Gå til innhold

Muhammed bråket!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Grunnen til at muslimer reagerer så sterkt, er mye det at religionen har sterkere fotfeste i folkeslag som er fattige og undertrykte.

Troen er tvunget og truet på dem i generasjoner, og fattigdom gjør også så de klamrer seg hardere til et halmstrå som religion.

Det er ofte det eneste de har.

Dermed skal det mindre til før de føler seg krenket.

Deyt er jo ikke selve tegningene engang de er forbannet på men AT profeten er avbildet - for det er det som er forbudt. Tegningene var ikke spesielt støtende engang - rent politisk.

DESSUTEN ble de trykket i en arabisk avis i høst - hvorfor kom ikke reaksjonene da???? Selvsagt er disse reaksjonene satt i scene av agitatorer.

• Svar 97
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• ShitDiddelyDo

18

• flisa

11

• laguna1365380434

10

• Prozak

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest sweet mint
Skrevet

Hvordan kunne denne Magazin-gubben kunne TRO hvilken rekasjon dette skulle få? Jeg skjønner ikke at folk er mer rystet over muslimenes reaksjon enn av at en liten avis trykket tegninger - som i seg selv ikke er dummere enn tegningen av Sponheim som rævpulte Erna . eller hva det var. Han kunne jo ikke ANE det!

Jeg er enig med deg laguna.

Det er synd at man skal skremmes fra å bruke ytringsfriheten -uansett hvor teit det man har å si er.

*Sponheim som rævpulte Erna

Det sies at de drikker mye disse politikerne, så kanskje det er noe i det?

Skrevet

*Sponheim som rævpulte Erna

Det sies at de drikker mye disse politikerne, så kanskje det er noe i det?

hehe

Skrevet

Enig i det meste av det du sier. Det er påfallende at så mange venstre"radikale" i Vesten ikke tar fem øre for å fordømme wacko kristenfolk, mens den samme galskapen på muslimsk side forklares i hjel. Det er i bunn og grunn en nedlatende holdning.

I vår kultur tillater vi slikt idioti som disse banale Muhammed-tegningene. Ytringsfriheten og et relativt sekulært samfunn er verdier vi i Vesten (i alle fall i Europa) må værne om. Jeg er stolt av å leve i et samfunn hvor ingenting er hellig. Gud forby at det skulle være annerledes, hadde jeg nær sagt.

Jeg vil bare si en ting: Jeg verken kan forklare eller forstå de sinnsvake reaksjonene på tegningene. Jeg kan ikke forstå at de blir fornærma, men jeg kan akseptere at de blir det. Dog ikke så fornærma at de går berserk. En ting er å bli skikkelig sur og forbanna og gi mutnlig eller skriftlig uttrykk for det. Noe annet er det å bli helt fullstendig rabiate.

De er enkelte som ikke later til å forstå at det går ann å ha to tanker i hodet på en gang. Både være for ytringsfriheten og avisens rett til å trykke tegningene. Men samtidig mene at det neppe kommer høyt opp på listen over smarte ting å gjøre.

Men vær så snill, ikke ta meg til inntekt for dem som sier at bråket er fortjent, for det mener jeg IKKE. Jeg synes det var dumt å trykke tegningene, ja. Men jeg synes det er uendelig mye mer dumt at det har blitt reagert som det gjør. Så det så!

Gjest på tide noe blir gjort
Skrevet

Selvfølgelig ser jeg forskjellen, men det finnes da ikke en eneste norsk person som har gjort noe annet enn å fordømme disse sinnssyke reaksjonene vi ser rundt i verden.

Jada, alle fordømmer handlingene som skjer i midtøsten, men som jeg leser i ganske mange innlegg og debatter om denne saken skrives det for eksempel: "vi fordømmer grusomhetene i midtøsten, MEN hvordan kan noen være så idiot at man trykker disse tegningene." Synes at fokus blir tatt veldig bort fra det som skjer i midtøsten,, og rettet mot Skillebekk i denne saken.

Fokus burde heller vært: "Det var idioti av noen å trykke disse tegningene, MEN hva kan vi gjøre for å hindre de urolighetene som skjer i midtøsten?"

Om du skjønner forskjellen.?

Skrevet

Jeg vil bare si en ting: Jeg verken kan forklare eller forstå de sinnsvake reaksjonene på tegningene. Jeg kan ikke forstå at de blir fornærma, men jeg kan akseptere at de blir det. Dog ikke så fornærma at de går berserk. En ting er å bli skikkelig sur og forbanna og gi mutnlig eller skriftlig uttrykk for det. Noe annet er det å bli helt fullstendig rabiate.

