Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt uenig i en del av det du skriver her.

Jeg synes kjøttet på Svinesund stort sett alltid har en lavere kvalitet enn i Norge. Etter å ha fått dårlig kvalitet gang på gang (seigt og fett kjøtt), kjøper jeg nå kun kyllingbryst og kjøttdeig i Sverige. Det vil si: Det svenskene kaller kjøttdeig kjøper jeg ikke - den er jo så full av fett at den ligner det vi kaller farse/medister. Jeg kjøper det de kaller karbonadedeig - som mer tilsvarer norsk kjøttdeig.

Kyllingbrystene der borte er helt OK og helt klart verdt prisen. men jeg synes ikke de på noen som helst måte er overlegne de norske i kvalitet. De er større - det skal de ha - men det kommer muligens av kraftigere foring av kyllingene (jeg får litt assosiasjoner til produksjonsmetodene for gåselever i Frankrike...).

Baconet i Sverige synes jeg er det verste! Her betaler man for stort sett bare fett! Det eneste jeg synes er spiselig er det såkaldte kottelettbaconet som er mest kjøtt, og minimalt med fett. Det koster selvsagt deretter.

Jeg synes det er helt ufattelig at Ola Nordmann gjerne grafser med seg uspiselig bacon - bare det er billig!

Er det bare meg som setter kvalitet høyest, og som er villig til å betale det det koster? Det er morsomt å lage mat med gode råvarer, og tilsvarende kjipt å tilberede et måltid med andreklasses kjøtt. Synes jeg! Og før noen lurer: Nei, jeg er ikke bonde, driver ikke i dagligvarebransjen, og kjenner ingen som driver innen nevnte bransjer;-)

Har du noe erfaring med kyllingfileen fra Sverige? Vet du hvorfor de er så store? Eller om det er noen som er "vanlige"?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Har du noe erfaring med kyllingfileen fra Sverige? Vet du hvorfor de er så store? Eller om det er noen som er "vanlige"?

Du får vanlig størrelse på filetene der. Men Juneau har rett i at du også får noen gigantiske klumper som nærmest smuldrer opp i munnen, og som ikke er å anbefale.

Jeg husker aldri hva jeg pleier å kjøpe selv, men ikke gå for de billigste.

Skrevet

Du får vanlig størrelse på filetene der. Men Juneau har rett i at du også får noen gigantiske klumper som nærmest smuldrer opp i munnen, og som ikke er å anbefale.

Ok, bare tenkte høre om han visst om noen spesielle merker/navn siden du ikke husket :) Har smakt de gigastore, og de var litt snåle :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ok, bare tenkte høre om han visst om noen spesielle merker/navn siden du ikke husket :) Har smakt de gigastore, og de var litt snåle :)

Ja, jeg vet ikke helt hva det er med dem. De er ikke vonde, men de smaker egentlig ikke kylling, og konsistensen er ikke spesielt delikat.

Godt mulig de inneholder store mengder vann.

Gjest blomsterløk
Skrevet

Jeg synes kyllingfiletene fra svensk gullfågel er gode. Tror de koster 149 svenske for 2 kg.

I tillegg er te og knekkebrød rimeligere i sverige. Og utvalget er mye større.

Karbonadedeig er også mye billigere i sverige. Og jeg synes den også er bedre på smak.

Skrevet

Ja, jeg vet ikke helt hva det er med dem. De er ikke vonde, men de smaker egentlig ikke kylling, og konsistensen er ikke spesielt delikat.

Godt mulig de inneholder store mengder vann.

Jeg innbiller meg at de enten er gamle høne - eller kyllinger som er fora på steroider. Godt er det hvertfall ikke! Minner lite om vanlig norsk kylligfilet som er saftig og god. De store svenske krymper sammen til klumper i stekepanna.

Skrevet

Hei!

Jeg vet ikke hvorfor mange kyllingfileer er så store i Sverige. Som nevnt tidligere får jeg litt assosiasjoner til produksjonsmetoden for gåselever i Frankrike - men det blir altså bare synsing...)

Dersom du kjøper fersk (altså ikke frossen) kyllingfilet, er den mer lik i størrelsen med de norske i ferskvaredisken. Men prisen blir selvsagt høyere også.

Stort sett bruker jeg Svenskekyllingen til thai og indiske retter. Da strimler jeg den eller kutter den opp i biter. Til mitt bruk passer det da best med det som kalles kylling indrefilet, som er en 2 kg pose med mindre deler av fileer.

Dersom jeg skal steke/grille hele bryst, synes jeg vår hjemlige Prior smaker best.

Skrevet

Jeg mener å huske at de svære er engelske, irske eller noe i den duren.

Og jeg er enig - de er rare.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...