Gå til innhold

når og hva spiser dere i løpet av dagen?

Anbefalte innlegg

Gjest Analine
Skrevet

Jeg skrev et innlegg i mat og ernæring der jeg lurte på hvorfor jeg MÅ ha noe søtt etter jobb. Jeg fikk mange svar om at det må være blodsukkeret, noe jeg synes er rart, i og med at jeg synes jeg spiser sunt og ofte.

Så da spør jeg dere: NÅR og HVA spiser dere.

Jeg begynner:

Frokost kl 8: havregryn med frø og rosiner.

Lunch kl 12: to skiver, frukt og grønt

Mellommåltid kl 15: Frukt/1-2 brødskiver

Middag kl 18

frukt om kvelden

Skrevet

frokost sjelden gangiblandt.

brødskive når jeg MÅ ha noe. (1-2 skiver om dagen kansje)

Middag,lunsj,og nattmat går i ett måltid mellom 19:00-23:00 en gang. Gjerne et godt måltid dog; hvor jeg blir mett.

Jeg går ikke rundt sulten konstant, men det hender det går et par dager hvor jeg spiser enda mindre en det over her. (da blir mat godt når lysten kommer tilbake!;)

Drikker endel dog.. kansje 1 liter om dagen. Juice,vann, brus,melk.. hipp som happ

Skrevet

Det er vel ikke det du lurer på.

Du lurer på når vi inntar kalorier iløpet av dagen.

Skrevet

En digresjon:

Hva er i grunn et mellommåltid?

Et måltid er når en spiser, og det gjør en vel under mellommåltider også?

Skrevet

to brødskiver om morgenen+ frukt

Lunsj, pasta og brødskiver

middag (hvis jeg har penger og tid) noe laksekoteletter og kanskje noen poteter. Ellers går det i brød.

og kanskje enda mere pasta (er ikke fan av Fedon)

og kanskje noen brødskiver til kvelds.

Har så mange restriksjoner på mat pga sykdom, derfor kan jeg ikke ta så mange utskeielser, og MÅ spise til omtrent faste tider. Kan ikke hoppe over frokosten for da blir det bare tull.

Så det blir nok litt ensformig i blant, men har ikke mangler på noen viktige stoffer, pga jeg tar så masse tilskudd.

Skrevet

Dagens meny:

Havregrøt til frokost kl. 08.30, ett glass eplejuice og en kopp kaffe.

Lunsj: kl 12.00, to knekkebrød med gulost, og to appelsiner.

Så kjøpte jeg vaffel og kaffe på ettermiddagen, fordi det ble litt lenge mellom lunsj og middag.

Middag: Kylling og ris + farris, kl 20.00

Skrevet

En digresjon:

Et mellommåltid er vel et måltid man verken kan kalle frokost, lunsj, middag eller kvelds? Og som dessuten er litt mindre enn de tidligere nevnte.

Gjest baremei
Skrevet

En digresjon:

"Et måltid er når en spiser.."

Men hva når man putter i seg noen drops, da? En smoothie? Eller en sjokoladebit? Man spiser jo da også..Men jeg vil ikke kalle det et måltid:) Noen vil kanskje det?

Skrevet

Et mellommåltid er vel et måltid man verken kan kalle frokost, lunsj, middag eller kvelds? Og som dessuten er litt mindre enn de tidligere nevnte.

Hennes mellommåltid er 1-2 skiver + frukt. Det er et måltid for min del.

Jaja, jeg liker nå ikke det ordet, men det kan jo være samma det.

Skrevet

Kl. 7: 2 skiver mellomgrovt brød med hjemmelaget syltetøy + vann til

Kl. 9:45 : 1 eple

Kl. 12:30: et grovt frokostbrød med makrell i tomat og et grovt rundstykke med honning + vann til

Kl. 17: Middag + vann til

Av og til noe om kvelden, men slett ikke hver kveld. Prøver å holde meg til frukt, men det hender det blir knekkebrød, kornblanding eller en kopp te med litt kjeks (digestive) til.

Har oppdaget at etter at jeg begynte å føye til det rundtstykket med honning til lunsjen så har jeg mindre matlyst om kvelden. Snodig, men veldig praktisk. Ser ut til å ha hatt positiv innvirkning på vekten også.

Gjest baremei
Skrevet

Kl. 7: 2 skiver mellomgrovt brød med hjemmelaget syltetøy + vann til

Kl. 9:45 : 1 eple

Kl. 12:30: et grovt frokostbrød med makrell i tomat og et grovt rundstykke med honning + vann til

Kl. 17: Middag + vann til

Av og til noe om kvelden, men slett ikke hver kveld. Prøver å holde meg til frukt, men det hender det blir knekkebrød, kornblanding eller en kopp te med litt kjeks (digestive) til.

