Gå til innhold

psykisk ustabil bror

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en voksen bror,han bor alene.Nå er han inne i en skikkelig dårlig periode.Har ikke penger til mat ol.Er skikkelig langt nede psykisk.

Jeg ønsker å invitere han hit,Men er redd for mine egne reaksjoner .Jeg er en "mamma"for de svake,men de suger meg tom.

jeg vakler i hva jeg skal gjøre.

Jeg vet at han kommer til å male og male om hvor urettferdig alt er.Om at han aldri har penger til noe.Det må også legges til at alkohol tar en meget stor del av lønningsposen hans.

Skal en se objektivt på problemene hans,er han nok ansvarlig for uføret selv.

Men så er det samvittigheten min da.Har sendt han 2000 til mat.

Hva ville du ha gjort?

Skal jeg ofre meg selv,og ta han hit?

Selv om jeg vet jeg får en skikkelig knekk selv?

Skrevet

Sendt han 2000 til mat?? Du har sendt han 2000 til mer drikke.

Skal du hjelpe han må du først få han til å forstå at han er skyld i sin dårlige økonomi selv, så må du hjelpe han med å prioritere. Vil han ikke dette og heller ikke ønsker forbedringer får han seile si egen sjø.

Det dummeste du gjør med slike som drikker opp pengene sine er å gi dem penger. Det er rett og slett dumskap.

Det eneste de forstår er harde fakta og klar tale og ikke gi slakke tøyler.

Gjest Tft-3500Kr ca
Skrevet

Jeg tror du støtter han bedre ved å hjelpe han med å betale for terapi! Ikke ta han til deg, da blir han hos deg forever og du blir ødelagt.

Skrevet

Nei.

Om din bror greier å bli voksen og forstandig nok til å innse at han har ansvar for sitt eget liv, sine egne valg og sine egne handlinger - og begynner på en prosess for selv å gjøre noe med livet sitt - da kan du stille opp i noe grad.

Men når personen er i en fase hvor alle problemer er andres skyld; vil det bare bli destruktivt. Og ikke usannsynlig vil det også medføre at han vil påføre deg som person en del av skylda for at han roter bort livet sitt og.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Du har ikke fortalt om du har familie selv. Om du har det, så må du ta hensyn til dem også.

En venninne valgte å ta sin narkomane bror hjem til seg, fordi hun ikke orket å se ham gå til grunne.

Resultatet ble at ikke bare hun fikk store problem, det fikk barna hennes også. Så det endte med at hun måtte få hjelp til å få han ut av huset igjen. Det er ikke alltid nok med gode intensjoner.

Skrevet

Du skal hverken sende penger eller la deg utnytte på noen måter. Ansvaret for ham skal du ikke ta på dine skuldre, overlat det til de som har det til jobb. Det er tøft nok for dem.

Skrevet

Hvis du bor i nærheten kan du vel stikke innom han av og til og lage en god middag til ham og prate litt. Dra ham med deg på kino eller noe annet. Tur kanskje, det hjelper for mye rart.

Hvis du inviterer ham til deg bør du kanskje gjøre det klart at det er for en liten stund. Fra mandag til mandag eller noe?

Angela1365380318
Skrevet

Du skal overhodet ikke gi han penger! Da finansierer du bare alkoholinntaket hans, jippi for han liksom!!

Du må ikke gjøre noe, det er ikke din skyld, han må ta tak i livet sitt selv, før han er villig til det kommer han ingen vei uansett hvor mye dere prøver å hjelpe han.

Skjønner at det er vanskelig for deg å stå på sidelingen å se at han foraller på den måten, du kan være en venn, si at du er villig til å hjelpe han å skaffe hjelp og at du vil støtte han i den harde tiden.

Skal du bruke penger på han så send han matvarer, ikke penger han kan kjøpe mat for selv, for det kommer han ikke til å gjøre. Bor du langt unna kan du bestille maten på nettet og få en butikk i nærheten av han til å kjøre det hjem til han.

Skrevet

Hvis du bor i nærheten kan du vel stikke innom han av og til og lage en god middag til ham og prate litt. Dra ham med deg på kino eller noe annet. Tur kanskje, det hjelper for mye rart.

Hvis du inviterer ham til deg bør du kanskje gjøre det klart at det er for en liten stund. Fra mandag til mandag eller noe?

han bor langt borte..

så jeg har ikke anledning til å være hos han.

Jeg er ufør selv,og lett og overtale.Vet jeg er dumsnill.Men det er ikke enkelt.Også får jeg så samvittighteskvaler..

Når han ringer midt på natten og han griner i tlf.

forferdelig.

UndrendePåDetMeste
Skrevet

Trenger han mat, handle inn litt posemat og hermetikk, trenger han klær, se om du har noe til overs i skapet. Da har du hjulpet uten å gi bort noe som helst luksus.

Skrevet

han bor langt borte..

så jeg har ikke anledning til å være hos han.

Jeg er ufør selv,og lett og overtale.Vet jeg er dumsnill.Men det er ikke enkelt.Også får jeg så samvittighteskvaler..

Når han ringer midt på natten og han griner i tlf.

forferdelig.

Da kan du jo invitere han en tur, men som sagt gjøre det helt klart at det kun er aktuelt for en kort tid. Da slipper han hvertfall å være alene noen dager og det kan jo hjelpe godt.

Skjønner godt at du får vondt av ham. Han trenger nok litt proff hjelp for å komme ut av dette, men en søsters omtanke kan være god støtte å ha i ryggen. Bare pass på at han ikke utnytter deg, da må du sette foten ned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...