Gå til innhold

Hvor dyrt kan det bli?

Gjest skal ut å reise snart

Anbefalte innlegg

Gjest skal ut å reise snart
Skrevet

Jeg skal ut å reise og har forstått det sånn at jeg kan ha med opptil 23kg bagasje. Men jeg er usikker på det menes med dette:

"should the baggage allowance be exceeded up to 32 kg

(70 lbs), a flatrate of 1/USD 25 will be charged for each piece exceeding the allowance."

Jeg skjønner at jeg må betale ekstra per kilo opptil 32kg og et beløp som overstiger 32kg er enda dyrere, men spørsmålet mitt er altså hva menes med 1/USD 25?

Skrevet

Jeg tolker det slik (også etter å ha lest den norske utgaven av teksten hos SAS), at dersom vekta på kofferten din er mellom 23 og 32 kg, så må du betale 25 dollar - uansett om det er 1 kg over eller 9 kg over.

Gjest skal snart ut å reise
Skrevet

Jeg tolker det slik (også etter å ha lest den norske utgaven av teksten hos SAS), at dersom vekta på kofferten din er mellom 23 og 32 kg, så må du betale 25 dollar - uansett om det er 1 kg over eller 9 kg over.

Å ja takk, det var jo ikke mye :)

Gjest Calóni
Skrevet

Å ja takk, det var jo ikke mye :)

23 kilo er gratis å ha med seg. Mellom 23 og 32 kilo må du betale ekstra. Over 32 kilo vil bli nektet ombord.

Slik tolket jeg det iallfall da jeg var ute og reiste i forrige uke.

Skrevet

23 kilo er gratis å ha med seg. Mellom 23 og 32 kilo må du betale ekstra. Over 32 kilo vil bli nektet ombord.

Nei jeg tror du må betale en god del ekstra hvis det overstiger 32 kg, mens hvis det er mellom 23 og 32kg så betaler du ikke fullt så mye. Men jeg lurer på hvor mye det vil koste, for jeg er nesten sikker på at jeg har litt over 23kg bagasje :S

Skrevet

Over 32 kg per kolli, ja. 32 kg er den maksimale grensen for hva en enhet kan veie.

Skrevet

Over 32 kg per kolli, ja. 32 kg er den maksimale grensen for hva en enhet kan veie.

Men jeg lurer på hvor mye det koster hvis man overstiger 23kg. Jeg kommer uansett ikke til å ha over 32kg så der er det ingen fare.

Gjest Calóni
Skrevet

Nei jeg tror du må betale en god del ekstra hvis det overstiger 32 kg, mens hvis det er mellom 23 og 32kg så betaler du ikke fullt så mye. Men jeg lurer på hvor mye det vil koste, for jeg er nesten sikker på at jeg har litt over 23kg bagasje :S

Opp til 25 kilo omtrent så pleier de ikke bry seg noe om det. Men om du er bekymret for det, så prøv å pakk tunge ting i håndbagasjen. Det gjorde jeg sist jeg reiste. Tok de tyngste tingene opp i ryggsekken, for den pleier de ikke veie, der går det mest på størrelse. Det er en maksgrense på vekt, men som sagt veier de sjelden. Men det er en fordel å ikke se rødsprengt ut i ansiktet når man løfter den opp, da ;)

Og så er det jo lurt å tenke på slikt som at en halvliter shampoo faktisk veier en halvkilo (sånn omtrentlig iallfall..?), og at det lønner seg å ta med lite kvantum av flytende såpe, fuktighetskrem, solkrem (husker ikke hvor du skulle) etc, og heller kjøpe det der du skal.

