Gå til innhold

Hei Mette - vær så snill !

Anbefalte innlegg

Gjest vil så gjerne bli mamma  igjen !

Har ei datter på 10 mnd. - er 34 år selv. For en del år siden, hadde jeg en bmi på 33. Da var mensen veldig uregelmessig, varierte mellom 5 uker og 3 mnd. Slanket meg ned til en bmi på 25, og allerede etter de første 5 kg., ble mensen regelmessig med 5 ukers mellomrom.

Men - som nesten alle slankere, begynte jeg å gå opp igjen etter ei stund. Da jeg ble gravid hadde jeg en bmi på 36, men mensen var fremdeles regelmessig, jeg ble heldigvis gravid på 1. forsøk, og svangerskapet forløp normalt.

La ikke på meg så mye i svangerskapet (7 kg), men litt i tida jeg har gått hjemme. Nå er bmi'en fremdeles ca 36 (går på grete rodede + begynt å trene, så den SKAL ned - prøver å gjøre det sakte, slik at det varer, denne gang (0,5 kg/uke er målet )).

Fikk tilbake mensen 3 mnd etter fødsel, var normal to ganger, men siden august har den vært helt borte. Har tatt en hormonprøve, som viste at det var en prøve som var for lav - grenseverdi - men legen min sier det ikke skal gjøres noe med. Regner i alle fall med at det er derfor mensen er helt borte.

Så er saken at vi veldig gjerne ønsker å få flere barn - helst så snart som mulig, men har lyst til å se om jeg kan gå ned litt, slik at mensen kommer av seg selv i løpet av våren/sommeren.

Så til spørsmålet: Har legen min rett i at manglende mens skyldes overvekten, og at det ikke skal gjøres noe mer med ? Bør mensen settes i gang med hormonstiimulering, eller noe sånt ? Er det farlig å gå uten mens, og vil det kunne gjøre det vanskeligere å bli gravid, selv om/når mensen kommer tilbake ?

Er det noen sammenheng mellom bmi og mens-problemer, hvor går "bmi" - grensen ? Er det noen garanti for at mensen kommer tilbake når vekten går ned ?

Jeg er jo ikke så ung lenger - i hvor stor grad vil det spille inn for fruktbarheten? Jeg ble gravid så raskt første gang - er det sannsynlig at jeg er "lettbefruktet" så lenge mensen fungerer som den skal ?

Mange spørsmål, men jeg blir VIRKELIG glad for svar !

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21766-hei-mette-v%C3%A6r-s%C3%A5-snill/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Den hormonprøve som var for lav er sikkert SHBG som reduseres ved overvekt. Det bestemmer hvor aktive de forskjellige hormoner (kvinnelige og mannlige) er. Vi har ikke mulighet for å øke SHBG med annet enn p-piller (ikke smart når man ønsker å bli gravid) og ved slanking.

Man kan sette mensen (eggløsning) i gang med pergotime tabletter, men de virker bedre hos slanke kvinner.

Hvis man produserer normalt med østrogen, bør man få tabletter for å få mensen i gang så ikke livmorslimhinnen vokser og skaper unormal celledeling. Det gjøres bare hvis graviditet ikke er aktuelt.

Noen har normal eggløsning tross høy BMI, det er ikke spesielle grenseverdier. Du har selv sett at vektreduksjon førte til målet, men garanti har man ikke.

Uansett er det ikke noen god ide å bli gravid med stor overvekt, så det er mange grunner til å forsøke å gå ned. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...