Gjest pella_mella Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 I Trondheim: ble nektet å ta GU hos den kvinnelige legen på legesenteret mitt fordi hun ikke er fastlegen min og "hun kan ikke ta ALLE GU'ene!", sa helsesekretæren. Selv om min fastlege har sagt til meg før, at jeg godt kan ta hos henne. Lurer på om det er noe annet sted enn hos fastlegen en kan få tatt en GU, for å sjekke om man har klamydia. Når en ikke kan ta hos fastlegen. Og hva koster det? Hva med Omnia eller er det noe annet sted? Privat? I Trondheim. 0 Siter
Gjest gu selv Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Hva er galt med fastlegen? Mye bedre med mannlig gynekolog enn kvinnelig. Kvinnelige er lite følsomme og veldig hardhente. Menn tar MASSE hensyn! 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Hva er galt med fastlegen? Mye bedre med mannlig gynekolog enn kvinnelig. Kvinnelige er lite følsomme og veldig hardhente. Menn tar MASSE hensyn! Enig. Foretrekker også mannlig lege når jeg tar gu. Har tidligere hatt kvinnelig fastlege - og f. så vondt det var å ta gu da. 0 Siter
Gjest gruff2 Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Vet ikke. Men kvinnelige leger er litt lei av å bare bruke gyn-benken hele dagen. I tillegg har vi våre nye landskvinner som nekter plent å ta en mannlig lege. Det er litt fiffig, siden disse kan som oftest ikke norsk og har ofte med barn som skal oversette alt. I tillegg blir legene nedrent av gamle kjerringer. 0 Siter
Gjest sol etter regn Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Hva er galt med fastlegen? Mye bedre med mannlig gynekolog enn kvinnelig. Kvinnelige er lite følsomme og veldig hardhente. Menn tar MASSE hensyn! Dette er også min erfaring.. Likevel går jeg nå til en kvinne, hun er meget profesjonell og ordentlig, ikke hardhendt heldigvis. (Ellers hadde jeg ikke gått tilbake til henne). For øvrig tror jeg at jeg får litt "prestasjonsangst" når jeg står ovf. en kvinne kontra en mann. Tenker alltid hva hun måtte tenke om hvordan jeg "tar vare på" meg selv nedentil. Om du skjønner hva jeg mener... Det er helt sikkert ikke slik, men... tankene er der likevel... :-| 0 Siter
Gjest gruff2 Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Enig. Foretrekker også mannlig lege når jeg tar gu. Har tidligere hatt kvinnelig fastlege - og f. så vondt det var å ta gu da. Er kvinner så grusomme mot hverandre? 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Min erfaring er at mannlige gynekologer er mye mer hensynsfulle enn kvinnelige gynekologer. Jeg kommer aldri til å gå til en kvinnelig gynekolig igjen. De gangene jeg har gjordt det så har det hatt en holdning om " at dette er ikke noe å sutre over, det er så fort overstått atte". Menn derimot nærmer seg kvinnekjønnet med en viss andakt og respekt. De er mye flinkere til å varme opp spekulumet, til å bruke mye glidemiddel og til å bruke litt tid. De gangene jeg har vært til kvinnelig gu har det føltes mer som en voldtekt... 0 Siter
Dorthe Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Be fastlegen om en henvisning til en kvinnelig gynokolog. De har gjerne litt lang ventetid så jeg sier meg enig med de andre har at du like gjerne kan benytte fastlegen. 0 Siter
Gjest sol etter regn Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Min (mannlige) fastlege tar heller ikke GU'er (selv om han HAR GU-stol på kontoret), så han skrev ut en henvisning til gynekolog til meg, og gav meg et par navn som han anbefalte. Jeg ringte så en av disse og bestilte time, enkelt og greit!! 0 Siter
favn Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Kvinnelige leger er brutale når det handler om å undersøke andre kvinner forneden. Gå til en flink mannlig lege, det er mitt råd. 0 Siter
Gjest pella_mella Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Jeg har tatt GU til fastlegen min før, og jeg vil bare få tatt hos noen andre. Snarest mulig. Er det ikke mulig å bare stikke innom et sted å få tatt klamydiaprøve? 0 Siter
