Gå til innhold

Noen som er fornøyde med smørefri ski??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal kjøpe nye ski og har nesten bestemt meg for smørefri fjellski (Åsnes) med stålkanter og ganske så skikkelige fjellskisko. 1999,- for pakken.

Men så var det dette med smørefri ski da... Jeg er en liten og ikke så veldig tung (med skiklær og sko kanskje 65 kg?) dame, disse skiene vil bli brukt utenfor løyper og i opptråkkede løyper (ikke oppkjørte). Selgeren i butkken sier at de er akkurat så smale at de går i oppkjørte løyper også, de er altså ikke av de bredeste. Skiene er ikke tunge. Jeg har ikke verdens sterkeste skuldre og armer med tanke på motbakkene og vil gjerne ha noe som ikke er så bakglatt (er jo ikke noe problem å slenge på litt sølvklister om det blir litt bakglatt alikevel).

Men hvordan er de på flatmark? Tyngre å gå enn med smøreski? Og hva med utforbakke? Nå trenger det ikke å gå så veldig fort for min del, men jeg vil jo helst renne litt da, ikke være nødt til å GÅ nedover.

Har i grunnen ikke hørt så mye positivt om smørefrie ski, men ettersom de selger bra så må det da finnes noen der ute som er fornøyde med sine?!

Skrevet

Jeg har lite sans for smørefrie ski. Det er greit for småbarn eller for nybegynnere som har dårlig balanse og ikke ønsker noe særlig fart i nedoverbakkene.

Men hvis du faktisk ønsker å gli på skiene dine, er smørefrie ski en dårlig idé, det er ihvertfall min erfaring.

Skrevet

Femåringen min har smørefrie ski; jeg var med henne på skiskolen for noen uker siden, og så at hun hadde vel bortimot dårligst gli av alle.

Jeg ville definitivt ikke kjøpt smørefrie ski til en voksen.

Hvis du sliter i lange oppoverbakker, ville jeg heller kjøpt feller og lagt på ved behov.

Skrevet

Femåringen min har smørefrie ski; jeg var med henne på skiskolen for noen uker siden, og så at hun hadde vel bortimot dårligst gli av alle.

Hvis du sliter i lange oppoverbakker, ville jeg heller kjøpt feller og lagt på ved behov.

Problemet var i grunnen også at de ikke hadde sånne ski i smørefri utgave. Tror jeg. Må ta en telefon og spørre.

Skrevet

Problemet var i grunnen også at de ikke hadde sånne ski i smørefri utgave. Tror jeg. Må ta en telefon og spørre.

Tilbudsskiene mener du?

Jeg har nemlig fjellski med stålkant, som samtidig er smale nok til å passe i preparerte løyper, og de er ikke smørefrie, så typen finnes.

Skrevet

Smørefrie ski er bånn!

Dårlig el. feil smurte vanlige er alltid bedre, det er min mening.

Flere venninner av meg har smørefrie, bakglatt og dårlig gli samtidig - ødelegger definitvt skigleden!

Skrevet

Jeg er fornøyd så lenge jeg slipper å gå på ski jeg. ;-P

* * *

Sorry, måtte bare...lykke til med skikjøp, uansett hva du velger! Jeg har ingen anelse, så jeg kan ikke anbefale deg noe heller. :-)

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med smørefrie ski! Alltid morsomt å stå og se på de andre som sliter med å smøre riktig i en halvtime før turen, for så å oppdage at det enten klabber eller bare går bakover ;)

Jeg har fjellski med stålkanter, og selv om de bzzzz'er og er litt trege i svak nedoverbakke, så er jeg strålende fornøyd. De er ikke tunge å gå med på flatmark, og i nedoverbakke kan det gå i forteste laget, selv for meg som liker å kjøre fort :)

Hele familien er smøre-fanatikere, men jeg slår et slag for de smørefrie skiene. Har vært med på mange nok turer med sure og misfornøyde skigåere med smøreski.

