Gå til innhold

Hva er hellig for deg?

Anbefalte innlegg

Angela1365380318
Skrevet

Vi nordmenn holder kansje ikke så mye hellig nå for tiden. Vi ler godt og høyt når komikere spøker om alt fra Orderudsaken (drap) til vår egen kongefamilie.

I avisene kan vi lese utdeling av pris for verdens morsomste selvmord,er selvmord noen gang morsomt, fordi om det var en ulykke under svært sære omstendigheter?

Vi tåler at regjering og storting blir kritisert i media støtt, saklig og usaklig. Det er ikke alle steder, i alle samfunn i verden folk er like åpne for slikt.

Hva er hellig for deg, skal ikke kritiseres eller gjøres narr av?

Skrevet

Har ikke noe jeg holder hellig, kanskje jeg hadde blitt irritert over noe, i alle fall hvis det er vondt ment. Men hadde ikke gått til noen handlinger for å stoppe det.

Det vi ser i flere land nå er rett og slett idioti og galskap og sier litt om hvilken (u)kultur de har.

Gjest girasol
Skrevet

Familien min. Dvs.at jeg ville mislikt svært sterkt at noen snakket nedsettende eller sarkastisk om ekteskapet mitt og familiemedlemmene mine.

Åsså tror jeg jo på en hellig gud jeg da ;-) (men har ikke tatt på meg rollen som beskytter av Guds hellighet i den forstand at jeg tror han sjøl hansker opp med humor og spott av seg selv sjøl. Tror ikke han trenger meg til å beskytte seg. Men jeg er ikke sjøl med og spotter. Det er vel der helligheten kommer inn i bildet for meg).

M.v.h.

Jeg er en annen
Skrevet

Et buddhistisk ordtak går slik: Hvis du møter Buddha, drep ham.

Det er en innstilling jeg liker.

Skrevet

Mitt motto er:

Den som kun tar spøk for spøk og alvor kun alvorlig, han og hun har faktisk fattet begge deler dårlig..

Alt og ingenting er hellig for meg.

Skrevet

Jeg synes at humor er best når det fremføres med selvironi. At man gjør narr av selv og ikke nødvendigvis er fryktelig morsom på andres bekostning. Det kan være morsomt som fy, det også. Men det er med en aldri så liten bismak...

Ellers er det ikke så mye som er hellig for meg, men jeg respekterer at noe er hellig for andre.

Det eneste jeg kan komme på som måtte være hellig for meg må være å spøke med folk som ikke ikke er i stand til å forsvare seg eller svare tilbake, eller til å forstå humoren. Jeg hadde feks ikke syntes det var fryktelig morsomt om noen serverte "negervitser" til datteren min på 5 år.

Nei, etter mitt hode kan man spøke med det meste, om man gjør det på den rette måten. Og om motivet er å være morsom, ikke å såre. Noen evner å gjøre det, andre ikke, dessverre.

Gjest rødsol
Skrevet

Den som spøker ondsinnet for å sverte eller ødelegge for andre, sån som Otto Jespersen, liker jeg ikke!

Spøker du derimot med selvironi eller drar spøker som ikke rammer noen negativt, er det okay.

Skrevet

Det som er hellig for meg er troen min på Jesus. Men i motsetning til muslimer(noen da) forstår jeg at det ikke er hellig for alle. Det er jo ganske innlysende at de som ikke tror på det jeg gjør ikke ser dette som hellig.

Jeg synes man skal ha generelt respekt for andre menneskers tro, hva den enn går ut på. Vi har fri vilje til å tro på det vi vil. Jeg kan spøke med ting rundt troen og kristendommen, men når man tror at Jesus er Guds sønn og at han døde på et kors for meg(noe folk bare har å respektere at jeg tror) er det opplagt at det er i ordets rette betydning områder som er hellige for akkurat meg.

Men hadde ikke brydd meg om blasfemiske bilder av Jesus i en avis. Slik er verden. Mine venner får derimot respektere visse grenser, noe de selvsagt gjør. På samme måte som jeg respekterer deres. Jeg er et veldig lite typisk "evangeliserende" menneske da det lett blir en respektløshet for andres grenser for hva de vil få "pådyttet".

Skrevet

Har ikke noe jeg holder hellig, kanskje jeg hadde blitt irritert over noe, i alle fall hvis det er vondt ment. Men hadde ikke gått til noen handlinger for å stoppe det.

Det vi ser i flere land nå er rett og slett idioti og galskap og sier litt om hvilken (u)kultur de har.

Gud

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...