Gå til innhold

Altså; Noen trøndere her?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

..For jeg lurer veldig på hva den ekle greia de noen ganger drikker heter for noe, og nøyaktig hva som er i..

Altså når man slår et eller annet oppi halvliteren, mon tro om det ikke er en jager eller en fernet eller noe?

Er dette en såkalt "høkkert"? Hva heter det hvis det ikke er det? Og hva slags dram er det som skal oppi, en hvilken som helst eller MÅ det være jager eller Fernet?

Og dette er trøndersk, ikke sant?

*Lurer på de underligste ting*

:-)

Fortsetter under...

UndrendePåDetMeste
Skrevet

Nå er ikke jeg trønder, men er det karsk du snakker om? Kaffe og sprit?

Gjest Calóni
Skrevet

Auda..jeg trodde ikke engang trønderne nedlot seg til å ha noe oppi pilsen..*grøsse* Karsk er vel egentlig den eneste "trønder-drikken" jeg vet om.

Pokker, der kom postbudet, rett etter at jeg hadde stavra meg igjennom snøen og titta oppi tom postkasse. Ehm..sånn til informasjon, liksom ;)

laguna1365380434
Skrevet

Nå er ikke jeg trønder, men er det karsk du snakker om? Kaffe og sprit?

Nei, jeg vet hva en karsk er altså! ;-)

Dette er noe stygt de gjør med halvliteren sin..;-)

laguna1365380434
Skrevet

Auda..jeg trodde ikke engang trønderne nedlot seg til å ha noe oppi pilsen..*grøsse* Karsk er vel egentlig den eneste "trønder-drikken" jeg vet om.

Pokker, der kom postbudet, rett etter at jeg hadde stavra meg igjennom snøen og titta oppi tom postkasse. Ehm..sånn til informasjon, liksom ;)

Joda, de har noe i pilsen! :-o Helligbrøde! ;-)

Håper du fant noe fint&spennende i posten da, ikke bare regninger og sånn!

Skrevet

Det kan ikke være trøndere jeg vet om i alle fall....

Annonse

Gjest nordover
Skrevet

Karsk drikker de vel nord også?

Skrevet

Jeg har vært med på å få conjac i pilsen min og det er smaker faktisk ganske godt. Men egentlig helligbrøde både for pilsen og cognacen

Gjest tintintin
Skrevet

o, liflige ungdomstid:-)

Er trønder, men må innrømme at dette hadde jeg glemt til du brakte det på bane her. Kan huske at for kanskje tjue år siden lesket en del trøndere seg på en relativt utradisjonell "drink":halvliter med øl som det var tømt baccardi oppi!Eller var det Vargtass? Noe rødt var det ihvertfall:-)

Vi kalte drinken "Høkkert" iallefall, så det må være det samme som du tenker på her.

laguna1365380434
Skrevet

o, liflige ungdomstid:-)

Er trønder, men må innrømme at dette hadde jeg glemt til du brakte det på bane her. Kan huske at for kanskje tjue år siden lesket en del trøndere seg på en relativt utradisjonell "drink":halvliter med øl som det var tømt baccardi oppi!Eller var det Vargtass? Noe rødt var det ihvertfall:-)

Vi kalte drinken "Høkkert" iallefall, så det må være det samme som du tenker på her.

Ah! Takk! Så det skal være baccardi eller vargtass altså! :-D Og jeg som trodde det måtte være en jager..Uten at det hadde gjort saken noe bedre i grunn..;-)

laguna1365380434
Skrevet

Jeg har vært med på å få conjac i pilsen min og det er smaker faktisk ganske godt. Men egentlig helligbrøde både for pilsen og cognacen

Å ja..:-o

Men, altså, er ikke det en "kongepjolter"? Eller hva er egentlig en kongepjolter? Noe med konjakk, hvertfall..:-)

laguna1365380434
Skrevet

Det kan ikke være trøndere jeg vet om i alle fall....

Jeg har sett trøndere gjøre dette..Og blitt STOR i øya..:-o

Men jeg husker ikke hva som slås i med sikkerhet, og er ei heller sikker på korrekt betegnelse av greia.

Gjest tintintin
Skrevet

Ah! Takk! Så det skal være baccardi eller vargtass altså! :-D Og jeg som trodde det måtte være en jager..Uten at det hadde gjort saken noe bedre i grunn..;-)

Hehe, visste ikke at noen fortsatt drikker dette. Var vanlig før , i de litt mer rocka miljøer, at man bestilte dette.

Så nå vet du hva gjennomsnittstrønderen tyller i seg når vedkommende ikke er på vei til gatekjøkkenet for å innta dagens dose biffsnadder med bearnaise. Selvfølgelig iført allværsjakke, vinrød skjorte , mokasiner m/dusk og svart skinnvest, den såkalte trønderbunaden:-)

Annonse

Skrevet

Å ja..:-o

Men, altså, er ikke det en "kongepjolter"? Eller hva er egentlig en kongepjolter? Noe med konjakk, hvertfall..:-)

Kongepjolter? Konjakk og champagne! Slår bena unna en mens man er ganske klar i toppen:)

Gjest Calóni
Skrevet

Karsk drikker de vel nord også?

Jepp. Derfor jeg skrev "trønderdrikk" i anførselstegn:)

Gjest Calóni
Skrevet

Nja..en kontoutskrift, en eksamensinnkallelse og en gratis lokalavis? Vakke stort mer spennende enn det, gitt ;)

laguna1365380434
Skrevet

Hehe, visste ikke at noen fortsatt drikker dette. Var vanlig før , i de litt mer rocka miljøer, at man bestilte dette.

Så nå vet du hva gjennomsnittstrønderen tyller i seg når vedkommende ikke er på vei til gatekjøkkenet for å innta dagens dose biffsnadder med bearnaise. Selvfølgelig iført allværsjakke, vinrød skjorte , mokasiner m/dusk og svart skinnvest, den såkalte trønderbunaden:-)

*lol* :-D Bra stemningsrapport det der;-)

laguna1365380434
Skrevet

Kongepjolter? Konjakk og champagne! Slår bena unna en mens man er ganske klar i toppen:)

Ah! DET var en kongepjolter ja!:-) Jeg visste bare det hadde med konjakk å gjøre.

Skrevet

Jeg jobbet på restaurant i trønderstaden i hine hårde dager;-)

Det var Campari (rød) de helte i halvliteren. Tror de kalte det høkkert, men det er jeg mer usikker på.

Skrevet

Nei, jeg vet hva en karsk er altså! ;-)

Dette er noe stygt de gjør med halvliteren sin..;-)

Har vært med på å drikke "dypvannsbomber":)

Vet ikke sikkert hvilket brennevin som opprinnelig ble brukt, men vi hadde en halvliter øl, fylte et snapsglass med brennevin(vi brukte tysk kornbrennevin), lot glasset "synke i sin helhet", med innhold, ned i ølet. Det slår både ben og vett ut;). Kommer an på hvor mange man inntar, sjølsagt;).Ellers e d no sånn med oss ækt trøndera, vi bruke no d br. vinet vi har fer handa, som vi sei,;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...