Gå til innhold

Leger og tausetsplikt etter ens død.

Anbefalte innlegg

Gjest vet du ?
Skrevet

Hvordan fungerer dette. Har kontaktet min mors lege etter at hun døde helt uventet. Hun hadde innf. legen at hun var redd for at hun hadde blodpropp

(det lå til fam.) den ene foten var hovnet VELDIG opp og var veldig smertefult men, legen mente at det var urinsyregikt og ble behandlet for det uten hell. Legen som så på henne da hun ble hentet hjemme, mente det kunne være b.propp. Vi ble forespurt om vi ville ha obduksjon men vi ville ikke at hun skulle skjeres i unødvendig (vi ville ikke få henne tilbake for det). Men nå når jeg kontakter fastlegen med spørsmål om hun hadde noen arvlige sykdommer som vi burde være oppmerksome på. Da får jeg til svar at min mor hadde sagt at hun skulle opprettholde tausetsplikten ovenfor fam. likeledes hadde legen kontaktet en jurist for å høre hva hun burde svare oss, og svaret til oss ble, ingen informasjon. Er dette vanlig ? Jeg hvet hun feilte mye og at hun kansje ikke kunne utlevere jornalene til oss men å svare på arvlige sykdommer burde vel vært ufalig. Har en liten mistanke at legen ikke har helt rent mel i posen. Bør jeg godta legens svar, eller skal jeg ikke gi meg ?

Skrevet

Din mor hadde krav på å kreve sin journal hemmeligholdt. Det er dog ganske ubetenksomt da det kanskje kunne være opplysninger der av interesse for etterkommerne som du nevner; finnes det en arvelig sykdom dere må ta hensyn til?

Hvis hennes lege har brukt en jurist til å vurdere hva som kan gis av informasjon - er det ikke mye dere kan gjøre.

Men du kan jo be om å bli utredet for sykdommer som kan gi blodpropper? Bare fortell hvordan det ligger an, så håper jeg legen din vil hjelpe deg til en utredning innen de relevante greiene.

Lykke til!

Skrevet

Hvis du har mistanke om at legen har gjort en feil har du rett til å klage til fylkeslegen eller paseintskadenemda. Da vil ikke du, men andre advokater få innsyn i din mors journal.

den opprinnelige m&m
Skrevet

Høres ut som om legen ikke vil at andre skal oppdage at han overså blodpropp. Det var dumt av dere å ikke få en obduksjon, da ville kanskje legen fått seg en smekk - og du en erstatning. Jeg ville gått til pasientklagenemnda og hørt hvilke rettigheter du har til din mors journal. Kanskje du må gjøre en formell klage på behandlingen som fastlegen ga.

Gjest vet du ?
Skrevet

Høres ut som om legen ikke vil at andre skal oppdage at han overså blodpropp. Det var dumt av dere å ikke få en obduksjon, da ville kanskje legen fått seg en smekk - og du en erstatning. Jeg ville gått til pasientklagenemnda og hørt hvilke rettigheter du har til din mors journal. Kanskje du må gjøre en formell klage på behandlingen som fastlegen ga.

hei, er enig med deg men, det var vi som ikke ønsket at de skulle skjære unødvendig i vår mor,(obduksjon) og vi ønsker ingen erstatning, men at legen skulle få seg en støkk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...