Gå til innhold

Ironi, satire, ytringsfrihet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden ble det avdekket at barn ikke forsto satire, og at de var svært sårbare for ironi.I disse dager ser vi at svært mange muslimer er i samme situasjon som barna våre. De skjønner ikke voksne ytringer i vårt samfunn. Kan det være mangel på kunnskap blandt våre nye landsmenn?

Skrevet

Etter å ha sett disse tegningene kan jeg faktisk forstå at de blir såret av dem. Jeg tenker at de ikke blir såret direkte av tegningene, men den holdningen de føler ligger bak tegningene.

Jeg hadde ikke brydd meg om, om de har tegnet Jesus tilsvarende, men jeg er da heller ikke så veldig knyttet til kristendommen, selv om jeg tror på Jesus. Men skjønner likevel at de som har dette mer i blodet kan såres av disse tegningene.

Men bruk av vold som svar, er selvfølgelig bakenfor all fornuft. Likevel må vi prøve og sette oss inn i deres tanker og følelser tror jeg. For følelser vet jo vi hva er også, trenger ikke være muslim for å kjenne på dem dessverre....-)

Skrevet

Etter å ha sett disse tegningene kan jeg faktisk forstå at de blir såret av dem. Jeg tenker at de ikke blir såret direkte av tegningene, men den holdningen de føler ligger bak tegningene.

Jeg hadde ikke brydd meg om, om de har tegnet Jesus tilsvarende, men jeg er da heller ikke så veldig knyttet til kristendommen, selv om jeg tror på Jesus. Men skjønner likevel at de som har dette mer i blodet kan såres av disse tegningene.

Men bruk av vold som svar, er selvfølgelig bakenfor all fornuft. Likevel må vi prøve og sette oss inn i deres tanker og følelser tror jeg. For følelser vet jo vi hva er også, trenger ikke være muslim for å kjenne på dem dessverre....-)

Mulig du har rett i at de er såret, men jeg tror ikke at de forstår hva det innebærer å leve i et land der de kan tenke fritt.

Jeg sitter med en følelse av at de , i likhet med ungene, føler seg litt mindreverdige, uvoksne om en skal si det slik.

Hadde de virkelig hatt tro på Muhammed eller Allah,og hadde de hatt kjærlighet til sine ikketroende landsmenn, ville de jo heller vært bekymret for hvordan det skulle gå med disse som trosset gudene.For en Gud må da være i stand til å forsvare seg selv. Kan han ikke det, kan han vel heller ikke hjelpe andre.

Skrevet

Mulig du har rett i at de er såret, men jeg tror ikke at de forstår hva det innebærer å leve i et land der de kan tenke fritt.

Jeg sitter med en følelse av at de , i likhet med ungene, føler seg litt mindreverdige, uvoksne om en skal si det slik.

Hadde de virkelig hatt tro på Muhammed eller Allah,og hadde de hatt kjærlighet til sine ikketroende landsmenn, ville de jo heller vært bekymret for hvordan det skulle gå med disse som trosset gudene.For en Gud må da være i stand til å forsvare seg selv. Kan han ikke det, kan han vel heller ikke hjelpe andre.

Ja, det er slik vi tenker, at Gud klarer seg selv. Han har jo all makt. Men muslimene har tydeligvis en annen tankegang.

Men jeg tror du har rett i det med at de føler seg mindreverdige, og at det er der kjernen er. Og det overfor Vesten. De føler at vi ser ned på dem, og tegningene var bare en bekreftelse på det.

Da er det viktig for oss og tenke at de gærningene nedi midtøsten som driver og brenner ambassader ikke er vanlige muslimer, og ikke noen representanter for islam.

Så til slutt kan det hende at vi ser tilbake på disse tegningene som en kilde til en del oppklaring mellom øst og vest, og mer forståelse. Håper det ihvertfall.

Skrevet

Har du en link? Har bare sett den med bomba jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...