Gå til innhold

Lengden på KID-nr - Rekord?

Anbefalte innlegg

Skrevet

3400588754394161000472

Så mange tall var det i et KID-nr på en faktura jeg betalte nå. Må le...

Noen bedre?

Hva skjer om kun et tall blir feil? Sjansen er rimelig tilstede...

Gjest trultemor25
Skrevet

Den KID'en der så da helt normal ut spør du meg.. Synes det er mer bemerkelsesverdig med korte KID.

Gjest Shira12
Skrevet

Er ett tall feil så får du ikke godkjent den, det kommer opp at KID er feil. Gjør det i min nettbank iallefall.

Lange KID-nr er noe herk, iallefall når over halvparten bare består av nuller.

Skrevet

Slik ser kidnummeret ut på svært mange av mine fakturaer, så jeg tror ikke det er så uvanlig.

Betaler du på nettbank og skriver inne et feil tall et sted, så vil du høyst sansynlig få beskjed om at kidnummeret du har oppgitt ikke er gyldig.

Det er en kontroll i systemet, men jeg kjenner ikke til detaljene der. Forholdsvis sikkert er det i hvert fall mot slike "feiltastinger".

Gjest mirakel*2?
Skrevet

jeg sitter med en regning foran meg som har nøyaktig like langt kid nummer. Mange av mine regninger er slik.Det er et ork. I en jobb jeg hadde satt jeg og trykket kid numre halve dagen. Du får fart på det da etterhvert:)

Skrevet

Bruk e-faktura ev. med avtalegiro og den slags irriterende jobb er (nesten) en saga blott!

Noen få regninger må man kanskje betale på "gamlemåten", men man slipper tuklingen i minst 95% av tilfellene.

(For øvrig vil inntastning av feil kid.nr. medføre feilmelding - heldigvis!)

Skrevet

Heldigvis kjenner jeg touchmetoden og kan bruke tastaturet (også nummertastaturen) i "blinde" , så for meg er det fort gjort å skrive et slikt KID-nr. Men jeg ser at det må være noe herk for de som ikke er like rask.

Gjest Calóni
Skrevet

Som de andre sier, du blir stoppet om du taster et tall feil.

Både personnummer og ISBN-koder har også slike kontrolltall. Så om et kidnummer skulle være 55554444333, så finnes ikke 5554444334. Ikke rart nummerne blir lange, når man skal ta med alle slags kontrollsiffer ;)

Skrevet

Om du taster feil KAN du få feilmelding. Men du risikerer også at det går feil. Jeg betalte med feil kid-nr. og fikk dermed purring ettersom min betaling ikke hadde blitt registrert. Betalingen hadde blitt registrert på en annen kunde.

Skrevet

Det sjekkes der og da. Jeg tastet en gang feil og fikk beskjed om at kid-nr var feil da jeg klikket for betalingsregistrering.

Gjest 0458000000471645259
Skrevet

De værste syns jeg er dem med hundreogørti null'er etter hverandre.... ;)

Skrevet

Det der var 22 siffer. Jeg tror maks antall mulige er 25. Det er jo ganske utrolig at det må brukes så mange siffer for å skille kundene da! :)

Gjest trultemor25
Skrevet

Det som er vanlig å gjøre er å forveksle eller bytte om på kontonummer og KID.. Da får man beskjed om at det ikke helt stemmer ja

Skrevet

En som jobber i bank sa at det finnes en dings som kan lese KID-numrene, så vi slipper taste dem inn. Jeg vil tro det er noe lignende som de apparatene de bruker i kassene på butikkene.

Gjest 234555555552222
Skrevet

De værste syns jeg er dem med hundreogørti null'er etter hverandre.... ;)

ja da har øynene lett for å ikke helt klare å følge med :D

Skrevet

En som jobber i bank sa at det finnes en dings som kan lese KID-numrene, så vi slipper taste dem inn. Jeg vil tro det er noe lignende som de apparatene de bruker i kassene på butikkene.

Ja, det er mer og mer på vei inn. Jeg har jobbet med regnskap som faktura-"puncher". Den jobben jeg hadde finnes ikke lenger. :)

Det verste er at man lærer seg KID-nummerseriene til leverandørene etter hvert. Store firmaer har som regel et system på det slik at man kan se hva koden er vha. datoen...

Skatt- og regnskapshumor må forresten være noe av det tørreste som finnes.

Hørt om skattebetaleren som var så stygg at ingen ville likne ham?

