Gå til innhold

Muhammed bråket!

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Nå har jeg ikke vært på dol på en stund, så jeg har sikkert gått glipp av noe tråder med samme tema, men allikevel..;-)

Jeg er bare SÅ skuffet, sjokkert og ikke minst overasket over holdninger fra såvel regjering, presse og ikke minst folk generelt i denne saken.

En ting er at muslimene reagerer på Muhammedtegningene, jeg holdt på å si, vi VET jo at en kan vente litt av hvert fra mennesker som har religion og i visse tilfeller fundamentalisme som en slags ren ryggmarksrefleks. Selvsagt kan en _forklare_ og forsøke å forstå hva som ligger bak når slike følelser kommer til utrykk.

Men derifra til å forsøksvis prøve en slags billig ansvarsfordeling med alle som like gode i denne saken, og at folk burde "vite bedre", "utøve hensyn for andre kulturer" og faktisk beklage på vegne av Danmark og Norge er ikke bare et drøyt stykke! Det er et frontalangrep på vestlige demokratiske grunnprinsipper. Og forbausende mange ser ut til å ta forbausende lett på dette. Og vi kan faktisk ikke få det begge veier. Det finnes ikke noe sånt som 97 1/2 % ytingsfrihet. Enten har du eller så har du det IKKE. "Noen" kan ikke bestemme at ytringsfriheten bare skal gjelde de snille og greie, at den ikke skal finnes for eklinger, for folk som vil skape splid eller for folk med vikarierende agenda. En kan ikke regulere ytringsfrihet ut i fra hvorvidt man er enig eller uenig i ytringene, eller hvor vidt man finner det usympatisk eller smakløst.

Det ER forskjellige spilleregler for rent personlig moral, etikk og estetikk og på offentlige vedtatte og fundamentale grunnprinsipper for fungerende demokrati.

Folk som mener tegningene var smakløse, provoserende o.l, og argumenterer ut i fra det forstår jo rett og slett ikke forskjell på snørr og barter her, og det er beklagelig.

Beklagelig er det også at dette er i ferd med å utvikle seg seg til en konflikt der vestens verdier blir konfrontert med det ubehageligste med en kultur som på sentrale punkter ikke ønsker å i møtekomme vår.

Da mener jeg det får være greit å gi en klar beskjed til verden om at vi faktisk er stolt av våre demokratiske spilleregler, og at vi ikke ønsker å beklage dem. Å beklage dette vil etter min mening være å gjøre knefall for tidvis undertrykkende regimer og mekanismer vi faktisk ikke har lyst til å ligne på. Igjen : vi KAN faktisk ikke ha det begge veier her, det går ikke!

Stoltenberg uttalte i avisen at han mente at ytringsfriheten ikke er en plikt men en rett. Det grensesløst feige og undergravende til side i denne uttalelsen, jeg mener at det faktisk begynner å minne om en PLIKT i disse tider. En plikt til å ta et klart standpunkt FOR total ytreingsfrihet og FOR at min verste uvenn kan få si så smakløse ting han bare vil. Har han den retten, har jeg den og. Har han det ikke har i praksis ingen av oss!

Trykk tegningene! Ta et standpunkt!

Folk viker unna, i frykt for å bli plassert på feil politisk side, i redsel for ikke å være grei o.l..Ikke vet jeg, det er uansett skremmende. Jeg synes disse meningene bærer seg selv, og skremmes ikke til enighet selvom det kanskje gir meg "forbundsfeller" jeg ikke vil ha.

Dette er en KJEMPEVIKTIG debatt! Ikke bagatelliser den.

Synes nå jeg. Takk for at du gadd og lese det, selvom jeg har inntrykk av at jeg pisser noe vanvittig i motvind i denne saken. Alle ser jo ut til å ha blitt grepet av en kollektiv sinnsykdom eller noe.

