Gå til innhold

Bekymret for venninne

Anbefalte innlegg

Gjest Veldig usikkerinne
Skrevet

Hallo! Håper noen kan hjelpe meg med ett lite problem....

Jeg har en venninne som jeg er bekymret for. Jeg prater med henne ofte, og føler derfor at "gangsynet" mitt er blitt redusert. Dvs at jeg blir så inne i problematikken hennes, at jeg har problemer med å se abnormaliteten i det.

Saken er den at hun føler at alle er i mot henne der hun bor. Jeg vet at hun tidligere hadde masse besøk og venner rundt seg. For ca ti år siden sluttet folk å komme, og vennene ble borte. Dette har hun slitt veldig under, og skjønner ikke årsaken (ikke jeg heller for den saks skyld). Vi har ingen felles kontakter, så det er vanskelig for meg å sjekke årsaken blant de tidligere vennene.

En annen ting som hun grubler svært mye på er at hun føler seg mistenkeliggjort på butikker. Hun mener seg forfulgt av butikkpersonell og vektere. Dette gjelder ikke bare på hjemstedet, men i nærliggende byer, til og med en by somn ligger to-tre timer unna. Hun sier at det er mennesker i sivile klær som følger etter henne i butikkene, og hun tror at butikkene har fotografier av folk de "tror" kan være butikktyver på bakrommet (eller på data).

Jeg stiller spørsmål ved at butikker (særlig de små) har økonomi til å leie inn vakter, men hun er så overbevisende at jeg ikke greier å argumentere i mot. Mye fordi jeg ikke vet, da. Men bruker butikkene å ha "sivile" vakter? Trodde det var vektere o.l. på store kjøpesentere, men...... Venninnen min er for ordens skyld verdens ærligste person, og har aldri stjelt en femøring i hele sitt liv.

Og det kan da umulig henge bilder av mistenkelige "kanskje tyver" på bakrommene til butikkene?

Jeg VET at dette høres ut som en form for paranoia, men dette er så reellt for den personen at jeg ikke greier å sortere.

Personen er ellers en oppegående person. Hun er derimot rask til å komme i selvforsvar, og blir fort irritert og sint.

Noen som kan svare på spørsmålene, og ellers har noen meninger?

Skrevet

Virker som om hun trenger profesjonell hjelp.

Jeg stiller spørsmål ved at butikker (særlig de små) har økonomi til å leie inn vakter, men hun er så overbevisende at jeg ikke greier å argumentere i mot. Mye fordi jeg ikke vet, da. Men bruker butikkene å ha "sivile" vakter? Trodde det var vektere o.l. på store kjøpesentere, men......

------------

JA, enkelte butikker bruker å ha sivile "vektere". Så det er sant!

Gøres ut som om hun har mistet tilliten til mennesker. Har hun på noen måte blitt skuffet/lut av noen som gjør at hun er blitt så mistenksom. Dette kan nok gjøre at hun mister kontakten med mennesker.

Hun trenger nok noe hjelp ja. Men det bør være frivillig.

skorpionfisken
Skrevet

"Hun er derimot rask til å komme i selvforsvar, og blir fort irritert og sint."

Sånne folk har jeg problemer med å forholde meg til, og vil nok gradvis trekke meg unna. Så om jeg er en av hennes tidligere venner som har forsvunnet så er nok det årsaken. Ikke alle er like tålerante overfor slikt som du er, desverre. Man skal jo godta sine venner som de er, men det skal være svært nære venner av meg før jeg skal godta sånn oppførsel på sikt.

Når det gjelder butikkene, spesielt de som er langt unna nærmiljøet så høres det ut som hun har paranoia.

Gjest Veldig usikkerinne
Skrevet

Jeg stiller spørsmål ved at butikker (særlig de små) har økonomi til å leie inn vakter, men hun er så overbevisende at jeg ikke greier å argumentere i mot. Mye fordi jeg ikke vet, da. Men bruker butikkene å ha "sivile" vakter? Trodde det var vektere o.l. på store kjøpesentere, men......

------------

JA, enkelte butikker bruker å ha sivile "vektere". Så det er sant!

Gøres ut som om hun har mistet tilliten til mennesker. Har hun på noen måte blitt skuffet/lut av noen som gjør at hun er blitt så mistenksom. Dette kan nok gjøre at hun mister kontakten med mennesker.

Hun trenger nok noe hjelp ja. Men det bør være frivillig.

Takk for svar. Tror du har rett ifht at hun har mistet tilliten til mennesker.....

Det er bare så vanvittig trist. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å hjelpe henne..... Hun er såååå sårbar for at jeg ikke skal tro henne. Og hvis jeg foreslår at hun bør søke hjelp, er jeg redd hun vil bli svært skuffet og lei seg. Og jeg vil jo ikke at hun skal miste "oss" også, og føle at til og med vi sviktet henne.

Dette er så vanskelig.......

Angela1365380318
Skrevet

Har venner som har jobbet på dagligvare butikker. De hadde bilde og navn over personer som ikke fikk komme inn på butikke, pga ting de tidligere har gjort, kom disse inn ble de bedt om å fortalte butikken.

Tror ikke vanlige matbutikker har sivile vakter i stor grad. Vet at på store kjøpesenter har vaktene også navn og bilde av personer som har lagt mye bråk og som ikke skal komme inn, personene vet godt selv at de ikke er velkommen, og hvofor,kommer de alikevel tar vaktene de ut.

Tror det er veldig sjeldent det er sivile vakter som følger etter visse kunder inne på butikken, det blir for kostbart.

Hun høres paranoid ut. Og trenger hjelp.

Skrevet

Takk for svar. Tror du har rett ifht at hun har mistet tilliten til mennesker.....

