Gå til innhold

Lasagne

Anbefalte innlegg

Gjest blomsterløk
Skrevet

Jeg lager en kjempegod kjøttsaus (som den du ville laget til en spaghetti bolognese).

Jeg bruker ca sånn:

500 g karbonadedeig

2 gule løk, finhakkes

1 mellomstor gulrot, rives grovt

3 tomater, finhakkes

1 paprika, finhakkes

2-3 fedd hvitløk, finhakkes

1-2 glass tomatpuré

1 boks hermetiske tomater

1 ts sambal oelek

salt, pepper, paprikapulver, oregano, basilikum, sukker.

Blander alt og lar det putre mens jeg lager bechamélsausen:

En god klætt smør (meierismør) smeltes.

Nok hvetemel til at det blir en smidig deig.

Spe med melk til en saus.

Krydre med salt, hvit pepper og muskatnøtt.

Riv ca. 400 g hvitost (Jarlsberg er best).

Ta ca. 1/2 av det og rør inn i den hvite sausen. Ikke la den hvite sausen avkjøles.

Smør en stor lasagneform.

Legg lagvis: Kjøttsaus, hvit saus, lasagneplager, kjøttsaus, hvit saus, lasagneplager. Avslutt med hvit saus og strø resten av osten på toppen.

Stekes midt i ovnen ved 200 grader i ca. 20 minutter.

Serveres med en god salat og loff. Nam, nam!

Nesten på samme måte lager jeg også lasagne. Og den er kjempegod.

:-)

• Svar 95
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

34

• mariaflyfly

14

• Mrs. Wallace

10

• annegunn

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ikke noe vin. Cola eller rester av juleøl. :)

Nå må du snart lære deg å drikke skikkelig vin! :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Nå må du snart lære deg å drikke skikkelig vin! :)

Jeg er nok for glad i øl.

Men jeg drikker vin når jeg spiser ute. Med mindre jeg spiser sushi, da drikker jeg øl. Og det er for øvrig stort sett sushi det går i. :)

Skrevet

Jeg er nok for glad i øl.

Men jeg drikker vin når jeg spiser ute. Med mindre jeg spiser sushi, da drikker jeg øl. Og det er for øvrig stort sett sushi det går i. :)

Vært på Palace i det siste?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Vært på Palace i det siste?

Nei, det er lenge siden, men jeg har vært på Reserva-avdelinga et par ganger etter at de gjorde om stilen.

Maten er naturligvis god ennå, men ikke i nærheten av like god som den var. Så jeg tror ikke jeg kommer til å dra ditt flere ganger.

Selve grillen synes jeg har blitt for dyr. Rundt 1000 kroner for å bli mett er i overkant, og når maten i tillegg serveres i svært få porsjoner (de beregnet 10 retter per person, men du kan stoppe hvis du blir mett), blir du sittende så lenge at vininntaket også blir særdeles kostbart.

Jeg tror min nye favoritt er Det 11. Bud. Der serverer de også småretter, men 7-retteren koster 550 kroner og står overhodet ikke tilbake for Palace i kvalitet.

Skrevet

Nei, det er lenge siden, men jeg har vært på Reserva-avdelinga et par ganger etter at de gjorde om stilen.

Maten er naturligvis god ennå, men ikke i nærheten av like god som den var. Så jeg tror ikke jeg kommer til å dra ditt flere ganger.

Selve grillen synes jeg har blitt for dyr. Rundt 1000 kroner for å bli mett er i overkant, og når maten i tillegg serveres i svært få porsjoner (de beregnet 10 retter per person, men du kan stoppe hvis du blir mett), blir du sittende så lenge at vininntaket også blir særdeles kostbart.

Jeg tror min nye favoritt er Det 11. Bud. Der serverer de også småretter, men 7-retteren koster 550 kroner og står overhodet ikke tilbake for Palace i kvalitet.

Der har jeg ikke vært. Men du går altså god for at det er verd forsøket?

Hansken er forøvrig også et bra alternativ, men maten kommer altså ikke opp mot det Palace var før. ;)

Fredag spiste jeg forresten både torsk og andebryst i ekte Palace-stil:) Det var helt vidundelig! Kombinasjonen av bra tilberedt torsk og sprøstekt chorizo sammen med en fantastisk saus var uslåelig!

Skrevet

Du synes det er et slit å lage lasagne skjønner jeg... ;-)

"lasagneplager" *ler*

Skrev jeg det?? Huff da. Jeg er glad i å lage lasagne, og den blir veldig god også synes nå jeg. MEn som regel bruker jeg lasagneplater da...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Der har jeg ikke vært. Men du går altså god for at det er verd forsøket?

