Gå til innhold

Ytringsfriheten kryper for islam

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skavise... hvor arbeidsministeren kommer inn i bildet er uklart for meg?

Ja, det kan man alltids lure på, men de har visstnok slengt på "integrering" i tittelen også. Han er altså arbeids- og inkluderingsminister, må vite. Og denne krypingen må da antas å fremme integreringen, siden han er så fornøyd, altså.

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gripp

16

• Goliath

13

• favn

8

• mil1365380270

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Kanskje Norge (og andre) skulle gi mer tid og rom for andre enn imamer å ytre seg om verdens gjøren og laden.

Ved at man straks det er noe, vender seg til kjernen og autoritetene av muslimer, er det ensbetydende med å gi aksept for den makten islam har og er.

Jeg vil høre mer fra sekulære muslimer, de er jo nesten usynlige og uhørlige - bortsett fra spretne damer som vår egen Shabana og hollandske Ayaan Hirsi Ali, som _tar_ plass, ganske sikkert til stor ergelse for de nevnte miljøer.

"Jeg vil høre mer fra sekulære muslimer, de er jo nesten usynlige og uhørlige - bortsett fra spretne damer som vår egen Shabana og hollandske Ayaan Hirsi Ali, som _tar_ plass, ganske sikkert til stor ergelse for de nevnte miljøer."

Det er noe jeg også sterkt etterlyser.

Men kan det være fordi de ikke tør - ved at de er redde for å bli frastøtt fra de miljøer de føler en viktig tilknytning til?

Det virker som om det for en muslim å si i mot en imam er nesten like ille som å lage karikaturer av Mohammed....

Skrevet

Litt av maktapparatets hersketeknikker kommer til syne når tilmed Støre sier at "dagsorden settes av ekstremister på begge sider".

Slik blir ytringsfrihetens brukere (og forkjempere) rubrisert som ekstremister på linje med de gale hundene i Midt-Østen. Hvem fan er det i Norge som opptrer ekstremistisk?

Det er sikkert virkningsfullt overfor enkelte, men skuffende.

Helt og fullstendig enig.

Skrevet

Jeg er overraskende enig med deg der, gitt :-)

Men jeg gidder snart ikke stille slike spørsmål lenger, for hver eneste gang det blir en debatt i en eller annen offentlig sammenheng, så skuffer de like mye hver gang ved å hoppe elegant over alt som kan meføre en viss balanse i diskusjonen.

"..........................................."

Ikke sant.

Og alt man sitter igjen med som "påseer" til debatten, er irritasjon.....og en masse ubesvarte spørsmål.

Skrevet

Folk som ikke kan ta ansvar for sine egne følelsesutbrudd og voldelige handlinger, kan man ikke betrakte som rasjonelt tilgjengelige.

Det er en del imamer som desverre hører inn under den paraplyen der.....

Skrevet

Ikke sant.

Og alt man sitter igjen med som "påseer" til debatten, er irritasjon.....og en masse ubesvarte spørsmål.

Men - hadde nå disse debattene på tv (bl.a) være mer kvalitative, debattmessig, så hadde kanskje underholdningsverdien - på godt og vondt - vært mindre. Og det kan vi jo ikke ha noe av :-)

".............................................."

Skrevet

"Jeg vil høre mer fra sekulære muslimer, de er jo nesten usynlige og uhørlige - bortsett fra spretne damer som vår egen Shabana og hollandske Ayaan Hirsi Ali, som _tar_ plass, ganske sikkert til stor ergelse for de nevnte miljøer."

Men kan det være fordi de ikke tør - ved at de er redde for å bli frastøtt fra de miljøer de føler en viktig tilknytning til?

Det virker som om det for en muslim å si i mot en imam er nesten like ille som å lage karikaturer av Mohammed....

"Det virker som om det for en muslim å si i mot en imam er nesten like ille som å lage karikaturer av Mohammed...."