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

18

• flisa

11

• laguna1365380434

10

• Prozak

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Bare et lite spørsmål etter det lange innlegget ditt: Syns du ytringsfrihet for en hver pris er verdt prisen vi nå betaler?

laguna1365380434
Skrevet

Bare et lite spørsmål etter det lange innlegget ditt: Syns du ytringsfrihet for en hver pris er verdt prisen vi nå betaler?

Det er hvertyfall for dyrt å betale for bråket med ytringsfriheten vår. Viss faen.

Gjest Kremtoppen
Skrevet

Pass deg nå så du ikke blir sletta!

Jeg har fått en muslim i webmasterteamet! ;o)

Skrevet

Jeg har vært litt fram og tilbake i denne saken, men har landet på at man må kunne vise forståelse og respekt for det andre kulturer / religioner setter svært høyt.

Det er derimot viktig å beklage på riktig måte, det må for all del ikke skje ved å legge seg med buken i været.

Reaksjonene har vært i overkant, og ambassadebrenning o.l kan ikke forsvares.

Men når man vet bedre så bør man ikke provosere med vilje, det er ikke det samme som ytringsfrihet.

Gjest Kremtoppen
Skrevet

Pass deg nå så du ikke blir sletta!

Jeg har fått en muslim i webmasterteamet! ;o)

Knis! det er ikke jeg som har fått en muslim i webmasterteamet,men det skulle stå "Jeg tror vi har fått en muslim i webmasterteamet!"

*Beklager feilformuleringen!

Skrevet

Knis! det er ikke jeg som har fått en muslim i webmasterteamet,men det skulle stå "Jeg tror vi har fått en muslim i webmasterteamet!"

*Beklager feilformuleringen!

Hm, sikker på at du ikke avslørte deg nå, Mr Kremtopp? :-)

Gjest Kremtoppen
Skrevet

Det er hvertyfall for dyrt å betale for bråket med ytringsfriheten vår. Viss faen.

Grunnen til at muslimer reagerer så sterkt, er mye det at religionen har sterkere fotfeste i folkeslag som er fattige og undertrykte.

Troen er tvunget og truet på dem i generasjoner, og fattigdom gjør også så de klamrer seg hardere til et halmstrå som religion.

Det er ofte det eneste de har.

Dermed skal det mindre til før de føler seg krenket.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Jeg har vært litt fram og tilbake i denne saken, men har landet på at man må kunne vise forståelse og respekt for det andre kulturer / religioner setter svært høyt.

Det er derimot viktig å beklage på riktig måte, det må for all del ikke skje ved å legge seg med buken i været.

Reaksjonene har vært i overkant, og ambassadebrenning o.l kan ikke forsvares.

Men når man vet bedre så bør man ikke provosere med vilje, det er ikke det samme som ytringsfrihet.

"Men når man vet bedre så bør man ikke provosere med vilje, det er ikke det samme som ytringsfrihet."

Er vel det jeg også har landet på.

Gjest Kremtoppen
Skrevet

Hm, sikker på at du ikke avslørte deg nå, Mr Kremtopp? :-)

Det er jeg sikker på!

Skrevet

Jeg kan være enig med deg et stykke på vei, men og det er et stort MEN. Her i Norge har vi ikke så mye som er hellig. Det finnes mange her som ikke er religiøse og som har andre rettesnorer her i livet enn religion. Derfor er det kanskje ikke så lett for oss å sette oss inn i hva religion betyr for enkelte mennesker.

For mange muslimer er religionen en svært viktig del av livet og noe som holder dem oppe. Vi kan diskutere frem og tilbake om dette er riktig, men slik er det altså for mange muslimer. Det å trykke tegninger av deres hellige profet, har etter mitt syn ingenting med demokrati og ytringsfrihet å gjøre.

Dette handler om respekt. Vi BØR respektere at andre mennesker har en annen rettesnor og livsfilosofi enn oss, og derfor BØR vi heller ikke tråkke på det som er hellig for dem. Vi må kunne leve side om side her i verden uten å føle behov for å ødelegge verdien av andres hellige symboler.