Det er bare så vanvittig trist. Vet ikke hva jeg skal gjøre for å hjelpe henne..... Hun er såååå sårbar for at jeg ikke skal tro henne. Og hvis jeg foreslår at hun bør søke hjelp, er jeg redd hun vil bli svært skuffet og lei seg. Og jeg vil jo ikke at hun skal miste "oss" også, og føle at til og med vi sviktet henne.

Dette er så vanskelig.......

Vanskelig å si...utifra dette...å tro at noen skal ta deg(f.eks) er jo reelt for en schizofren selv om det ikke er virkelig...schizofren er hun nok ikke men det kan være en personlighetsforstyrrelse for alt jeg vet, med innslag av psykoser(hallusinasjoner, vrangforestillinger etc)...jeg er ikke psykiater men har hatt praksis i psykiatrien...men utifra så lite er det vanskelig å si noe selv for en psykiater vil jeg tro..som sagt er det jo på langt nær sikkert at det er et psykiatrisk problem..

Gjest Veldig usikkerinne
Skrevet

Vanskelig å si...utifra dette...å tro at noen skal ta deg(f.eks) er jo reelt for en schizofren selv om det ikke er virkelig...schizofren er hun nok ikke men det kan være en personlighetsforstyrrelse for alt jeg vet, med innslag av psykoser(hallusinasjoner, vrangforestillinger etc)...jeg er ikke psykiater men har hatt praksis i psykiatrien...men utifra så lite er det vanskelig å si noe selv for en psykiater vil jeg tro..som sagt er det jo på langt nær sikkert at det er et psykiatrisk problem..

Hun vet jo selv at det ikke er noen grunn til at noen skal "ta henne". Hun har jo aldri gjort en flue fortred. Hun tror at noen har satt ut usanne rykter om henne, som har spredd seg, slik at "alle" vet noe om henne, som hun ikke selv vet. Jeg må selv stadig forsikre henne om at jeg ikke vet noe som helst om dette.

Hun grubler veldig, er svært mye alene i ukene (mannen jobber i turnus), og det ser bare ut til å bli verre.....

Skrevet

Folk med psykiatriske problemer kan både se, lukte og høre ting som ikke er der....og de har store problemer med å skille mellom hva som er virkelighet og psykose...noe som for dem selvfølgelig er skremmende

Skrevet

Jeg tar en del vakter på et psykiatrisk sjukehus, og jeg mener ikke å stille noen diagnose, men det du beskriver er mye det samme som de som er innlagt der opplever.

Og problemet generelt med schizofreni er jo nettopp at vrangforestillingene oppleves som den fulle og hele virkelighet for de det gjelder.

Skrevet

Jo, det kan henge bilder av mistenksomme personer på bakrommet. Det har det gjort to av stedene jeg har jobbet, men i disse tilfellene var det pga mulig sjekksvindel.

Gjest hilsen en fagperson
Skrevet

Jeg tar en del vakter på et psykiatrisk sjukehus, og jeg mener ikke å stille noen diagnose, men det du beskriver er mye det samme som de som er innlagt der opplever.

Og problemet generelt med schizofreni er jo nettopp at vrangforestillingene oppleves som den fulle og hele virkelighet for de det gjelder.

Unnskyld meg, men å kalle dette schizofreni er nok ikke riktig! Det kan derimot høres ut som hun har utviklet paranoide tankeforstyrrelser, og det er en helt annen diagnose.

Hun høres ut som hun trenger profesjonell hjelp. Dessverre er paranoide personer oftest svært lite villige til å se at de trenger hjelp. Dersom hun overhodet ikke er mottakelig for profesjonell hjelp, kunne du da kontakte noen i hennes familie og spørre om de også er bekymret for henne? Hvis det er snakk om alvorlig paranoia (jeg kjenner saken for lite til å si om det er det), så må pårørende kontakte lege for å få henne innlagt så hun kan få hjelp evt. medisinering.

Gjest hilsen en fagperson
Skrevet

Schizofreni, nei. Paranoid forstyrrelse, antakelig. Se mitt svar høyere opp til Musikeren.

Gjest Veldig usikkerinne
Skrevet

Unnskyld meg, men å kalle dette schizofreni er nok ikke riktig! Det kan derimot høres ut som hun har utviklet paranoide tankeforstyrrelser, og det er en helt annen diagnose.

Hun høres ut som hun trenger profesjonell hjelp. Dessverre er paranoide personer oftest svært lite villige til å se at de trenger hjelp. Dersom hun overhodet ikke er mottakelig for profesjonell hjelp, kunne du da kontakte noen i hennes familie og spørre om de også er bekymret for henne? Hvis det er snakk om alvorlig paranoia (jeg kjenner saken for lite til å si om det er det), så må pårørende kontakte lege for å få henne innlagt så hun kan få hjelp evt. medisinering.

Saken er at hun ikke har så mye montakt med familie utover foreldrene sine, mannen og sønnen. Sønnen blåser av henne hvis hun ymter frempå, så hun har sluttet å si noe til ham. Mannen bagatelliserer

"sjikaneringen", i følge hun selv. Noe hun selvfølgelig er bitter på han for. Så det er stort sett meg hun forteller dette til. Tør ikke tenke på hvor sveket hun vil føle seg dersom jeg "diskuterer" henne med andre......

Foreldrene hennes er gamle, og er ikke aktuelle støttespillere.

Skrevet

Som jeg sa, absolutt ikke min mening å stille noen diagnose! Når ikke fagpersonene her inne kan stille diagnose over internett kan ihvertfall ikke jeg gjøre det:-)

Svaret mitt var kun ment som et lite innspill.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...