Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Elinn

Hei.

For to dager siden hadde jeg ubeskyttet samleie med en person jeg ikke kjenner og ikke kommer til å møte igjen antakeligvis.

Nå plager den dårlige samvittigheten meg veldig. Jeg føler meg fryktelig dum, og vil helst gå til GU med en gang. Hvor tidlig kan en eventuell sykdom påvises?

Er risikoen for å bli gravid stor fire dager etter eggløsning?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21771-n%C3%A5r-burde-jeg-g%C3%A5-til-gu/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (Anonymous)

Mener ikke å fordømme deg, men... Hvordan i all verden klarte du å sette deg i en slik situasjon? Er du veldig ung kanskje?

Når det gjelder Gyn-undersøkelse, ring legen å spør! Jeg har dessverre ikke noe greie på sånt!

Ønsker deg lykke til :-)

olala..

Litt uansvarlig kanskje?? både du og guttungen!

Chlamydia prøve kan tas v urinprøve. Det gjorde jeg. Ring legen og hør om det lar seg gjøre.Litt avhengig av hvilken lab de benytter.

Vet du at det er større risiko for livmorhalskreft ved tidlig samleie uten kondom? Ikke for å skremme deg, men du virker temmelig ung og naiv. Beskytt deg!!

Tullejente.

Gjest Elinn

olala..

Litt uansvarlig kanskje?? både du og guttungen!

Chlamydia prøve kan tas v urinprøve. Det gjorde jeg. Ring legen og hør om det lar seg gjøre.Litt avhengig av hvilken lab de benytter.

Vet du at det er større risiko for livmorhalskreft ved tidlig samleie uten kondom? Ikke for å skremme deg, men du virker temmelig ung og naiv. Beskytt deg!!

Tullejente.

Hm, jeg, tullejenta, er 18, "guttungen" er 24.

Jeg er uansvarlig, jeg vet det.

Har hatt mye ubeskyttet sex, men det har vært innenfor et fast forhold med en jeg stolte på.. er det sant at jeg har økt fare for livmorskreft da altså?

Jeg har tatt en test for det, i november. den var heldigvis negativ.

Gjest (Anonymous)

Hm, jeg, tullejenta, er 18, "guttungen" er 24.

Jeg er uansvarlig, jeg vet det.

Har hatt mye ubeskyttet sex, men det har vært innenfor et fast forhold med en jeg stolte på.. er det sant at jeg har økt fare for livmorskreft da altså?

Jeg har tatt en test for det, i november. den var heldigvis negativ.

Hvis man har ubeskytta sex tidlig, dvs før 17 år eller rundt der, har man større risiko ja. Livmorhalsen er liksom ikke helt klar, og blir lett irritert og mer mottakelig for hpv virus. Men hvis du sjekker deg hvert 3 år trenger du jo ikke bekymre deg om det. Neste gang du skifter partner, krev at han sjekker seg. Enklere for gutta uansett. Men en test nå er kanskje greit? Urinprøve er jo en grei måte hvis du ikke vil ta GU igjen. Hvis du ikke gjør noe av slike undersøkelser er det jo bare å bestille time. Selv har jeg GU fobi og gjør alt for å slippe, kanskje derfor jeg er så nøye med beskyttelse selv, og gjør alt for å forhindre graviditet, da jeg hadde fått stooore problemer med en abort.

Men på tide å bli mer ansvarlig kanskje?.. det er mye chlamydia ute og går nå, så pass på.

Vennlig hilsen

ei som ikke finner et brukbart nick..

Annonse

Mener ikke å fordømme deg, men... Hvordan i all verden klarte du å sette deg i en slik situasjon? Er du veldig ung kanskje?

Når det gjelder Gyn-undersøkelse, ring legen å spør! Jeg har dessverre ikke noe greie på sånt!

Ønsker deg lykke til :-)

Makan til snurpekjerring da... jenta sa jo at hun angra seg jo!! Cheesus....

Mette Moen, Gynekolog

Risiko for graviditet er mikroskopisk hvis du er sikker på din eggløsning. Chlamydia og gonore kan du teste deg for etter en uke, HIV etter 3 måneder.

Inkubasjonstid (tid fra smitte til symptomer)

Chlamydia (utflod bare hos 10%) 5 dager eller mer

Gonore (utflod hos noen, men langt fra alle) 2-10 dager

Herpes (smertefulle sår, evt influensa symptomer): 1-26 dager

HPV: (Kondylomer,Kjønnsvorter ) en måned til flere år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...