Jeg sier ikke at jeg er enig i de reaksjonene som har kommet i etterkant i muslimske land. Det er viktig å huske på at dette er ekstremister og at de aller fleste muslimer ikke har stormet ambassader og andre bygninger.

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Å på død og liv trykke alt og ingen ting er en misforstått form for ytringsfrihet. Selv med ytrigsfriheten intakt er det lov å bruke hodet og tenke seg om.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er fortsatt ingen som har snakket om å innskrenke ytringsfriheten.

Det er fortsatt snakk om hetsing.

Jeg har lov til å gå bort til en feit dame på gata og kalle henne feit. Det er ytringsfrihet her i landet, ikke sant?

Men jeg har vett nok til ikke å gjøre det. Fordi jeg ikke vil såre denne dama.

Skrevet

Det er jeg sikker på!

Søren og, trodde jeg hadde ferska deg nå gitt!

Gjest tidligere '!-o-!'
Skrevet

Jeg kan være enig med deg et stykke på vei, men og det er et stort MEN. Her i Norge har vi ikke så mye som er hellig. Det finnes mange her som ikke er religiøse og som har andre rettesnorer her i livet enn religion. Derfor er det kanskje ikke så lett for oss å sette oss inn i hva religion betyr for enkelte mennesker.

For mange muslimer er religionen en svært viktig del av livet og noe som holder dem oppe. Vi kan diskutere frem og tilbake om dette er riktig, men slik er det altså for mange muslimer. Det å trykke tegninger av deres hellige profet, har etter mitt syn ingenting med demokrati og ytringsfrihet å gjøre.

Dette handler om respekt. Vi BØR respektere at andre mennesker har en annen rettesnor og livsfilosofi enn oss, og derfor BØR vi heller ikke tråkke på det som er hellig for dem. Vi må kunne leve side om side her i verden uten å føle behov for å ødelegge verdien av andres hellige symboler.

Jeg sier ikke at jeg er enig i de reaksjonene som har kommet i etterkant i muslimske land. Det er viktig å huske på at dette er ekstremister og at de aller fleste muslimer ikke har stormet ambassader og andre bygninger.

Man kan faktisk være uenig både i trykkingen av tegningene OG det som har skjedd i ettertid.

:-)

laguna1365380434
Skrevet

Det er fortsatt ingen som har snakket om å innskrenke ytringsfriheten.

Det er fortsatt snakk om hetsing.

Jeg har lov til å gå bort til en feit dame på gata og kalle henne feit. Det er ytringsfrihet her i landet, ikke sant?

Men jeg har vett nok til ikke å gjøre det. Fordi jeg ikke vil såre denne dama.

Det er forskjell på _EN_ fet dame og å fornærme henne personlig og på gruppering mennesker på mange milloner.

Folk kan ikke si til meg at du, A.... B.... er en kjip, ufordragelig ol ol,eller tegne vitsetegninger av meg(!) (Dvs det måtte jo folk gjerne, men du skjønner hvor jeg vil går jeg utifra) men selvsagt har de rett til å si samme om damer på Grunerløkka generelelt. Enten det er riktig eller galt og enten jeg er enig eller uenig.

Det er hav av forskjeller her.

laguna1365380434
Skrevet

Å på død og liv trykke alt og ingen ting er en misforstått form for ytringsfrihet. Selv med ytrigsfriheten intakt er det lov å bruke hodet og tenke seg om.

"misforstått form for ytringsfrihet"?! I følge hvem?! Deg? I såfall har vi ingen ytringsfrihet, hvis folk kan sitte å skralte og valte sånn med hva som er "riktig" og hva som er "misforstått" ytringsfrihet.

Hvor vidt jeg synes muhammedtegningene var fine og riktige, eller dumme og provoserende har ingen ting med saken å gjøre, ei heller hva slags agenda han hadde med å trykke dem.

Dette er egentlig utrolig enkelt. Jeg fatter ikke at dere ikke skjønner det.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det er forskjell på _EN_ fet dame og å fornærme henne personlig og på gruppering mennesker på mange milloner.