Skrevet

Ja, det er mer og mer på vei inn. Jeg har jobbet med regnskap som faktura-"puncher". Den jobben jeg hadde finnes ikke lenger. :)

Det verste er at man lærer seg KID-nummerseriene til leverandørene etter hvert. Store firmaer har som regel et system på det slik at man kan se hva koden er vha. datoen...

Skatt- og regnskapshumor må forresten være noe av det tørreste som finnes.

Hørt om skattebetaleren som var så stygg at ingen ville likne ham?

"Hørt om skattebetaleren som var så stygg at ingen ville likne ham? "

LOL, den har jeg faktisk ikke hørt før.

Men her kommer en skatterevisor-vits:

A bright, young, fresh-out-of-school auditor just joined the IRS, excited to begin tracking down high-powered offenders--such as the Enron or WorldCom guys. Anxious for his first high-powered audit, he was a bit dismayed when his assignment was to audit a Rabbi.

Looking over the books and taxes were pretty straight forward and the Rabbi clearly very frugal, so he thought he'd make his day interesting by having a little fun with the Rabbi.

"Rabbi," he said, "I noticed that you buy a lot of candles." "Yes," answered the Rabbi. "Well, Rabbi, what do you do with the candle drippings?" he asked. "A question," noted the Rabbi. "We actually save them up and when we have enough, we send them back to the candle maker. And every now and then, they send us a free box of candles." "Oh," replied the auditor somewhat disappointed that his unusual question actually had a practical answer.

So he thought he'd go on, in his obnoxious way... "Rabbi, what about all these matzo purchases? What do you do with the crumbs from the matzo?" "Ah, yes," replied the Rabbi calmly, "we actually collect up all the crumbs from the matzo and when we have enough, we send them in a box back to the manufacturer and every now and then, they send a box of matzo balls." "Oh," replied the auditor, thinking hard how to fluster the Rabbi.

"Well, Rabbi," he went on, "what do you do with all the foreskins from the circumcisions?" "Yes, here too, we do not waste," answered the Rabbi. "What we do is save up all the foreskins, and when we have enough we actually send them to the IRS". "The IRS?," questioned the auditor in disbelief. "Ahh, yes," replied the Rabbi, " the IRS " ...and about once a year, they send us a little pr!ck like you."

Skrevet

"Hørt om skattebetaleren som var så stygg at ingen ville likne ham? "

LOL, den har jeg faktisk ikke hørt før.

Men her kommer en skatterevisor-vits:

A bright, young, fresh-out-of-school auditor just joined the IRS, excited to begin tracking down high-powered offenders--such as the Enron or WorldCom guys. Anxious for his first high-powered audit, he was a bit dismayed when his assignment was to audit a Rabbi.

Looking over the books and taxes were pretty straight forward and the Rabbi clearly very frugal, so he thought he'd make his day interesting by having a little fun with the Rabbi.

"Rabbi," he said, "I noticed that you buy a lot of candles." "Yes," answered the Rabbi. "Well, Rabbi, what do you do with the candle drippings?" he asked. "A question," noted the Rabbi. "We actually save them up and when we have enough, we send them back to the candle maker. And every now and then, they send us a free box of candles." "Oh," replied the auditor somewhat disappointed that his unusual question actually had a practical answer.

So he thought he'd go on, in his obnoxious way... "Rabbi, what about all these matzo purchases? What do you do with the crumbs from the matzo?" "Ah, yes," replied the Rabbi calmly, "we actually collect up all the crumbs from the matzo and when we have enough, we send them in a box back to the manufacturer and every now and then, they send a box of matzo balls." "Oh," replied the auditor, thinking hard how to fluster the Rabbi.

"Well, Rabbi," he went on, "what do you do with all the foreskins from the circumcisions?" "Yes, here too, we do not waste," answered the Rabbi. "What we do is save up all the foreskins, and when we have enough we actually send them to the IRS". "The IRS?," questioned the auditor in disbelief. "Ahh, yes," replied the Rabbi, " the IRS " ...and about once a year, they send us a little pr!ck like you."

:D

Skrevet

I min nettbank kommer det opp automatisk beskjed dersom jeg taster feil KÌD-nr, tror det er lenket opp mot kontornr på en eller annen måte.

Skrevet

Den KID'en der så da helt normal ut spør du meg.. Synes det er mer bemerkelsesverdig med korte KID.

Lånekassa har bare fem eller seks siffer, Og DE har maaange kunder...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...