Gå til innhold

mange som bor i oslo her?(eller studerer der..)

Anbefalte innlegg

Gjest batteri
Skrevet

Vurderer å flytte til Oslo å studere til høsten. Noen som er kjent med dette?Eller som bare bor i Oslo og kan si litt om de trives,misstrives osv...

Jeg kommer fra en liten bygd og er ikke vandt med slike byer, men har vært der ett par ganger i det siste og trives veldig.. Men mange rundt meg "advarer" meg mot det, sier det kommer til å bli dyrt å flytte så langt bort når jeg er student.. Men jeg synes det er en fin by, liker meg i gatene der, liker folka(utenom de hysterisk innpåslitne gateselgerne/tiggerne som er alle veier...) Vet ikke helt hvordan det er å være student, men jeg vurderer altså å prøve det ut så lurte på om noen hadde noen anbefalinger/synspunkter...:)

Skrevet

Jeg hadde aldri flyttet til Oslo med mindre noen truet meg på livet, vil heller flytte mer landlig enn i Trondheim også jeg. :o) Men det er nå meg da.

Skrevet

Flytta til Oslo i 1989 frå den vesle nordnorske byen der eg vaks opp og har blitt her. Trivst veldig godt.

Kan tenkjast at eg flyttar herfrå ein gong for å bu større og nærmare naturen, men ikkje så lenge eg har den jobben eg har.

Skrevet

Jeg synes det er kjempelurt å dra langt unna for å studere. Det er i studietiden man virkelig har anledning til å gjøre sånt, og det er også da det er lett å bli kjent med nye mennesker.

Selv har jeg aldri studert i Oslo, ettersom jeg kommer fra østlandet og heller valgte å studere andre steder - alle sammen langt hjemmefra. Jeg har stortrivdes alle stedene jeg har bodd, og har venner for livet fra den tiden.

Oslo er en veldig mangfoldig by, så der har du mange muligheter, både mht selve studiene, bosteder, sosialt miljø og fritidsaktiviteter.

Er du helt ny, vil det kanskje lønne seg å flytte inn i et bofellesskap eller en studentby til å begynne med. Da har du miljøet tett på deg fra første stund. Få oversikt over hva som finnes av studentorganisasjoner og -aktiviteter, og bli med på de tingene som passer deg. Da blir du fort kjent med noen.

Skrevet

Kom til Oslo fra mindre by da jeg var 20, tok meg noen år å finne meg til rette. Men nå kan jeg ikke tenke meg å bo noe annet sted!

Fordeler og ulemper finnes alle steder, det viktige er at man har et nettverk rundt seg. :-)

Skrevet

Jeg er fra et sted litt utenfor Oslo, men har bodd der siden jeg var 18 (11 år siden) for å jobbe og studere, med unntak av periodene jeg har bodd i utlandet. Og jeg er glad i byen min!

Har gått på både HiO og UiO, og er veldig fornøyd. Skal jeg bo i Norge, skal det bli i Oslo! Sosialt er det fint, masse å ta seg til, og ikke minst supert skiterreng om vinteren og "øyhopping" om sommereren!

Skrevet

Flytta til Oslo i 1989 frå den vesle nordnorske byen der eg vaks opp og har blitt her. Trivst veldig godt.

Kan tenkjast at eg flyttar herfrå ein gong for å bu større og nærmare naturen, men ikkje så lenge eg har den jobben eg har.

Jeg trives best i tettbefolkede byer, gjerne hovedstad. Orker ikke bygder. Er oppvokst med tett trafikk, mye eksos, tut og kjør. Jo mer bråk i gatene, jo mer føler jeg meg hjemme.

Skrevet

Jeg trives godt i Oslo. Jeg likte å studere her, og jeg liker meg fortsatt, nå når studietiden er over.

Men du har selvsagt rett i at det er dyrt her, og at det er mange uteliggere, tiggere og gateselgere som er altfor innpåslitne.

Det finnes mange tilbud i Oslo som man ikke finner så mange andre steder, i tillegg er det kort vann til marka med skimuligheter om vinteren og bademuligheter om sommeren.

Skrevet

hei du

Oslo er en fin by. Mye kultur og uteliv, og du kan være litt mere anonym enn når du kommer fra en liten bygd

Så du har ingenting å tape å komme hit og studere

Det som jeg synes er et minus ved Oslo, er at folk ofte er veldig etablerte. Det kan ta tid å bli kjent med folk. spesielt om du begynner på universitetet og ikke kjenner noen. Så da må du stå på litt selv for å få venner.

For tiden jobber jeg utenfor Oslo, og synes det er fint å se hvordan livet er for folk som IKKE bor i Oslo også. Føler nesten at jeg er ute på landet :)

Lykke til, og du velger å studere i Oslo

Skrevet

hei du

Oslo er en fin by. Mye kultur og uteliv, og du kan være litt mere anonym enn når du kommer fra en liten bygd

Så du har ingenting å tape å komme hit og studere

Det som jeg synes er et minus ved Oslo, er at folk ofte er veldig etablerte. Det kan ta tid å bli kjent med folk. spesielt om du begynner på universitetet og ikke kjenner noen. Så da må du stå på litt selv for å få venner.

For tiden jobber jeg utenfor Oslo, og synes det er fint å se hvordan livet er for folk som IKKE bor i Oslo også. Føler nesten at jeg er ute på landet :)

Lykke til, og du velger å studere i Oslo

mente å si

Lykke til om du velger å studere i Oslo

Men det kunne nesten bli oppfattet som en oppfordring slik det sto:

Lykke til, OG du studerer i Oslo!!!

Skrevet

Flyttet til Oslo fra Stavanger (hvor jeg har bodd hele livet før dette) for ca 2 og et halvt år siden. Trivdes kjempegodt fra dag 1. Jeg kjente et par stykker som bodde her fra før av, og ble med de ut, og traff deres venner, og sånn ble jeg kjent med mange mennesker!

Jeg er jo vokst opp i by, og trives med å bo i by, og vet ikke hvordan det ville vært om jeg hadde vokst opp i en liten bygd. Jeg personlig liker følelsen av anonymitet, og det å kunne "forsvinne i mengden" når man skulle ønske det. Og sånn er det i Oslo.

Jeg flyttet hit pga studier, og fordi jeg "alltid" har villet flytte til Oslo.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...