Gå til innhold

uføretrygd og spesialistuttalelser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal prøve å fatte meg i korthet: Diagnose Fibromyalgi, event. Sjøgren's syndrom. Fikk diagnose stilt av fastlege og reumatolog i 2002, preiodevis store smerter , men prøvde meg likevel på yrkesrettet attføring, holdt ut fra sept til feb 2003/2004 , ble så sendt på et "kurs" i regi av Aetat, såkalt Veivalgskurs, med etterfølgende restarbeidsevnekurs..,hvor jeg etter 8 uker ble erklært arbeidsudyktig.Hadde en del fravær under dette kurset, pga sykdommen, men ikke noe mer om jeg ikke haddde gått der, for å si dt slik. Fastlegen uttalte seg også i forhold til trygdekontoret mht til uførhet, og det ble 100 % uten tvil. Kom så i kontakt med en smertespesialist, som også har stor fagkompetanse i forhold til fibromyalgi, har drevet med forskning og fulgt opp en del pasienter over flere år, uten at han har sett store tegn til bedring.., og hans uttalelse etter konsultasjoner hos han siden mai i fjor, en gang i måneden, hvor jeg får smertestillende medikamenter og sprøyter med lokalbedøvende medikamenter + kortison bl.a. Noen ganger holder jeg meg smertefi i 2 uker , andre ganger mindre enn det.

Så til trygde etaten, som har hatt inne min søknad om uføretrygd siden juli 2005, og etter at de etterhvert har fått uttalelser , siste uttalelse var fra min smertelege, som de ringte og sa var godkjent fra rådgivende trygdelege, så tenkte jeg at nå næremer man seg sluttet av et mange års mareritt (5) år.., men den gang ei. Nå ble det skrevet i den uttalelsen fra sistnevnte lege at jeg hade søkt om opphold på JEløya opptreningssenter, dete var i fjor, men fikk den gang avslag pga plassmangel, noe jeg har orientert min fastlege om, og hun har kopi av det avslaget. Så dette ble en feiformulering, og det har da trygdekontoret , naturlig nok, ansett som om jeg fortsatt er under utredning, hvilket jeg ikke er, annet enn at jeg påventr en undersøkelse på Revmatatologisk avd v Rikshospitalet for å få fstslått eller elimert en Sjøgren's syndrom diagnose, noe jeg selv mener er uaktuellt i denne forbindelse, iog med at det ikke finnes noen behandlingstilbud heller til den gruppen,og at det svært ofte viser seg at den oppstår i forb. med fibro eller omvendt.

Trygdekontoret ber meg så å henlegge den søknaden om uføretrygd slik den er i dag , i påvente av utredning på Rh, og så søke på nytt når res av dette ligger klart.

MEn spørsmålet mitt er; HVordan kan den etaten overprøve spesialisuttalser, uttalelser fra fastlege og Aetat,omtrent uten å blunke,og på samme tid være emd på å forverre sykdomsforløp for pasienten? Det finnes utallige historier lik min, og hva gjør man? Har det noen hensikt å bruke trygdeadvokat i denne saken min.., elle hva gjør jeg?

Det hører med til historien at denne spesialisten ble meget sint og fortvilet over hans faglige kompetanse og vurdering, og i tillegg aå foreliger det uttalelse fra reumatolog fra 2002 med diagnose kronisk muskelbetennelse.

takker for snarlig svar, reiser bort til sol og varme på onsdag ( den beste medisinen) og håper på svar før det. Tusen takk , m hilsen torhild.

Skrevet

Ta kontakt med legen og eksperten og be dem skrive en bekreftele på at du er ferdig utredet. Be dem gjerne om å skrive om hvorfor et opphold på nevnte sted ikke vil ha noe å si fordi du anses som ferdig utredet. Ikke godta at søknaden din henlegges, men be om at den blir behandlet med de nye opplysningene.

Dersom du da får avslag, kan du klage.

Advokat Thomas Myran
Skrevet

Hei!

Mitt svar blir selvsagt noe generalisert, da jeg ikke har sett dine papirer osv.

Det som er klart, er at om man er under en eller annen form for utredning er rehab. rett ytelse, nesten uansett. Dette har med varighetsvilkåret og hovedårsakslæren i trygdeeaten å gjøre. De må ha endelig avklart rent de facto hva (= hvilken sykdom) som er årsaken til din nedsatte arbeidsevne. Samtidig skal det være forsøkt nødvendig hensiktsmessig behandling og attføring.

Trygdekontoret kan ikke avgjøre hva som skal anses hensiktsmessig før din medisinske situasjon er endelig avklart.

Hvis din arbeidsevne er upåvirket av ev. ny diagnose, KAN det være riktigere med en uføreytelse også før denne er endelig avklart, men det vil være en konkret vurdering i hver enkelt sak.

Som sagt: jeg kan ikke svare deg mer konkret uten ev. å gå igjennom trygdemappen din.

Hvis situasjonen virker fastlåst, vil jeg nok anbefale deg å oppsøke advokat. Merk at inntektsgrensene for fri rettshjelp er øket fra 01.01.06 for enkelte tilfeller - ektefeller/samboere har fått en "egen" grense på 345.000/husstand.

Mvh.

Thomas Myran

Advokat

• 1 måned senere...
Skrevet

Ta kontakt med legen og eksperten og be dem skrive en bekreftele på at du er ferdig utredet. Be dem gjerne om å skrive om hvorfor et opphold på nevnte sted ikke vil ha noe å si fordi du anses som ferdig utredet. Ikke godta at søknaden din henlegges, men be om at den blir behandlet med de nye opplysningene.

Dersom du da får avslag, kan du klage.

Man skal jammen være psykisk sterk for å være syk i Norge, det er sikkert og visst.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...