Hansken er forøvrig også et bra alternativ, men maten kommer altså ikke opp mot det Palace var før. ;)

Fredag spiste jeg forresten både torsk og andebryst i ekte Palace-stil:) Det var helt vidundelig! Kombinasjonen av bra tilberedt torsk og sprøstekt chorizo sammen med en fantastisk saus var uslåelig!

Jeg spiste tapas på San Leonardo i Vika forrige helg. Den var også veldig god. Ikke minst var det billig. Spiste oss gode og mette på 6 ulike tapasretter + brød, drakk øl og vin og kaffe, og betalte 600 kroner (med driks) for 2 personer.

Ja, Det 11. Bud er et meget bra sted. De får strålende kritikker.

Her er dagens meny:

http://www.det11bud.no/meny.htm

fei1365380229
Skrevet

Jeg spiste tapas på San Leonardo i Vika forrige helg. Den var også veldig god. Ikke minst var det billig. Spiste oss gode og mette på 6 ulike tapasretter + brød, drakk øl og vin og kaffe, og betalte 600 kroner (med driks) for 2 personer.

Her er dagens meny:

Vi var på 11.bud på julebord for 1 år siden og jeg må innrømme at jeg ikke var så imponert, men de kan vel ha blitt bedre siden.

For det første hadde vi bestilt 5 retter og trodde det var nok, men folk gikk sultne derfra. En annen ting var at det overhodet ikke gikk an å snakke der for det var så grusom akustikk i rommet, men maten og smakene var forsåvidt bra nok.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Vi var på 11.bud på julebord for 1 år siden og jeg må innrømme at jeg ikke var så imponert, men de kan vel ha blitt bedre siden.

For det første hadde vi bestilt 5 retter og trodde det var nok, men folk gikk sultne derfra. En annen ting var at det overhodet ikke gikk an å snakke der for det var så grusom akustikk i rommet, men maten og smakene var forsåvidt bra nok.

Jeg har vært der to ganger. Den første gangen (lurer på om det var for nøyaktig ett år siden) var ikke jeg heller spesielt imponert. Men da var maten litt for julepreget. Tror to av rettene var blant annet gravlaks og ribbe. Synes det blir for dumt.

Men sist jeg var der, det var i høst en gang, var samtlige 7 retter en fryd.

Selv var jeg etter 7 retter så mett at jeg ikke orket dessert, men 3 blir ALT for lite, og 5 er nok i minste laget det også.

Det er jo forretter alt sammen.

Jeg kan ikke huske at jeg var plaget av høyt lydnivå der, i hvert fall under mitt siste besøk.

Gjest ederella
Skrevet

Å neiiii, ;) Knorr er best fordi den har mere smak :)

HVA? - Knorr sine produkter smaker jo dritt. Men Toro sin Lasagne er jo super god. Nam Nam :)

Skrevet

Her er dagens meny:

Åhhh, foie gras...og grilla scampi...

*vann i munnen*

Det skal jammen prøves! :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Åhhh, foie gras...og grilla scampi...

*vann i munnen*

Det skal jammen prøves! :)

Jeg tror de skifter menyen hver fjortende dag.

Jeg synes også den nåværende menyen ser veldig bra ut, så jeg lurer på om jeg ikke bør forsøke å lure med meg noen ditt snart. :)

Det er forresten fastpris på deres vin. Uansett hva du bestiller koster den det samme, så hvis du er en vinkjenner og vet hva som koster litt, kan du gjøre røverkjøp.

Skrevet

Jeg synes også den nåværende menyen ser veldig bra ut, så jeg lurer på om jeg ikke bør forsøke å lure med meg noen ditt snart. :)

Det er forresten fastpris på deres vin. Uansett hva du bestiller koster den det samme, så hvis du er en vinkjenner og vet hva som koster litt, kan du gjøre røverkjøp.

Jøss. det høres skikkelig bra ut. :) Og der drikker til og med du vin, asså? ;)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jøss. det høres skikkelig bra ut. :) Og der drikker til og med du vin, asså? ;)

Drikker alltid vin når jeg spiser god mat ute!

Pleier å la kelneren bestemme hva slags vin som passer best til de ulike rettene. Med faste vinpriser kan man trygt gjøre det uten å risikere en ustabil regning.

Skrevet

Jeg er lett å lure...;-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er lett å lure...;-)

Jeg antar du spanderer? :)

Skrevet

Jeg antar du spanderer? :)

Ja, jøss...., men da antar jeg at du bidrar med mer enn bare selskap ved bordet...?

Skrevet

Det visste jeg ikke engang at gikk an.

Trodde pasta vokste på trær, jeg.

Ja, spaghettitreet gror nedi Middelhavsområdet et sted.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, jøss...., men da antar jeg at du bidrar med mer enn bare selskap ved bordet...?

Hva tar du meg for?

Jeg går da ikke rundt og bidrar med kun selskap ved bordet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...