Gå til innhold

Lasagne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå var du litt for ærlig (rør som faen osv.) i henhold til ditt opprinnelige innlegg hvor du syntes det var rart han ikke ville lage den fra scratch ;-)

Tullpårei! ;)

Det er enkelt som fy. Bare man rører som faen, er det lite som kan gå galt. :)

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

34

• mariaflyfly

14

• Mrs. Wallace

10

• annegunn

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg skal steke rundstykker da vettu. :)

Dæven, nå er jeg jævla nysgjerrig på hvem det er du skal imponere i kveld. ;)

Skrevet

Min lasagneoppskrift:

En pakke kjøttdeig og en løk, eventuelt andre grønnsaker man måtte ha for hånden. Dette stekes i stekepanna. Så hiver jeg en boks tomatpuré over, og litt krydder (basilikum, oregano, pepper og salt) og kanskje hvitløk.

Så lager jeg hvit saus. Jeg smelter et par skjeer sjør eller olje i en kjele, tilsetter et par skjeer mel, rører rundt, og heller oppi melk. Lar det koke noen minutter.

Deretter smører jeg et par ildfaste former. Først har jeg i litt hvit saus slik at det dekker bunnen. Så legger jeg lag på lag med kjøttsaus, hvit saus og lasagneplater, og passer på å strø godt med ost imellom. Det øverste laget må også være hvit saus. Pass på at to lasagneplater aldri ligger intil hverandre, det må alltid være saus imellom, ellers blir de ikke skikkelig stekt.

Stek i 45 minutter på 220 grader, og vips så har du en god middag. Serveres med salat og brød til. Nammenamm!

Skrevet

Et par ting til:

Hva gjør jeg med ostesausen? Blander jeg også den med kjøttet og tomatsausen?

Hvor mange lag er det vanlig å gå for?

Sist men ikke minst: Er det bare helt øverst jeg legger på ost, eller legger jeg ost over alle lagene?

Antall lag avhenger av forma. Du tar så mange lag som du får plass til.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Smelt en klatt smør i ei gryte, når det er smelta, tilsetter du noen skjeer mel og rører til det er en klump. tilsett melk, litt av gangen, og rør som faen mellom hver gang. Clouet er å røre som faen for å unngå klumper. :)

Og hvis du bruker lunken melk er det ennå lettere å unngå å få klumper i sausen.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Min lasagneoppskrift:

En pakke kjøttdeig og en løk, eventuelt andre grønnsaker man måtte ha for hånden. Dette stekes i stekepanna. Så hiver jeg en boks tomatpuré over, og litt krydder (basilikum, oregano, pepper og salt) og kanskje hvitløk.

Så lager jeg hvit saus. Jeg smelter et par skjeer sjør eller olje i en kjele, tilsetter et par skjeer mel, rører rundt, og heller oppi melk. Lar det koke noen minutter.

Deretter smører jeg et par ildfaste former. Først har jeg i litt hvit saus slik at det dekker bunnen. Så legger jeg lag på lag med kjøttsaus, hvit saus og lasagneplater, og passer på å strø godt med ost imellom. Det øverste laget må også være hvit saus. Pass på at to lasagneplater aldri ligger intil hverandre, det må alltid være saus imellom, ellers blir de ikke skikkelig stekt.

Stek i 45 minutter på 220 grader, og vips så har du en god middag. Serveres med salat og brød til. Nammenamm!

Takk. Der fikk jeg de svarene jeg manglet!

Men en ting forvirrer meg litt nå.

Du snakker om en steketid på 45 minutter, mens Mrs. Wallace snakker om 12 minutter.

Det er relativt stor forskjell?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Dæven, nå er jeg jævla nysgjerrig på hvem det er du skal imponere i kveld. ;)

Jeg har bare blitt et matvrak på mine eldre dager. :)

Skrevet

Takk. Der fikk jeg de svarene jeg manglet!

Men en ting forvirrer meg litt nå.

Du snakker om en steketid på 45 minutter, mens Mrs. Wallace snakker om 12 minutter.

Det er relativt stor forskjell?

Hun snakker om at formene skal stå en stund før de settes inn i ovnen, slik at sausen trekker inn i pastaplatene. Da trenger de sikkert ikke steke så lenge. Men dette har aldri jeg gjort, jeg bare setter formene rett inn i ovnen og steker i 45 minutter. Det har alltid blitt vellykket.

Skrevet

Det skal være sikkert og visst...

Lasagne passer forresten veldig godt til rødvin, eller motsatt. Helst italiensk.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hun snakker om at formene skal stå en stund før de settes inn i ovnen, slik at sausen trekker inn i pastaplatene. Da trenger de sikkert ikke steke så lenge. Men dette har aldri jeg gjort, jeg bare setter formene rett inn i ovnen og steker i 45 minutter. Det har alltid blitt vellykket.

Oki, thanks. Jeg tror jeg gjør den ferdig ganske tidlig, så det blir nok til at den står og trekker inn en stund.

Skrevet

Gode ting. :)

Og vinen til? En god valpolicella, f.eks?

Skrevet

Hehe... Min tur til å slå deg :)

Skrevet

Hehe... Min tur til å slå deg :)

*knegg*

Hva vil du anbefale, da? Bussola? Eller rett og slett en Barbera?

Gjest ...pris...
Skrevet

Nå har jeg handlet. Det ble ganske dyrt.