Selvfølgelig. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå? I såpass lukkede miljøer som mange muslimske miljøer er, så er det sosialt og rangmessig selvmord. Det er heller tvilsomt om noen av oss hadde vært særlig mye "tøffere" enn de er, i samme situasjon.

"............................................"

Skrevet

"Det virker som om det for en muslim å si i mot en imam er nesten like ille som å lage karikaturer av Mohammed...."

Selvfølgelig. Det kan da ikke være så vanskelig å forstå? I såpass lukkede miljøer som mange muslimske miljøer er, så er det sosialt og rangmessig selvmord. Det er heller tvilsomt om noen av oss hadde vært særlig mye "tøffere" enn de er, i samme situasjon.

"............................................"

I utlandet er det fullt forståelig.

I Norge er det bare nok et eksempel på fullstendig feilslått integrering- og innvandringspolitikk - der familiegjenforeningsreglene er det verste av alt.

Skrevet

Men - hadde nå disse debattene på tv (bl.a) være mer kvalitative, debattmessig, så hadde kanskje underholdningsverdien - på godt og vondt - vært mindre. Og det kan vi jo ikke ha noe av :-)

".............................................."

Du sier noe.

Alt er til salgs....

Skrevet

I utlandet er det fullt forståelig.

I Norge er det bare nok et eksempel på fullstendig feilslått integrering- og innvandringspolitikk - der familiegjenforeningsreglene er det verste av alt.

"I Norge er det bare nok et eksempel på fullstendig feilslått integrering- og innvandringspolitikk - der familiegjenforeningsreglene er det verste av alt."

Ja. Men poenget er at i disse miljøene, så er det fullt forståelig. De som lever i disse "samfunnene" er like mye preget og avhengig av dem, uansett årsaken til at det har blitt sånn.

"........................................."

Skrevet

Ja, dette er faen meg helt på viddene.

Men i bunn og grunn dreier ikke dette seg om ytringsfrihet. Som kjent var halvparten av bildene allerede puiblisert i Egypt i oktober i fjor. Det er fundamentalister som bare har ventet på en anledning til å kødde. Da blir det ekstra meningsløst at Støre opptrer som ei dengt bikkje i internasjonale media. Faen heller!

I denne type problematikker er det bare Frp som opptrer konsekvent - samme hvor uenig man måtte være med dem.

Gjest feiging
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det har gått slik av hengslene dette. Og jeg kommer aldri til å skjønne det, at de forsvarer drap av mennesker fordi noen har krenket deres gud med noen enkle tegninger. Da er det skummelt at forskjellige kulturer lever blandet slik. Vi kan ikke gå rundt og være redde for å gjøre noe galt med konsekvens av at vi kan bli drept. Nå vet vi hvertfall at vi ikke kan tulle med guden deres. Da vil hele den muslimske verden gå til opprør.

Skrevet

Ja, dette er faen meg helt på viddene.

Men i bunn og grunn dreier ikke dette seg om ytringsfrihet. Som kjent var halvparten av bildene allerede puiblisert i Egypt i oktober i fjor. Det er fundamentalister som bare har ventet på en anledning til å kødde. Da blir det ekstra meningsløst at Støre opptrer som ei dengt bikkje i internasjonale media. Faen heller!

I denne type problematikker er det bare Frp som opptrer konsekvent - samme hvor uenig man måtte være med dem.

Å se stakkars Selbekk sitte der og lire av seg at han ser på muslimer som en fredselskende berikelse av det norske samfunn, er en pine.

Han snakker som et gissel og uttaler seg bokstavelig talt med pistolen mot tinningen. Han gjør alt for å blidgjøre de muslimske bødlene.

Alt dette mens minister Pølse-Hansen gliser sitt mest sleske smil og lederen for muslims råd eller hva det heter, er fra seg av begistring...og det "mot Selbekk har vist".

Det hele blir komplett ved at den absurde seansen er lagt til regjeringskontorene.

