Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger sårt noen tips ang. hvordan lære mest mulig effektivt. Enten ved linker eller råd.

Jeg kom jeg meg gjennom 12 år på skolen (ved nærmere ettertanke tok det vel 13 år - på grunn av manglende teknikker) uten stort faglig utbytte.

Idag er jeg mer motivert og interessert i å gjøre en god jobb. Men på folkeuniversitet har de ikke kurs i slikt og jeg er helt blank. Jeg leser og leser men sliter med et helhetlig bilde.

På forhånd tusen takk!

Skrevet

Jeg vet av erfaring at å notere med farger evt tegning som passer til avsnittet, hjelper. Man sier at vi husker bedre i farger.

For hver gang du leser noteringene, blir minnet sterkere og til slutt trenger du bare et ord/overskriften eller bilde for å huske hva det står i notatene. Vrient å forklare, men håper du forstår....

Skrevet

Jeg vet av erfaring at å notere med farger evt tegning som passer til avsnittet, hjelper. Man sier at vi husker bedre i farger.

For hver gang du leser noteringene, blir minnet sterkere og til slutt trenger du bare et ord/overskriften eller bilde for å huske hva det står i notatene. Vrient å forklare, men håper du forstår....

Jeg forstår. Jeg skriver så blekket spruter, men er ikke flink nok til å finne røde tråder. Når jeg skal plukke ut det viktigste ender jeg opp med å gjenfortelle nesten alt. Slikt tar mye tid og er desverre svært lite effektivt.

Men jeg skal gi det et forsøk i farver. Har mange farveblyanter ;)

Skrevet

Jeg forstår. Jeg skriver så blekket spruter, men er ikke flink nok til å finne røde tråder. Når jeg skal plukke ut det viktigste ender jeg opp med å gjenfortelle nesten alt. Slikt tar mye tid og er desverre svært lite effektivt.

Men jeg skal gi det et forsøk i farver. Har mange farveblyanter ;)

Det hjalp i allefall meg :) Da jeg hadde eksamen var de fargede overskriftene i hodet mitt og til god hjelp.

Håper at du finner noe greit som passer til deg. lykke til!

Gjest Kitty Cat 82
Skrevet

Hei!

Studieteknikk kommer også med trening!

For meg avhenger det av hvilken eksamensform det skal være. Er det en muntlig eksamen, så må jeg snakke om faget og gjerne være med på kollokvier for å drive det inn.

Er det en skriftlig eksamen, så må jeg skrive, og da mye! Jeg skriver en hel masse grundige notater, om så bare for å få det inn i fingrene! Og så leser jeg bare på notatene mine etterpå, og lager kanskje nye notater til de igjen. Mye arbeid, men det fungerer for meg!

Du finner nok din teknikk skal du se!

Skrevet

hei, jeg deltok på et kurs som het "å lære å lære" koster 900 kroner og varte i to dager

Det lærte vi len del teknikker. Det er ikke alle teknikker som jeg selv bruker, men jeg merket at jeg ble mer oppmerksom på hvilke teknikker som passet best for meg.

For vi er forskjellige. Noen har stort utbytte av å lære ting visuelt, andre må få det forklart av noen andre. Atter andre igjen lærer ting ved en kombinasjon av dette.

Men markeringspenner har vært effektivt for meg. En periode brukte jeg grønt for det som var viktig. og gult for definisjoner og slike som jeg skulle huske. Nå er jeg i en fase hvor jeg ikke har så mye ork, så nå holder jeg meg til en farge hvis jeg i det hele tatt får lest.

Det kan også være nyttig å lage såkalte tankekart over informasjonen. Det kan du lære på ulike kurs. Jeg praktiserer ikke det nå, men fant ut at det var veldig nyttig å vite hvordan det fungerte da jeg lærte det.

Skrevet

hei, jeg deltok på et kurs som het "å lære å lære" koster 900 kroner og varte i to dager

Det lærte vi len del teknikker. Det er ikke alle teknikker som jeg selv bruker, men jeg merket at jeg ble mer oppmerksom på hvilke teknikker som passet best for meg.

For vi er forskjellige. Noen har stort utbytte av å lære ting visuelt, andre må få det forklart av noen andre. Atter andre igjen lærer ting ved en kombinasjon av dette.

Men markeringspenner har vært effektivt for meg. En periode brukte jeg grønt for det som var viktig. og gult for definisjoner og slike som jeg skulle huske. Nå er jeg i en fase hvor jeg ikke har så mye ork, så nå holder jeg meg til en farge hvis jeg i det hele tatt får lest.

Det kan også være nyttig å lage såkalte tankekart over informasjonen. Det kan du lære på ulike kurs. Jeg praktiserer ikke det nå, men fant ut at det var veldig nyttig å vite hvordan det fungerte da jeg lærte det.

Tusen takk for gode tips!

Jeg skal teste litt forskjellig.

Jeg vet jeg liker å få ting fortalt. Men har desverre ikke råd til å ansette en til det!!! :)

Skrevet

Hei,

jeg synes egentlig at det viktigste er at du er skikkelig konsentrert og virkelig får med deg det du leser. Det er av og til lett å miste fokus.

Jeg tar notater av det meste jeg leser. Synes det er lettere å huske/skjønne sammenhenger når jeg skriver det selv. I tillegg guler jeg ut definisjoner og det aller viktigste med markeringspenn (om det er mine egne bøker vel og merke). I mitt studie er all pensum på engelsk, og det gjør at jeg må konsentere meg mye.

Etter hver kapittel går jeg igjennom hovedpunktene i det jeg har lest og skrevet for å sjekke at jeg henger med og ikke minst HUSKER det jeg har lest. Alt for mange leser og leser, uten å få med seg det sentrale.

Lykke til med studiene :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...