Gjest ang taushetsplikt Skrevet 6. februar 2006 Skrevet 6. februar 2006 Jeg jobber på en skole, i et spesialpedagogisk team. Ved en tilfeldighet finner jeg ut at en bekjent av meg har vært tilnyttet denne skolen før, som skolepsykolog. Men han har nå skiftet arbeidsplass. Jeg forteller han da, om at jeg nå har begynt på denne skolen etc, så spør han om jeg har noe med "hans " elever å gjøre. Jeg nevnte noen navn for han som han kjente igjen.Men jeg fortalte ikke noe om elevene, hvordan de hadde det nå etc. I ettertid lurte jeg på om dette var i strid med taushetsplikten, da han ikke lenger jobbet på skolen. Hvordan er reglene? 0 Siter
Gjest Legestudenten Skrevet 6. februar 2006 Skrevet 6. februar 2006 Jeg mener å ha lært at man ikke har taushetsplikt om "det som den andre allerede vet". Så jeg tenker at disse navnene bør det være uproblematisk å nevne, han visste jo allerede at de var i det systemet. Men jeg ville ikke sagt mer enn navn, nei! Uansett - jeg synes det er mye verre at legevisitten foregår på firemannsrom der alle andre i rommet sitter med ørene på stilk og hører hva legen sier (hva slags taushetsplikt er det??) 0 Siter
Moraki Skrevet 6. februar 2006 Skrevet 6. februar 2006 Jeg mener å ha lært at man ikke har taushetsplikt om "det som den andre allerede vet". Så jeg tenker at disse navnene bør det være uproblematisk å nevne, han visste jo allerede at de var i det systemet. Men jeg ville ikke sagt mer enn navn, nei! Uansett - jeg synes det er mye verre at legevisitten foregår på firemannsrom der alle andre i rommet sitter med ørene på stilk og hører hva legen sier (hva slags taushetsplikt er det??) ...eller helsepersonell som diskuterer pasientene sine på bussen. Folk hører jo det, selv om de snakker lavt.. 0 Siter
Gjest Lanos Skrevet 6. februar 2006 Skrevet 6. februar 2006 ...eller helsepersonell som diskuterer pasientene sine på bussen. Folk hører jo det, selv om de snakker lavt.. Eller på apoteket! Der finnes det ingen taushetsplikt, kundene hører alt om hverandre. Stakkars dem som alltid må bruke det lokale apoteket. Og hos legen vår, står skjermen rett mot pasienten slik at vi kan lese alt om andre pasienter, kjente og ukjente. 0 Siter
Gjest riggy Skrevet 7. februar 2006 Skrevet 7. februar 2006 Eller på apoteket! Der finnes det ingen taushetsplikt, kundene hører alt om hverandre. Stakkars dem som alltid må bruke det lokale apoteket. Og hos legen vår, står skjermen rett mot pasienten slik at vi kan lese alt om andre pasienter, kjente og ukjente. Høres ikke bra ut i det hele tatt... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.