Gå til innhold

Hvis man MÅ ta en taxi,k og ikke har penger, kan man få en giro?

Anbefalte innlegg

Gjest i tilfelle krise
Skrevet

jeg tar ikke taxi, så ofte men lurer litt på dette.

Hvis det feks skjer en krise, et familiemedlem er på sykehus etc, eller jeg kommer for sent til et viktig møte på jobb og jeg trenger å ta en taxi. Men har ikke så mye på kortet da

Kan man betale med giro? eller må man alltid betale der og da

Skrevet

Du kan bruke kortet ditt, terminalen i taxien er vanligvis "offline", dvs den ringer ikke opp banken direkte der og da - beløpet blir trukket ved en senere anledning. Taximannen vet derfor ikke at du har lite penger på kortet akkurat nå!

Gjest i tilfelle krise
Skrevet

Du kan bruke kortet ditt, terminalen i taxien er vanligvis "offline", dvs den ringer ikke opp banken direkte der og da - beløpet blir trukket ved en senere anledning. Taximannen vet derfor ikke at du har lite penger på kortet akkurat nå!

0k, trodde det var sånn at når man betalte med kort så så sjaføren om jeg hadde dekning på kortet eller ikke og kunne derfor avslå å kjøre meg.

Vet du hvor lenge etter det blir trukket?

Og hva skjer om man da fremdeles ikke har penger på kortet?

Gjest Jøsses
Skrevet

Slik var det før, men nå har de fleste taxiselskaper lagt om systemet slik at man må ha penger på kortet for å få betalt.

Skrevet

0k, trodde det var sånn at når man betalte med kort så så sjaføren om jeg hadde dekning på kortet eller ikke og kunne derfor avslå å kjøre meg.

Vet du hvor lenge etter det blir trukket?

Og hva skjer om man da fremdeles ikke har penger på kortet?

Jeg har aldri opplevd at jeg må trekke kortet før turen i det hele tatt har startet, så problemet vil i så fall oppstå når du skal forlate taxien...

Når det gjelder hvor lenge etterpå det trekkes, så har det variert veldig. Har opplevd opptil en måned, faktisk, men vanligvis kanskje et par dager.

Hvis du da fremdeles ikke har penger på kortet regner jeg med at kontoen blir overtrukket?

Skrevet

Slik var det før, men nå har de fleste taxiselskaper lagt om systemet slik at man må ha penger på kortet for å få betalt.

De fleste reserverer 1 krone, og retter beløpet etter at turen er over. Det gjøres for å sjekke at kontoen er åpen. Dermed kan du trekke over saldo, og du får minus på kontoen. Mange typer konti sperres i det du trekker over, så det kan være litt uheldig.

Skrevet

Husker en gang jeg tok taxi og ikke hadde kontanter. Spurte om han tok kort, og det sa han ja til. Da jeg skulle betale, viste det seg (selvfølgelig?) at han ikke kunne ta mitt Bank Aksept kort, men bare VISA o.l. Han skrev da opp mitt navn og tlf nr, og jeg lovet å betale over nettbank, noe jeg selvsagt gjorde. Tror ikke han hadde giroblankett. Dette er noen år siden.

Hvis noe var virkelig akutt, hadde jeg ringt etter drosje, satt meg inn, og forklart situasjonen underveis. Dere blir sikkert enige om en løsning.

Skrevet

Her i byen er det hvertfall fremdeles "gammelordningen" med offline terminal.

Skrevet

De har ikke giro. Det kan jo hende de går med på å kjøre likevel, mot at du på tro og ære lover å betale senere.

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at jeg må trekke kortet før turen i det hele tatt har startet, så problemet vil i så fall oppstå når du skal forlate taxien...

Når det gjelder hvor lenge etterpå det trekkes, så har det variert veldig. Har opplevd opptil en måned, faktisk, men vanligvis kanskje et par dager.

Hvis du da fremdeles ikke har penger på kortet regner jeg med at kontoen blir overtrukket?

Det står fremme i taxien at du skal gi sjåføren kortet ditt før turen starter.

Sjåførene etterlyser det ikke, og hvor mange som faktisk gjør det, vet jeg ikke!

Jeg gjør det ikke!

Skrevet

Det står fremme i taxien at du skal gi sjåføren kortet ditt før turen starter.

Sjåførene etterlyser det ikke, og hvor mange som faktisk gjør det, vet jeg ikke!

Jeg gjør det ikke!

Jeg sitter i baksetet i taxien, jeg! ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...