Gå til innhold

Hva er riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rullator eller rollator?

Jeg har alltid trodd at det het rullator, og alltid uttalt det slik. Syns "rollator" bare ser teit ut...

Fortsetter under...

Gjest nosigns
Skrevet

Rullator er riktig. Hvis ikke Norsk Språkråd har vedtatt noe annet i det siste da.

Skrevet

Rullator er riktig. Hvis ikke Norsk Språkråd har vedtatt noe annet i det siste da.

Takk og lov. Men jeg skjønner ikke alle som sier at "rollator" er riktig, til og med de i helsevesenet som håndterer sånne til daglig. Den ruller jo...

Annonse

Skrevet

Hvorfor skulle det hete rollator?

Egentlig vet jeg ikke. Jeg begynte å lure da folk jeg jobbet med fra Rogaland både uttalte og skrev "rollator."

Skrevet

Egentlig vet jeg ikke. Jeg begynte å lure da folk jeg jobbet med fra Rogaland både uttalte og skrev "rollator."

Jøss, snodig. Aldri hørt det før. Det heter selvfølgelig rullator.

Skrevet

Rollator sier man i Rogaland enkelte steder ja, spesielt Karmøy, så dette er dialektord. Ikke alle er flinke å skille dialekt og norsk når de skriver.

Skrevet

Jøss, snodig. Aldri hørt det før. Det heter selvfølgelig rullator.

Enig.

Gjest nosigns
Skrevet

Takk og lov. Men jeg skjønner ikke alle som sier at "rollator" er riktig, til og med de i helsevesenet som håndterer sånne til daglig. Den ruller jo...

I helsevesenet sier de jo både psykriatri og andre rare ting (plutselig falt det andre eksempelet ut...), så det overrasker meg ikke i det hele tatt!

Annonse

Skrevet

Rollator må da være noe de pene damene i Stavanger har. De sier jo o der andre sier u. F.eks så tar de "bossen til byen"

Skrevet

Rollator sier man i Rogaland enkelte steder ja, spesielt Karmøy, så dette er dialektord. Ikke alle er flinke å skille dialekt og norsk når de skriver.

Er det Åkkraaaaaaaa og Veaaaaaaa du sikter til? ;-)

Gjest Venninden til gottene fra Egenes
Skrevet

Rollator må da være noe de pene damene i Stavanger har. De sier jo o der andre sier u. F.eks så tar de "bossen til byen"

Hahahahahaha, ler så jeg døøør:D

Skrevet

Hahahahahaha, ler så jeg døøør:D

Hehe, du tog an ja :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...