Men jeg kjøpte hvit saus, dog er det jo fiskeboller på bildet.

Har jeg kjøpt riktig?

Hvor dyrt da?

Skrevet

*knegg*

Hva vil du anbefale, da? Bussola? Eller rett og slett en Barbera?

Hva som helst, bare det er noe godt.......

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hvor dyrt da?

368 kroner.

Da kjøpte jeg alt som står i Mrs. Wallace sin oppskrift.

(Men det må jo sies at jeg kommer til å ha igjen så mye at jeg neste gang kommer unna med langt mindre).

Skrevet

Dette er lykkedagen din! Jeg lager verdens aller beste lasagne. Seriøst - folk blir ville av glede når de får den. ;o)

Lager den uten oppskrift, men her får du fremgangsmåten min. Alt er cirkamål, smak deg litt frem.

Tomat/kjøttsaus:

2 bokser hermetiske tomater (av den hele typen, de er best) knuses i en kjele. Stavmixer eller potetstapper fungerer utmerket.

Tilsett ca 1-2 ss olivenolje, 1-2 ss balsamicoeddik, 1-2 ss sukker, en god sprut tomatpure, en terning hønsebuljong, salt, pepper, oregano og frisk basilikum.

Finhakk 1 liten løk og riv en gulrot og la alt sammen putre minst ti minutter.

Stek 400 g kjøttdeig og ca en halv pakke bacon. Bland kjøtt og tomatsaus.

Ostesaus: lag vanlig hvitsaus og tilsett raust med parmesan. Er du halvlat, kjøper du en sånn hvitsauspose. Smak deg frem - den skal være fyldig, raus og litt salt.

Legg lagvis i ildfast form med pastaplater. Jeg gidder ikke lage dem selv, så de er fra butikken. ;o)

La gjerne stå i formen en stund før steking, så sausen trekker seg inn i platene.

Ha på ost - min favoritt er den pizzaosten med 4 oster, eller mozarellaost tilsatt litt ridder.

Stek på ca 230 grader i 12-20 minutter, avhengig av hvor lenge pastaplatene har fått trekke i formen.

Mmmm, ganske lik min oppskrift, bare jeg har stangselleri i tillegg i kjøttsausen.

Fikk fryyyyktelig lyst på lasagne nå... Men det var et eller annet med en bleikhvit hval som hadde lyst til å ta seg hakket bedre ut når hun skal svinse rundt i bikini ved bassengkanten i Medellin. Om forhåpentligvis ikke så lenge...

*knasker videre på gulroten*

Skrevet

Jeg lager en kjempegod kjøttsaus (som den du ville laget til en spaghetti bolognese).

Jeg bruker ca sånn:

500 g karbonadedeig

2 gule løk, finhakkes

1 mellomstor gulrot, rives grovt

3 tomater, finhakkes

1 paprika, finhakkes

2-3 fedd hvitløk, finhakkes

1-2 glass tomatpuré

1 boks hermetiske tomater

1 ts sambal oelek

salt, pepper, paprikapulver, oregano, basilikum, sukker.

Blander alt og lar det putre mens jeg lager bechamélsausen:

En god klætt smør (meierismør) smeltes.

Nok hvetemel til at det blir en smidig deig.

Spe med melk til en saus.

Krydre med salt, hvit pepper og muskatnøtt.

Riv ca. 400 g hvitost (Jarlsberg er best).

Ta ca. 1/2 av det og rør inn i den hvite sausen. Ikke la den hvite sausen avkjøles.

Smør en stor lasagneform.

Legg lagvis: Kjøttsaus, hvit saus, lasagneplager, kjøttsaus, hvit saus, lasagneplager. Avslutt med hvit saus og strø resten av osten på toppen.

Stekes midt i ovnen ved 200 grader i ca. 20 minutter.

Serveres med en god salat og loff. Nam, nam!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ikke noe vin. Cola eller rester av juleøl. :)

Skrevet

Jeg lager en kjempegod kjøttsaus (som den du ville laget til en spaghetti bolognese).

Jeg bruker ca sånn:

500 g karbonadedeig

2 gule løk, finhakkes

1 mellomstor gulrot, rives grovt

3 tomater, finhakkes

1 paprika, finhakkes

2-3 fedd hvitløk, finhakkes

1-2 glass tomatpuré

1 boks hermetiske tomater

1 ts sambal oelek

salt, pepper, paprikapulver, oregano, basilikum, sukker.

Blander alt og lar det putre mens jeg lager bechamélsausen:

En god klætt smør (meierismør) smeltes.

Nok hvetemel til at det blir en smidig deig.

Spe med melk til en saus.

Krydre med salt, hvit pepper og muskatnøtt.

Riv ca. 400 g hvitost (Jarlsberg er best).

Ta ca. 1/2 av det og rør inn i den hvite sausen. Ikke la den hvite sausen avkjøles.

Smør en stor lasagneform.

Legg lagvis: Kjøttsaus, hvit saus, lasagneplager, kjøttsaus, hvit saus, lasagneplager. Avslutt med hvit saus og strø resten av osten på toppen.

Stekes midt i ovnen ved 200 grader i ca. 20 minutter.

Serveres med en god salat og loff. Nam, nam!

Du synes det er et slit å lage lasagne skjønner jeg... ;-)

"lasagneplager" *ler*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...