Gjest bananrullekake Skrevet 11. mars 2001 Skrevet 11. mars 2001 Hei! Jeg har en kjær venninne som desverre har det svært tungt for tiden. Hun vet ikke lenger når hun er i våken tilstand, og når hun ikke er det. Hun hører og ser ting ingen andre gjør (f.eks. hun koste med en katt, som ikke var der). Hun ligger livredd om natten og fryker demonene, og ser for seg at folk blir drept med en gang hun lukker øynene. Synet hennes kommer og går, og hun har et problem med magen. Harde klumper i magen nermest flytter på seg(man kan kjenne at de flytter på seg, til og med utenpå magen), konstant. Og hun er redd 24 timer i døgnet. Hun har angst og et stressnivå lik 100%. Hun lider også av ADHD, og har svært dårlig selvtillit. Hun har mista trua på seg selv og livet helt, og jeg vet ikke hvordan jeg skal hjelpe henne. Har du noen tips? Og er hun syk, eller kan det hele komme av et traumatisk liv med vold, mishandlig og lite kjærlighet? Hvordan kan jeg hjelpe en snill sjel bort i fra angst, fortvilelse og forvirrelse? Håper på svar snartest! På forhånd takk! 0 Siter
Zitha Skrevet 11. mars 2001 Skrevet 11. mars 2001 Jeg tror hun er syk. Selvølgelig kan det hende sykdommen hennes kommer som følge av traumatiske opplevelser. Men det forandrer ikke saken. Hun er syk, og trenger hjelp. Mer hjelp enn du kan gi henne. Det beste du kan gjøre for henne er derfor å sørge for at hun får profesjonell hjelp. Du skriver ikke hvor gammel hun er, om hun bor alene. Du bør nok også ta kontakt med hennes nærmeste familie, og fortelle hvordan det står til med henne, hvis de da ikke har sett det selv. Det virker som din venninne er alvorlig syk, og det er mulig hun selv ikke vet det. Hvis katten hun klapper og demonene hun er redd for er virkelige for henne, vil hun ikke fortelle legen om dette. Hun ser ikke på det som symptomer på sykdom. Det er derfor viktig at du (eller en i hennes nærmeste familie) snakker med legen hennes, forteller hvordan hun oppfører seg. Venninnen din er alvorlig syk. Hvis hun er veldig plaget av angst nå, synes jeg du bør kontakte legevakten nå i kveld. Hvis hun orker å vente, holder det at du kontakter legen hennes i morgen. Si at hun har et alvorlig problem, og må få hjelp samme dag,å ha det sånn som hun har det nå, er veldig slitsomt for henne. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 12. mars 2001 Skrevet 12. mars 2001 Vil bare bekrefte Zithas svar. Hun er syk, og en av årsakene kan være hennes vanskelige liv. Hun trenger hjelp. Dette tar det lang tid å behandle av stabile behandlere. Derfor er det viktig at dere får brakt inn en lege som kan følge henne over tid å være hennes faste lege. Det er viktigere å finne en fast lege i morgen eller overmorgen enn å bruke en tilfeldig legevaktslege i kveld. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.