen står for - hva er da verdien av en religion?

Og hvordan skal utenforstående da forholde seg til en gruppe troende mennesker som kun følger religionens retningslinjer for et godt liv når det passer dem; og ved første og beste anledning legger religionens budskap til side og forklarer påfølgende handlinger med at "nei, dette er et utslag av vår kultur"? Når kulturen påstås å være et resultat av religionen...

Handlinger som strider mot Koranen som daglig utøves av såkalte troende muslimer er: Voldshandlinger mot kone og barn, at voldtatte kvinner steines fordi de har vært "utro", mens utro menn og voldtektsmenn tilgis, at det er akseptert at menn kjøper sex med prostituerte mens det er fobudt for kvinner å prostituere seg, at man tar livet av andre mennesker i Allahs navn, at man påtar seg oppgaven i å dømme andre mennesker når det egentlig er Allahs oppgave å gjøre dette.

Blant mye annet.

---

Okke som - hverken religion eller kulturelle forskjeller kan brukes som et middel til å forstå disse enorme reaksjonene.

Men derimot fremstår en større gruppering av muslimer som ekstremt dobbeltmoralske og hyklerske mennesker; som bruker religion og kultur som unnskyldning og forklaring om hverandre for å rasjonalisere overfor seg selv og andre at de har et iboende behov for å oppføre seg som småguder, pøbler og voldsmenn.

Men - jeg synes virkelig synd på de muslimene som har en oppriktig og ekte religiøs tro. Og det er trist at de muslimene som har en oppriktig og ekte tro på sin religion så langt ikke har sluppet til i media med sine synspunkter.

De hyklerne, blasfemistene og dobbeltmoralistene som har kommentert situasjonen i "Allahs" navn så langt, kan du få billig av meg.

Noen hederlige unntak finnes, men det er ikke alt for mange av dem...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...