Babette Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Min (mannlige) fastlege tar heller ikke GU'er (selv om han HAR GU-stol på kontoret), så han skrev ut en henvisning til gynekolog til meg, og gav meg et par navn som han anbefalte. Jeg ringte så en av disse og bestilte time, enkelt og greit!! Jeg visste ikke at det gikk an for en lege å vegre seg mot GU. 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Jeg har tatt GU til fastlegen min før, og jeg vil bare få tatt hos noen andre. Snarest mulig. Er det ikke mulig å bare stikke innom et sted å få tatt klamydiaprøve? Det kan finnes noen ungdomshelsestasjoner som vil gjøre det (Olafia-klinikken eller noe liknende). Ellers så må du få en henvisning fra fastlegen din til å dra til spesialist. Da er det bare å søke på Gule Sider etter gynekologer, og velge ut en kvinnelig en. 0 Siter
Snorkfrøken Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Kvinnelige leger er brutale når det handler om å undersøke andre kvinner forneden. Gå til en flink mannlig lege, det er mitt råd. Helt enig! 0 Siter
Gjest sol etter regn Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Jeg visste ikke at det gikk an for en lege å vegre seg mot GU. tja.. han har aldri sagt det rett ut, da. Og jeg HAR sett stolen på et av rommene i lokalet. Kanskje det at han har kona som sekretær har noe med saken å gjøre?? Jeg aner ikke... For min del var det veldig OK å slippe å "brette meg ut" for han som jeg har så mye kontakt med ifht. andre saker/annen sykdom. 0 Siter
fresja Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Hva er galt med fastlegen? Mye bedre med mannlig gynekolog enn kvinnelig. Kvinnelige er lite følsomme og veldig hardhente. Menn tar MASSE hensyn! Jeg vil tro at kvinnene som oftest har mindre hender enn mennene... Jeg har bare vært til GU hos en kvinnelig lege, men hun var noe grovbygd! 0 Siter
Gine S Skrevet 9. februar 2006 Skrevet 9. februar 2006 Jeg har tatt GU til fastlegen min før, og jeg vil bare få tatt hos noen andre. Snarest mulig. Er det ikke mulig å bare stikke innom et sted å få tatt klamydiaprøve? Da tenker jeg at det er ikke kjønnet på legen som er det viktige egentlig. Du kan få en henvisning til gynekolog, hvis ikke en av de andre legene på legesenteret kan gjøre det. På gyn pol på sykehus er det ofte lang ventetid. Hvis du vil ha ting gjort fort og ikke har noe i mot å kanskje betale litt mer for det (de fleste har driftsavtale, men ikke alle) kan du få en henvisning til en gynekolog. Du kan be om å få henvisningen i hånden din fra fastlegen din, også kan du selv finne time hos en privatpraktiserende gynekolog. Lykke til! 0 Siter
Lucretia Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Enig. Foretrekker også mannlig lege når jeg tar gu. Har tidligere hatt kvinnelig fastlege - og f. så vondt det var å ta gu da. Har kun tatt GU hos mannlig lege. Kan i grunnen ikke tenke meg kvinnelig lege til den jobben. Rart i grunn, har inntrykk av at de fleste helst vil ha kvinnelig lege til å gjøre det. 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Har kun tatt GU hos mannlig lege. Kan i grunnen ikke tenke meg kvinnelig lege til den jobben. Rart i grunn, har inntrykk av at de fleste helst vil ha kvinnelig lege til å gjøre det. For en del år siden hadde jeg mannlig lege. Var helt greit å ta gu hos han (gledet meg så klart ikke), men så flyttet jeg til en annen kommune. Og da fikk jeg en kvinnelig lege, som også ble min fastlege når den ordningen kom i stand. Og da var gu'ene fryktelig vonde. Og hun skyldte på at jeg hadde bakoverbøyd livmor, at det var derfor jeg hadde vondt. Men det hadde jeg vel når jeg gikk hos den mannlige legen også, skulle en tro? Nå har jeg byttet fastlege, til en mannlig. Måtte ta ny gu for ikke så lenge siden, og atter en gang var det ikke vondt under undersøkelsen. Merkelig i grunn! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.