Gå til innhold

Tilbakebetaling av Trygd

Anbefalte innlegg

Gjest blakk nå ja
Skrevet

Jeg har aldri motatt trygd men jeg lurer på om jeg har rett på tilbakebetaling av trygd..eller etterbetaling.

Hvor kan jeg lese om dette?

Skrevet

Du har bare krav på etterbetaling fra den dagen du søkte og fikk innvilget. Har du ikke søkt, har du ingen rett.

Ikkeno der er automatisk.

Men om du skulle hatt f eks fradrag for liten skattevne, så kan du klage 3 år tilbake. Fradraget må søkes om, og er ikke automatisk, og -veldig- mange går glipp av det.

Gjest blakk nå ja
Skrevet

Du har bare krav på etterbetaling fra den dagen du søkte og fikk innvilget. Har du ikke søkt, har du ingen rett.

Men om du skulle hatt f eks fradrag for liten skattevne, så kan du klage 3 år tilbake. Fradraget må søkes om, og er ikke automatisk, og -veldig- mange går glipp av det.

Hmm.. der er jeg ikke sikker jeg forstod deg helt.

Jeg har ikke krav på etterbetaling av trygd fordi jeg aldri har motatt trygd? eller...hmm..

jeg får etterbetaling av trygd bare for perioden de evaluerer etterbetalings søknaden?

mmmmmm... forvirra ;p

situasjonen min er: 5 år over 18 med psykdom uten inntekt fra arbeid eller annen oftentlig støtte. har ingen sykemelding eller noe bevis for at jeg var og er syk siden jeg ikke har vært hos lege.. men nå skal jeg snart til legen.

Skrevet

Hmm.. der er jeg ikke sikker jeg forstod deg helt.

Jeg har ikke krav på etterbetaling av trygd fordi jeg aldri har motatt trygd? eller...hmm..

jeg får etterbetaling av trygd bare for perioden de evaluerer etterbetalings søknaden?

mmmmmm... forvirra ;p

situasjonen min er: 5 år over 18 med psykdom uten inntekt fra arbeid eller annen oftentlig støtte. har ingen sykemelding eller noe bevis for at jeg var og er syk siden jeg ikke har vært hos lege.. men nå skal jeg snart til legen.

Har du søkt trygd, da? Rehabiliteringspenger eller uføretrygd for eksempel?

http://www.trygdeetaten.no

Rehabiliteringspenger er kanskje det som er mest aktuelt om du er syk og under behandling?

Om du får innvilget så får du det fra søknadsdato, slik som keinstein skriver. Det vil si at om du søker i april og får det innvilget i juni så vil du få utbetalt for april, mai og juni i juni. (Om sosialkontoret feks har gitt deg hjelp i samme periode kan de trekke det du har fått fra dem i denne etterbetalingen)

Du får ikke for de andre årene hvor du ikke har søkt. For å ha rett på feks rehabiliteringspenger så er hovedregelen at du må ha vært syk minst et år, legen kan evt skrive at du har vært syk et år, selv om du ikke har hatt sykmelding hele perioden slik at du Trygdekontoret kan innvilge stønad raskt.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Har du søkt trygd, da? Rehabiliteringspenger eller uføretrygd for eksempel?

http://www.trygdeetaten.no

Rehabiliteringspenger er kanskje det som er mest aktuelt om du er syk og under behandling?

Om du får innvilget så får du det fra søknadsdato, slik som keinstein skriver. Det vil si at om du søker i april og får det innvilget i juni så vil du få utbetalt for april, mai og juni i juni. (Om sosialkontoret feks har gitt deg hjelp i samme periode kan de trekke det du har fått fra dem i denne etterbetalingen)

Du får ikke for de andre årene hvor du ikke har søkt. For å ha rett på feks rehabiliteringspenger så er hovedregelen at du må ha vært syk minst et år, legen kan evt skrive at du har vært syk et år, selv om du ikke har hatt sykmelding hele perioden slik at du Trygdekontoret kan innvilge stønad raskt.

For kort å klare opp i dette:

Man får for 3 måneder før søknadsdato hvis vilkårene er oppfylte også for den perioden.

I spesielle tilfeller kan man få etterbetalt for opptil 3 år, men dette er vanskelig. For å avklare det siste bør du oppsøke en advokat med spesialfelt innenfor trygd.

Skrevet

Du har fått svar fra advokat, men innlegget kom under mitt svar.

Gjest Tikktakke
Skrevet

Du skriver (sitert):

"Men om du skulle hatt f eks fradrag for liten skattevne, så kan du klage 3 år tilbake. Fradraget må søkes om, og er ikke automatisk, og -veldig- mange går glipp av det."

Kan du forklare dumme meg hva dette betyr?!

Hva er "fradrag for liten skatteevne"?

Skrevet

Du skriver (sitert):

"Men om du skulle hatt f eks fradrag for liten skattevne, så kan du klage 3 år tilbake. Fradraget må søkes om, og er ikke automatisk, og -veldig- mange går glipp av det."

Kan du forklare dumme meg hva dette betyr?!

Hva er "fradrag for liten skatteevne"?

Hvis du tjener penger, betaler skatt, og har under 84 000 i normal inntekt, dvs post 3.4, så har du rett til nedsatt skatt etter søknad hvis din situasjon er varig. Det er ofte noen tusen, avhengig av hvor mye du har betalt inn i trekk det året. Også hvis du har handkappede barn og høye sykdomsutgifter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...