Gå til innhold

Miljøterapeut-hvilken utdannelse?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kommer ann på hva du kunne tenke deg å jobbe med, men sosionom, vernepleier og barnevernspedagog er de vanligste utdannelsene for å nå målet.

De 3 retningene er forholdsvis like, og har veldig mange av de samme fagene. Sosionomene har noe mer fokus på "familie aspektet", og det å kunne jobbe på sosialkontorer, bv.ped har ekstra fokus på barnets utvikling og behov, og vernepleierne har på sin side medisinlære og mer fokus på "HVPU og slikt."

I de aller aller fleste utlysninger innen bransjen står det "3-årig helse og sosialutdannelse", noe som vil en av delene..., de går om hverandre.

Uansett hvilken av disse linjene du måtte velge får du et yrke som krever veldig mye av deg som person, og det er dårlig betalt..., MEN er selv barnevernspedagog og synes det er verdt det..., et veldig givende yrke, lykke til;-)

etter som jeg har forstått så er ikke miljøterapeut en beskyttet tittel. Den tror jeg alle kan kalle seg.

Men det er jo såklart fordel med utdannelse utover videregående skole. Har du lang praksiserfaring, eller en helsefaglig eller pedagogisk utdanning av noe slag ( du kan også være student) så kan du jobbe som miljøterapeut

men jeg tror dette varierer veldig fra sted til sted

Gjest amparro

Miljøterapeut er stillingsbetegnelsen om du har tre år på høgskole. Miljøarbeider om du ikke har det.

Jeg er miljøterapeut på en ungdomsinnstitusjon og stortrives. Vi har også miljøarbeidere hos oss og de har ikke en treårig høgskole.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...