De er enkelte som ikke later til å forstå at det går ann å ha to tanker i hodet på en gang. Både være for ytringsfriheten og avisens rett til å trykke tegningene. Men samtidig mene at det neppe kommer høyt opp på listen over smarte ting å gjøre.

Men vær så snill, ikke ta meg til inntekt for dem som sier at bråket er fortjent, for det mener jeg IKKE. Jeg synes det var dumt å trykke tegningene, ja. Men jeg synes det er uendelig mye mer dumt at det har blitt reagert som det gjør. Så det så!

Han som trykte dem sier jo også at han angrer - og han kunne jo ikke ANE slike reaksjoner. Det kan vi ikke forvente av han heller - VEldig mange særmagasiner bruker slike tegninger politisk. Det er jo DET som er så skremmende -skal man ikke tørre det mer?

De trykket jo det samme i Egypt - så dette handler ikke om denne lille redaktøren - det nekter jeg å tro.

Skrevet

Han som trykte dem sier jo også at han angrer - og han kunne jo ikke ANE slike reaksjoner. Det kan vi ikke forvente av han heller - VEldig mange særmagasiner bruker slike tegninger politisk. Det er jo DET som er så skremmende -skal man ikke tørre det mer?

De trykket jo det samme i Egypt - så dette handler ikke om denne lille redaktøren - det nekter jeg å tro.

Som sagt, jeg skylder IKKE reaksjonene på redaktøren av Magazinet. Jeg sier IKKE at han er ansvarlig for at noen rabiate mennesker går berserk.

Jeg tror bare at noen hjernevaska mennesker har fått en (i sine øyne..) god unnskyldning for det de gjør. Og jeg tror ikke at de er særlig representative for det store flertallet. Da hadde det sannsynligvis røket med en god del flere ambassader, og i tillegg noen vestlige liv... De som protesterer er mange, men få sett i forhold til antallet muslimer i de landene de protesterer.

Jeg synes også at slike reaksjoner som dette også er veldig triste:

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article255840.ece

Langt fra i samme kategori som ambassadebrenning og den slags, men fryktelig trist og unødvendig.

Skrevet

Som sagt, jeg skylder IKKE reaksjonene på redaktøren av Magazinet. Jeg sier IKKE at han er ansvarlig for at noen rabiate mennesker går berserk.

Jeg tror bare at noen hjernevaska mennesker har fått en (i sine øyne..) god unnskyldning for det de gjør. Og jeg tror ikke at de er særlig representative for det store flertallet. Da hadde det sannsynligvis røket med en god del flere ambassader, og i tillegg noen vestlige liv... De som protesterer er mange, men få sett i forhold til antallet muslimer i de landene de protesterer.

Jeg synes også at slike reaksjoner som dette også er veldig triste:

http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article255840.ece

Langt fra i samme kategori som ambassadebrenning og den slags, men fryktelig trist og unødvendig.

Helt enig - og jeg er helt i mot at dette skal brukes mot noen folkeslag.

Jeg syns de skal la denne saken "dø ut" - at de skal la imamene prøve å roe de hjerneveaskede. Jeg mener, tegningene har vært trykket mange andre steder i over et halvt år - så dette er agitatorers verk.

Det er også teit med demonstrasjonstog etc. om dette i Norge. Slikt bare lokker frem Naziene og de andre fundamentalistenene.

Skrevet

Nå er innlegget ditt blitt diskutert ganske godt,så det skal ikke jeg gjøre.

Men det som forundrer meg i dette er at det er vannvittig galt for muslimene at dette kom på trykk. Men de mener at det er bedre å drepe, plyndre og holde på med kriminalitet. Det burde da være mange ganger verre i følge koranen eller er det ikke det?

Det klarer jeg ikke å forstå. Galskapen og dumskapen lenge leve.

Skrevet

Når jeg leser at en gruppe danske imamer har reist rundt i verden med tegninger til alle de landene og lederne som alltid har hisset til splid og hat, og samtidig ser at disse imamene har hisset til splid og hat i Danmark i mange år, så skjønner selv jeg at dette er maktbegjær.

De samme imamer har nektet å samarbeide om integrering og har i mange år prøvd å få den danske regjering med på tiltak som er ment å få danskene til å vike for islam i stedet for integrasjon. De har jobbet intenst for å skape avstand mellom de dekadente danskene og muslimske innvandrere.

Det dreier seg om å få kontroll over muslimene. Saddam var ekspert på dette. Han sa: "gi dem et tau og de henger seg selv og hverandre", og brukte enkle midler for å få dem til å drepe hverandre. Bl a skrev han også koranen i blod for å skape opprør så han kunne slakte dem.