Har oppdaget at etter at jeg begynte å føye til det rundtstykket med honning til lunsjen så har jeg mindre matlyst om kvelden. Snodig, men veldig praktisk. Ser ut til å ha hatt positiv innvirkning på vekten også.

Mener du å påstå at du tidligere bare spiste et knekkebrød med makrell til lunsj?? Himmel, hvordan kan man klare seg på det da? Matinntaket du oppgir virker jo i knappeste laget fortsatt...men kommer jo an på hvor mye middag du spiser, såklart:) Og er man bare ei lita mus, så er man bare ei lita mus...;)

Skrevet

Mener du å påstå at du tidligere bare spiste et knekkebrød med makrell til lunsj?? Himmel, hvordan kan man klare seg på det da? Matinntaket du oppgir virker jo i knappeste laget fortsatt...men kommer jo an på hvor mye middag du spiser, såklart:) Og er man bare ei lita mus, så er man bare ei lita mus...;)

Jeg spise kun ett knekkebrød med makrell?! Nei, her forveksler du meg helt klart med noen andre! :o) Knekkebrød bruker man jo mer energi på å få i seg enn det de gir.

Skrevet

Det varierer en del fra dag til dag - men det kan se omtrent slik ut:

7.30: 2 skiver mellomgrovt brød med smør og pålegg (kjøttpålegg eller ost). 1-2 glass lettmelk, av og til jucie, av og til kaffe.

9.00: et stort krus med kaffe

ca klokka 12: 3 skiver brød med smør og pålegg. Vann hvis jeg er på jobb, melk hvis jeg er hjemme. Kaffe.

14-15: eple eller appelsin

17: Middag - spiser ganske mye middag...

Av og til litt kveldsmat eller noe snop... ikke alltid.

Gjest baremei
Skrevet

Jeg spise kun ett knekkebrød med makrell?! Nei, her forveksler du meg helt klart med noen andre! :o) Knekkebrød bruker man jo mer energi på å få i seg enn det de gir.

Beklager, her gikk det visst litt fort i svingene..Leste frokostbrød som knekkebrød, jeg:p

Skrevet

Beklager, her gikk det visst litt fort i svingene..Leste frokostbrød som knekkebrød, jeg:p

Neinei, frokostbrød er store, myke rundstykker på en måte. :o) Men mye luft da.

Gjest batteri
Skrevet

Hvis jeg skal på jobb:

-2 skiver/knekkebrød m.makrell el.skinke i 7tida

-2 skiver,frukt,horn..ett eller annet..som lunsj i 11-12 tida

-Middag i 3-4-5 tida

Mellommåltider på ettermiddagen/kvelden må jeg alltid ha. Blir en del juice, frukt, sjokolade..(prøver å kutte ned men...)

Gjest baremei
Skrevet

Neinei, frokostbrød er store, myke rundstykker på en måte. :o) Men mye luft da.

*Et lys gikk opp* Så DET er hva de kaller frokostbrød, ja;)

Skrevet

Trangen til søtt forsvant etter jeg fødte den første og jeg vet ikke hvorfor. Liker godter, men føler aldri noen trang til det.

Frokost: frukt, vann.

Litt senere :-): et par brødskiver med ikke søtt pålegg.

Middag: "vanlig" middag, ingen drikke.

Kaffebrød og kaffe.

Kvelds: brødskiver eller egg eller nudler, ingen drikke.

Det meste av drikke er utenom måltider og er for det meste vann.

Gjest Analine
Skrevet

Hennes mellommåltid er 1-2 skiver + frukt. Det er et måltid for min del.

Jaja, jeg liker nå ikke det ordet, men det kan jo være samma det.

Ser dere diskuterer mellommåltid. Mellommåltid er vel bare et ekstra måltid når det er lenge mellom de tre vanlige måltidene? Det anbefales at 20% av dagsrasjon skal inntas som mellommåltid.

Grunnen til at jeg har begynt å spise så mye til mellommåtid er at alle mente det var blodsukkeret som gjorde at jeg MÅ ha godteri etter jobb.

Nå spiser jeg lunch to ganger men det hjelper ikke så mye, jeg MÅ ha søtsaker! Også etter to skiver... Det merkelige er at jeg aldri var sånn før. Har alltid vært glad i søtsaker, men ikke denne overveldende trangen utover kvelden.

Skrevet

Musli m.youghurt og melk ca. kl. 7:30.

Lunsj: 2-3 brødskiver kl. 11:30

Middag: Alt mulig ca. kl. 17.

Innimellom blir det gjerne noe frukt eller grove knekkebrød uten noe på.

Dersom jeg trener hender det at det blir noe til kvelden, men ofte bare bittelitt middagsrester eller frukt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...