Gå til innhold

Menopause, spontanaborter og kreft

Anbefalte innlegg

Hei Mette Moen,Jeg er 33 år og har hatt fem spontanaborter. Den siste i mai 2005. Etter en siste aborten har jeg hatt svært kraftige menstruasjoner med mye koagulert blod (har skiftet bukse tre g i dag). Jeg har vært til IVF utredning, men de finner ikke noe unormalt. Da jeg var 13 ble jeg behandlet for kreft(non hodgkins), og jeg finner mye forskning på nett som dokumenterer at prepubertal behandling av kreft/og også sykdommen i seg selv medfører infertilitet og tidlig overgangsalder.Det er i grunnen dette jeg er bekymret for at er i ferd med å skje.I en dansk doktoravhandling sier bl.a Doktor Elisabeth Larsen: Ydermere synes patienter med en tilsyneladende normal ovariefunktion at have en nedsat ovariereserve. Konsekvensenheraf kan være en afkortet reproduktiv periode og udvikling af tidlig menopause, ca. 5-10 år tidligere enn normalt.Jeg lurer derfor på om en IVF utredning kan gi et entydig svar på dette? Ullevål beklaget at de ikke kunne besvare spørsmålet mitt ordentlig. Jeg ble videresendt til Rikshospitalet, men fikk avslag på videre utredning fordi jeg ikke har noen mann pt!? Spørsmålet ang senvirkninger av kreftbehandling og repropduksjonsevne berører flere fagfelt, og er derfor sannsynligvis vanskelig å besvare.Vet ikke helt hvor jeg skal henvende meg, men prøver deg, da jeg ser du gir noen fornuftige svar. Kanskje du har noen råd eller tips om hvor jeg evt kan henvende meg for å få opddatert informasjon eller opplysninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/217652-menopause-spontanaborter-og-kreft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ved behandling av kreft i barneårene kan man skade både livmor og eggstokker. Strålebehandling og cellegift kan hver for seg gi skade, hvor dose og pasientens alder betyr noe for hvor omfattende skaden blir. Dine mange aborter kan enten bety at livmoren er skadet eller at eggstokk ’reserven’ er svekket, ev. en kombinasjon. Dessverre har man ikke behandlingstilbud i slike tilfeller. (Eggdonasjon er en mulighet som ikke er tillatt i Norge).

Ovariereserven kan man vurdere ved blodprøve (FSH og østradiol) målt på dag 3 eller 5 i en syklus. Måling av Inhibin gir også informasjon, men jeg tror ikke denne prøven kan analyseres i Norge. Ultralyd med måling av eggstokkenes størrelse gir en viss informasjon om tilstanden. På Rikshospitalets IVF-klinikk (muligens også andre steder) foretas clomifen-test (CC-test) for å se hvordan eggstokkene reagerer på stimulering.

Hva med å kontakte privat klinikk, f.eks Røde Kors eller Volvat i Oslo? Du må betale større egenandel, spør hva det koster før du bestiller time. De vil sikkert ta imot deg for utredning.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...