Slik blir det nøye uttenkte skuespillet regissert og sendt verden rundt...og tolket som om den norske regjering endelig har falt på kne og bedt om unnskyldning.

.......

Krigen må vi ta før eller siden likevel. Vi kan like godt gjøre det nå.

Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at det har gått slik av hengslene dette. Og jeg kommer aldri til å skjønne det, at de forsvarer drap av mennesker fordi noen har krenket deres gud med noen enkle tegninger. Da er det skummelt at forskjellige kulturer lever blandet slik. Vi kan ikke gå rundt og være redde for å gjøre noe galt med konsekvens av at vi kan bli drept. Nå vet vi hvertfall at vi ikke kan tulle med guden deres. Da vil hele den muslimske verden gå til opprør.

Vi kan trekke paralleller til 30-tallets Tyskland. Lett fordekt- og delvis direkte trussel om vold har også før vært benyttet for å kneble det frie ord.

Skrevet

Ja, det kan man alltids lure på, men de har visstnok slengt på "integrering" i tittelen også. Han er altså arbeids- og inkluderingsminister, må vite. Og denne krypingen må da antas å fremme integreringen, siden han er så fornøyd, altså.

Ja, det var jo sant, san.

Med det samme... meningen i innlegget mitt ovenfor ble helt forvrengt da et 'ikke' falt ut og det ble et 'har' for mye (Skal være: Maken til primitiv idioti er jeg neppe alene om å ikke 'respektere'.) - men jeg ser du du poenget likevel.

Skrevet

Jeg tenkte mer på det underlige faktum at hver gang det offentlige Norge ønsker å snakke med muslimer, henvender man seg til islamene, mao ekstremister eller for ikke å være riktig så grov, det ytterliggående av islam.

Valg av samtalepartner sier mye og det tolker jeg som en offentlig stigmatisering av andre muslimer, de sekulære.

Hvis ikke det offentlige Norge gir alminnelig aksept for alminnelige, sekulære muslimer i det som er den offentlige diskursen, hvordan kan man forvente at borgerne ellers skal gjøre det?

Skrevet

Jeg tenkte mer på det underlige faktum at hver gang det offentlige Norge ønsker å snakke med muslimer, henvender man seg til islamene, mao ekstremister eller for ikke å være riktig så grov, det ytterliggående av islam.

Valg av samtalepartner sier mye og det tolker jeg som en offentlig stigmatisering av andre muslimer, de sekulære.

Hvis ikke det offentlige Norge gir alminnelig aksept for alminnelige, sekulære muslimer i det som er den offentlige diskursen, hvordan kan man forvente at borgerne ellers skal gjøre det?

Helt enig. Imamene er ikke demokratisk valgt, og da er det for ofte feil folk som blir imamer og får makt. Kanskje de verste folka når det kommer til stykket, sett fra et integreringssynspunkt.

Danskene har fått føle det. Imamene brukte samarbeidsrådene til å mele sin egen kake, og fremme islam, de er ikke interesert i integrasjon, de vil ha makt og fordeler for muslimer på bekostning av innfødte dansker. De framsatte krav om fordeler i stedet for å hjelpe med integrering. Liksom danskene skulle intregreres i islam. Det ser ut som de nesten klarte å få staten til å bygge en moske for til gjengjeld å samarbeide.

Skrevet

"I Norge er det bare nok et eksempel på fullstendig feilslått integrering- og innvandringspolitikk - der familiegjenforeningsreglene er det verste av alt."

Ja. Men poenget er at i disse miljøene, så er det fullt forståelig. De som lever i disse "samfunnene" er like mye preget og avhengig av dem, uansett årsaken til at det har blitt sånn.

"........................................."

Og vår familiegjenforenings- og innvandringspolitikk medfører at disse miljøene blomstrer også her i landet - og vil fortsette å gjøre det, så lenge det ikke innføres store endringer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...