Ibn Warraq: Med mindre vi viser litt solidaritet - skamløs, støyende, felles solidaritet - med de danske karikaturtegnerne, vil kreftene som prøver å presse en totalitær ideologi på det frie Vesten ha vunnet. Islamiseringen av Europa vil for alvor ha begynt. Vesten er kilden til de frigjørende idéene om individets frihet, politisk demokrati, lov og rett, menneskerettigheter og kulturell frihet. Det er Vesten som har hevet kvinnenes status, slåss mot slaveri, forsvart fri forskning, ytringsfrihet og trosfrihet, ikke islam.

Skrevet

Men det som forundrer meg i dette er at det er vannvittig galt for muslimene at dette kom på trykk. Men de mener at det er bedre å drepe, plyndre og holde på med kriminalitet. Det burde da være mange ganger verre i følge koranen eller er det ikke det?

Ja ikke sant? - man skulle jo at folk som var religiøse hadde eneretten på "det gode"....

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er fortsatt ingen som har snakket om å innskrenke ytringsfriheten.

Det er fortsatt snakk om hetsing.

Jeg har lov til å gå bort til en feit dame på gata og kalle henne feit. Det er ytringsfrihet her i landet, ikke sant?

Men jeg har vett nok til ikke å gjøre det. Fordi jeg ikke vil såre denne dama.

Jeg kom litt sent inn i debatten her, men du har sagt det som treng`s å sies.

Du er jammen ikke dum du:)

Skrevet

Det er middelaldersk stammekultur som har overlevd til i dag. Islam inneholder primitive erstatninger for alle samfunnsstrukturer, og er et komplett samfunnssystem tufet på stammekultur.

Reaksjonen du ser er etter min mening primitive instinkter, urgammel trang til å true motstandere til underkastelse. Makten i islam kommer mye av frykt og underkastelse, da det er svært ubehagelig å være vantro i et muslimsk samfunn.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det er mange ganger verre, og det er vanskelig for oss og forstå.

Men vi må forsøke å forstå og vise vilje til å forstå, samme søren hvor dumme vi synes dem er.Ellers kommer vi aldri noen vei.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

HELT jævlig nødvendig. Desverre.

Dette er en sak som ikke er viktig å vinne.

Muhammed er for dem hellig. Punktum. Det har vi lært nå.

Ytringsfrihet kan vi ha, men ikke gjøre narr av Mohammed.

At vi ikke forstår det, spiller ingen rolle.

Vi må akseptere det og respektere det.

Det er ikke verre enn som så.

Det er mye annet som er langt viktigere å kjempe for.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Så da kan man si det sånn at ytringsfrihet vil alle, men det er idioti å bruke den til hva man måtte ville.?

Kanskje man skulle innført en "idiot-klausul" som en underparagraf.?

"Så da kan man si det sånn at ytringsfrihet vil alle, men det er idioti å bruke den til hva man måtte ville.?"

Hvis jeg forstår deg rett:

Ja, alle vil ha ytringsfrihet.

Ja, det er selvfølgelig idiotisk å bruke den for å såre mange andre.

Det er normal folkeskikk at jeg ikke går bort til en feit dame på gata og karakteriserer henne som motbydelig, bare fordi jeg har lov.

Men det er godt mulig du ikke lærte normal folkeskikk som barn.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jada, alle fordømmer handlingene som skjer i midtøsten, men som jeg leser i ganske mange innlegg og debatter om denne saken skrives det for eksempel: "vi fordømmer grusomhetene i midtøsten, MEN hvordan kan noen være så idiot at man trykker disse tegningene." Synes at fokus blir tatt veldig bort fra det som skjer i midtøsten,, og rettet mot Skillebekk i denne saken.

Fokus burde heller vært: "Det var idioti av noen å trykke disse tegningene, MEN hva kan vi gjøre for å hindre de urolighetene som skjer i midtøsten?"

Om du skjønner forskjellen.?

"Fokus burde heller vært: "Det var idioti av noen å trykke disse tegningene, MEN hva kan vi gjøre for å hindre de urolighetene som skjer i midtøsten?""

Det er da nettopp der fokuset er.

Hvordan har du unngått å få med deg det?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg kom litt sent inn i debatten her, men du har sagt det som treng`s å sies.

Du er jammen ikke dum du:)

Jeg er veldig fornuftig.

Men det er egentlig laguna også. Hun er bare like sta som meg. :)

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg er veldig fornuftig.

Men det er egentlig laguna også. Hun er bare like sta som meg. :)

Laguna er ei grepa dame:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...