Skrevet

Tilbudsskiene mener du?

Jeg har nemlig fjellski med stålkant, som samtidig er smale nok til å passe i preparerte løyper, og de er ikke smørefrie, så typen finnes.

Jeg har nå ringt den aktuelle butikken og traff en meget blid og serviceinnstilt ung mann. *Fornøyd* Han skulle sjekke om de skiene var å få i min lengde og så bestille og han skulle ringe meg igjen i morgen og gi beskjed. :o)

Kjæresten min har også rynket på nesen over smørefrie ski og sant og si har jeg vel ikke truffet noen som er fornøyde med det heller.

Skrevet

Styr unna smørefri. De passer kun til barn og de som vil gli saaaakte ned bakker :o)

Skrevet

Styr unna smørefri. De passer kun til barn og de som vil gli saaaakte ned bakker :o)

Sååå saaaaaaakte trenger det ikke gå da. :o)

Men det er litt komisk - kjærestne min har ganske nye ski (smøreski altså) med moderne bindinger og sånt, jeg har brukt et par temmelig gamle med den gamle typen rottefellabvindinger (også smøreski) og mine renner myyye fortere enn hans! :o) Han påstår at han må starte 5 min før meg for jeg drar bare fra. *Hihi*

Skrevet

Huff, nei! Hvis du liker å renne litt i bakkene tror jeg ikke smørefritt er noe for deg. Da kan du nærmest "gå" ned bakkene ;-)

Skrevet

Huff, nei! Hvis du liker å renne litt i bakkene tror jeg ikke smørefritt er noe for deg. Da kan du nærmest "gå" ned bakkene ;-)

Det var det jeg hadde inntrykk av ja. Smøre-utgaven er herved bestillt med et øøørlite forbehold om at de hadde den på fabrikken/hos levereandøren. Gleder meg til å gå på ski! :o)

Skrevet

Det var det jeg hadde inntrykk av ja. Smøre-utgaven er herved bestillt med et øøørlite forbehold om at de hadde den på fabrikken/hos levereandøren. Gleder meg til å gå på ski! :o)

Mellomsten arver nå storesøsters smørefrie ski og jeg har mest lyst å hive skia og kjøpe nye! Vel, foreløpig er det ikke et eneste snøfnugg her, så vi får avvente og se om det blir vinter her en gang også ;-)

Satser på at du får de skia du vil ha :-)

Skrevet

Henger meg på den anbefalingen. Kjøp heller et par feller som du setter på ved behov. ved behov vil si laaaange oppoverbakker,gjerne kombinert med "påskeføre".

Skrevet

Sååå saaaaaaakte trenger det ikke gå da. :o)

Men det er litt komisk - kjærestne min har ganske nye ski (smøreski altså) med moderne bindinger og sånt, jeg har brukt et par temmelig gamle med den gamle typen rottefellabvindinger (også smøreski) og mine renner myyye fortere enn hans! :o) Han påstår at han må starte 5 min før meg for jeg drar bare fra. *Hihi*

Yngste(13) min skulle få seg nye ski her for noen uker siden. Hun nektet å kjøpe smørefri igjen. Selv har jeg bare brukt smørski, men har hørt de skal være treeege :o)

men bevare meg vel, smørefri er jo veldig praktisk.

Skrevet

5-åringen min var så sint på de smørefrie skiene sine på de to første skiturene i vinter, at vi måtte gå og kjøpe nye til han. På klisterføre er smørefrie greit, på alle andre fører er det ikke greit.

Skrevet

Smørefrie ski er for "påskeføre", da er de helt fantastiske. Altså sånt føre som veksler mellom hardt / speilblankt og sørpe, og som egentlig krever klister (og hvor man uansett ender opp med bakglatte ski halve turen og kladder den andre halve og må skrape hele tiden).

Kuldegrader krever smøreski, og da er det jo ikke noe problem å smøre uansett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...