Ettersom du skal til/fra Norge, så har du jo fordelen med at det er greit å ta på seg mye av klærne på reisen. Jeg har pleid å reise med flere lag klær, framfor tykk jakke. Da bruker jeg av klærne jeg har med i kofferten, bare at jeg tar på litt flere lag. Jeg husker fortsatt ikke hvor du skal, om du skal til Sibir, så blir det her litt upraktisk ;)

Gjest Calóni
Skrevet

Ah, da er jeg ikke så dum likevel :D

Skrevet

Opp til 25 kilo omtrent så pleier de ikke bry seg noe om det. Men om du er bekymret for det, så prøv å pakk tunge ting i håndbagasjen. Det gjorde jeg sist jeg reiste. Tok de tyngste tingene opp i ryggsekken, for den pleier de ikke veie, der går det mest på størrelse. Det er en maksgrense på vekt, men som sagt veier de sjelden. Men det er en fordel å ikke se rødsprengt ut i ansiktet når man løfter den opp, da ;)

Og så er det jo lurt å tenke på slikt som at en halvliter shampoo faktisk veier en halvkilo (sånn omtrentlig iallfall..?), og at det lønner seg å ta med lite kvantum av flytende såpe, fuktighetskrem, solkrem (husker ikke hvor du skulle) etc, og heller kjøpe det der du skal.

Ettersom du skal til/fra Norge, så har du jo fordelen med at det er greit å ta på seg mye av klærne på reisen. Jeg har pleid å reise med flere lag klær, framfor tykk jakke. Da bruker jeg av klærne jeg har med i kofferten, bare at jeg tar på litt flere lag. Jeg husker fortsatt ikke hvor du skal, om du skal til Sibir, så blir det her litt upraktisk ;)

Takk for svar :)

Jeg pleier egentlig å reise med sekk, men vurderer nå å ha en trillebag som håndbagasje, men blir det for stort? Eller blir jeg sannsynligvis bedt om å sjekke den inn også?

Skrevet

Jeg gjemmer alltid håndbagasjen! For denveier alltid for mye. Hvis noen følger meg til flyplasse, så får de holde den mens jeg sjekker inn;)

Lurt ja!

Skrevet

Jeg gjemmer alltid håndbagasjen! For denveier alltid for mye. Hvis noen følger meg til flyplasse, så får de holde den mens jeg sjekker inn;)

Lurt ja!

Hehe jeg tenkte akkurat på å gjøre det samme! ;)

Skrevet

Skal du reise innenlads, eller ut i den store verden?

Hvis du skal reise kun innen Norge, så er det billigere å sende en norgespakke (ikke ferdig embalasje) enn å betale overvekt på flyet. Da kan du sende opp til 10 kg, for 110 kroner. På flyet koster det pr kilo, og det kan fort bli dyrt.

Så jeg sender alltid en norgespakke til meg selv hvis jeg skal være lenge borte..

Skrevet

Skal du reise innenlads, eller ut i den store verden?

Hvis du skal reise kun innen Norge, så er det billigere å sende en norgespakke (ikke ferdig embalasje) enn å betale overvekt på flyet. Da kan du sende opp til 10 kg, for 110 kroner. På flyet koster det pr kilo, og det kan fort bli dyrt.

Så jeg sender alltid en norgespakke til meg selv hvis jeg skal være lenge borte..

Skal utenlands, ganske langt av gårde :) Men tipset om norgespakken var bra for jeg reiser en del innenlands også, takk :)

Skrevet

Jeg pleier egentlig å reise med sekk, men vurderer nå å ha en trillebag som håndbagasje, men blir det for stort? Eller blir jeg sannsynligvis bedt om å sjekke den inn også?

Det avhenger selvsagt av størrelsen på trillebagen.

Det er samme størrelsesbegrensning som gjelder for trillekofferter som for annen håndbagasje. Det står nok på flyselskapets nettsider.

Gjest Calóni
Skrevet

Jeg husker ikke riktig målene, men det er bestemte mål for hvor stor håndbagasjen kan være. Det står kanskje på flyselskapets hjemmesider? Det er flere som har med seg små trillebager/kofferter ombord på flyet, men du risikerer altså å måtte sjekke den inn om den ikke holder de nødvendige mål.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...