Gå til innhold

Hva skal huseier vite når?

Anbefalte innlegg

Meg1365380063
Skrevet

Jeg leier en møblert hybel, som også har en del kjøkkenutstyr. Jeg skjønner jo at jeg er ansvarlig for hybelens ve og vel, og har meldeplikt når noe går i stykker. For eksempel sa jeg ifra da mikroovnen og kontorstolen gikk dukken.

Men nå har jeg på kort tid knust to tallerkener. Er det noe å si ifra om med en gang? Er det svinn han må regne med? Jeg er selvfølgelig innstilt og forberedt på å erstatte det, for eksempel gjennom trekk fra depositum. Det sa jeg også fra da jeg varslet om mikroen og stolen. Ny kontorstol hadde jeg allerede kjøpt selv, fordi jeg ville ha en ordentlig en og ikke den pinnestolen jeg satt på - men den rakk å ryke før jeg fikk montert den jeg hadde kjøpt. Og ny mikro ble installert uten at han sa noe om erstatning.

Men bør jeg si ifra med en gang om to asjetter? Jeg vil jo gjerne bevare et godt forhold til utleieren min.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Som utleier ville jeg hatt tillit til deg- fordi du kom når det gjalt kontorstolen og mikroen. De tallerknene ville ikke jeg brydd meg om som utleier.

Men folk er forskjellig.

Hva husleieloven sier på det der er jeg usikker på.

Meg1365380063
Skrevet

To asjetter er vel flisespikeri?

Kan ikke skjønne annet.

Ja, jeg syntes det måtte regnes som svinn - fort gjort å miste et glass i gulvet, eller tilsvarende. Men så mente kjæresten at det burde sies, og at det ville være verre å si det når jeg flytter ut. Så da ble jeg usikker på hva jeg burde gjøre...

Meg1365380063
Skrevet

Som utleier ville jeg hatt tillit til deg- fordi du kom når det gjalt kontorstolen og mikroen. De tallerknene ville ikke jeg brydd meg om som utleier.

Men folk er forskjellig.

Hva husleieloven sier på det der er jeg usikker på.

Huseieren er kjempehyggelig, og var bare bekymret for om jeg hadde slått meg da jeg fortalte om stolen. Den var en sånn tradisjonell kjøkkenstol med fire bein og pinner på tvers øverst, disse gikk ut av festene sine, og beina sklei ut i fire hjørner, og jeg kakka bakhodet i bordet bak meg... :-)

Jeg tror jeg dropper å si noe om tallerkenene. Man må jo regne med slitasje på gulv og do også.

Skrevet

Huseieren er kjempehyggelig, og var bare bekymret for om jeg hadde slått meg da jeg fortalte om stolen. Den var en sånn tradisjonell kjøkkenstol med fire bein og pinner på tvers øverst, disse gikk ut av festene sine, og beina sklei ut i fire hjørner, og jeg kakka bakhodet i bordet bak meg... :-)

Jeg tror jeg dropper å si noe om tallerkenene. Man må jo regne med slitasje på gulv og do også.

Hadde jeg ikke sagt fra om før det var naturlig.. Det vil si ved fraflytting eller om han kom innom eller noe..

Kan bli litt _mas_ om en sier alt også..

Skrevet

Jeg synes ikke det er nødvendig å si i fra om slikt småtteri - i alle fall før den dagen du skal flytte...

Gjest kjøp noen nye
Skrevet

Er det vanskelig å få tak i noen lignende tallerkener? Hvis ikke ville jeg kjøpt noen, og bare nevnt det ved utflytting.

Jeg ville opplevd det litt masete hvis leietaker kontaktet meg for en knust tallerken. Microen er annerledes, der gjorde du rett i å gi beskjed.

Skrevet

Jeg leier ut noen hybler. Det som blir ødelagt ved vanlig bruk forlanger jeg ikke noe erstatning for. Ting blir jo slitt og tidens tann tærer jo og det skal ikke leier lide for.

Men blir noe ødelagt på grunn av hærverk, ekstra hard og brutal bruk eller annen selvforskyld skade, da er det nok mulig jeg ville be vedkommende erstatte det. For min del har det aldri vært aktuelt så langt.

Tallerkner er forbruksvare og ikke noe å bry seg om.

Skrevet

Slike ting er forbruksvarer, og du trenger ikke å si noe nå, og ikke senere.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg ville ha fortalt det i "forbi farten".

Altså, hvis du tilfeldigvis treffer han og småprater litt, så kan du jo nevne episoden =)

Skrevet

To asjetter er ikke noe å bry seg om. Kjøp et par nye på Ikea til en femmer ved anledning.

Meg1365380063
Skrevet

To asjetter er ikke noe å bry seg om. Kjøp et par nye på Ikea til en femmer ved anledning.

Takk for svar, alle sammen. Da forteller jeg heller når jeg flytter ut, og vi skal ta statusoppgjør. Kan jo hende jeg knuser mer... Uten at det er en ambisjon, da. :-)

Skrevet

Du betaler leie for slitasje, dvs normalt bruk. Det er veldig få småskader du må ertatte.

En knust servant og en knust rute går på gårdeiers forsikring.

For å være hyggelig kan du kanskje kjøpe litt nytt servise før du flytter?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...