Gå til innhold

Fysisk anstrengelse-risikosport?

Anbefalte innlegg

Gjest henntut
Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=301832

Jeg synes det er veldig mange unge idrettsutøvere som plutselig bare kollapser.

Pusher dem kroppen for hardt?

Ok,la oss si disse menneskene hadde en "svakhet" fra før...kanskje ville dem levd et godt liv uviten om det hvis ikke idrett ble den store lidenskap?

Skrevet

Jeg synes det er snodig at de fleste av disse hendelsene skjer på ettermiddagen..skumle greier..

Skrevet

Toppidrettsutøvere pusher seg til ytterste tålegrenser. Noen av de som dør plutselig har latente feil i hjertet/blodårene som ikke tåler denne belastningen, men som kanskje ville levd lange liv uten toppidrett. Andre har medfødte misdannelser på hjerte/kar og disse vil få problemer før eller siden uansett aktivitet. Noen får hjerteinfarkter, til tross for "sunn" livsstil og ung alder.

Summa summarun: idrett er fortsatt sunt. Et klart overveldende flertall dør av sofaer, røyk og potetgull, ikke av idrett. Men toppidrett setter kroppen på så harde prøver at ikke alle tåler det. Utfordringer ligger dermed i å klare å luke ut disse ungdommene som ikke bør drive på toppnivå. Der sliter vitenskapen... I USA må du gjennom diverse tester for å få lov til å konkurrere, jeg er ikke helt kjent med reglene i Norge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...