Folk kan ikke si til meg at du, A.... B.... er en kjip, ufordragelig ol ol,eller tegne vitsetegninger av meg(!) (Dvs det måtte jo folk gjerne, men du skjønner hvor jeg vil går jeg utifra) men selvsagt har de rett til å si samme om damer på Grunerløkka generelelt. Enten det er riktig eller galt og enten jeg er enig eller uenig.

Det er hav av forskjeller her.

"Det er forskjell på _EN_ fet dame og å fornærme henne personlig og på gruppering mennesker på mange milloner."

Det siste må vel være mye verre?

Uansett: Det har ikke fra norske hold kommet noe kritikk mot ytringsfriheten. Samtlige er soleklare på at Selbekk var i sin fulle rett da han trykket bildene.

Men de fleste mener at det var en særdeles lite lur avgjørelse.

Helt enig med dem.

For øvrig har vi ikke full ytringsfrihet i Norge. Blasfemiparagrafen (som for øvrig det her må gå under) er fortsatt der, og rasistiske og nazistiske ytringer, homofilihets, osv, finnes det lovparagrafer mot.

Jeg mener at alle disse paragrafene burde fjernes så vi får 100 % ytringsfrihet her i landet, men det ville ikke gjort avgjørelsen om å trykke disse bildene noe lurere - uansett hvor lovlig det er å hetse andre mennesker.

ShitDiddelyDo
Skrevet

"misforstått form for ytringsfrihet"?! I følge hvem?! Deg? I såfall har vi ingen ytringsfrihet, hvis folk kan sitte å skralte og valte sånn med hva som er "riktig" og hva som er "misforstått" ytringsfrihet.

Hvor vidt jeg synes muhammedtegningene var fine og riktige, eller dumme og provoserende har ingen ting med saken å gjøre, ei heller hva slags agenda han hadde med å trykke dem.

Dette er egentlig utrolig enkelt. Jeg fatter ikke at dere ikke skjønner det.

Det er du som ikke skjønner det.

Selbekk blir kritisert for å ha gjort noe DUMT.

Ikke for å ha gjort noe ULOVLIG.

Det er INGEN i regjeringa eller fra annet norsk hold som har påstått noe annet enn at Selbekk var i sin fulle rett til å poste bildene.

Hvor ligger da problemet med ytringsfriheten?

Folk må da ha lov til å si at avgjørelsen av idiotisk.

Eller faller ikke den meningen innunder ytringsfriheten?

laguna1365380434
Skrevet

"Det er forskjell på _EN_ fet dame og å fornærme henne personlig og på gruppering mennesker på mange milloner."

Det siste må vel være mye verre?

Uansett: Det har ikke fra norske hold kommet noe kritikk mot ytringsfriheten. Samtlige er soleklare på at Selbekk var i sin fulle rett da han trykket bildene.

Men de fleste mener at det var en særdeles lite lur avgjørelse.

Helt enig med dem.

For øvrig har vi ikke full ytringsfrihet i Norge. Blasfemiparagrafen (som for øvrig det her må gå under) er fortsatt der, og rasistiske og nazistiske ytringer, homofilihets, osv, finnes det lovparagrafer mot.

Jeg mener at alle disse paragrafene burde fjernes så vi får 100 % ytringsfrihet her i landet, men det ville ikke gjort avgjørelsen om å trykke disse bildene noe lurere - uansett hvor lovlig det er å hetse andre mennesker.

Her er vilt og uforsonlig uenige.På alle punkter. Selvfølgelig er det verre å personlig trakkasere noen enn å omtale en gruppering mennesker. Det mener jeg sier seg selv.

Skal man virkelig innskrenke våre demokratiske rettigheter for å ikke trå noen på tærne? Jaha, da har VI et laangt lerret og bleke! Og vi mister en rekke av de tingene som faktisk definerer demokratiet underveis.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...