Gå til innhold

Hvorfor er så mange imot kristendom i skolen?

Anbefalte innlegg

Gjest mor til noen små
Skrevet

Mens de ønsker at elevene skal lære om andre religioner?

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

17

• favn

9

• Hawkwind

6

• snø

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De fleste er vel ikke mot å lære om kristendommen i skolen, men at skolen skal være en arena for kristen forkynnelse. Jeg vil at mine barn skal lære om kristendommen og om andre religioner (hvor viktig det er å ha kjennskap til andre religioner ser vi jo i disse tider), men jeg vil ikke at de skal utsettes for forkynnelse og misjonering.

Gjest Videnskaben
Skrevet

Av en eller annen grunn er det blitt "pop" å være motstander av kristendommen, mens andre religioner er "in".

I så hensende er vel Human-Etisk Forbund mest patetisk. Det er latterlig at forbundet på den ene siden skriker etter å få bort all forkynnelse, mens det samtidig krever forkynnelse av menneskerettigheter og annen sekulær overtro.

Problemet er at en ikke ønsker en verdinøytral skole, men å fjerne kristendommen som dominerende "religion" i undervisningen -- til tross for at kristendommen rent historisk er uløselig knyttet til nasjonen Norge.

Men noen ønsker jo å sage av den grenen en sitter på...

;)

Gjest Videnskaben
Skrevet

De fleste er vel ikke mot å lære om kristendommen i skolen, men at skolen skal være en arena for kristen forkynnelse. Jeg vil at mine barn skal lære om kristendommen og om andre religioner (hvor viktig det er å ha kjennskap til andre religioner ser vi jo i disse tider), men jeg vil ikke at de skal utsettes for forkynnelse og misjonering.

Jeg vil ikke at mine barn skal bli hjernevasket med filosofisk sludder som "alle mennesker er like mye verd" -- ønsker du også en total verdinøytral skole? (Uten forkynnelse av antirasisme, menneskerettigheter og annen overtro?)

Skrevet

Jeg er ikke i mot kristendommen, og synes selvfølgelig at man skal lære om dem på lik linje med alle andre religioner. Men jeg er ikke for forkynnelse i skolen - verken av kristendom eller noen andre religioner.

Forøvrig lurer jeg på om ikke verden hadde vært mye fredeligere uten alle disse religionene. Ikke for det, da hadde vi vel bare funnet noe annet å krangle om....

Skrevet

Jeg vil ikke at mine barn skal bli hjernevasket med filosofisk sludder som "alle mennesker er like mye verd" -- ønsker du også en total verdinøytral skole? (Uten forkynnelse av antirasisme, menneskerettigheter og annen overtro?)

Jeg har litt problemer med å se på menneskerettighetene som overtro. Menneskerettighetene er utformet av FN og ingen av medlemslandene var mot dem den gangen erklæringen ble vedtatt. De kan derfor regnes som relativt allmenngyldige.

Rasisme er forbudt ved norsk lov, på samme måte som retten til religionsfrihet er lovbestemt. Jeg ser derfor ikke at den sammenligningen du gjør er relevant.

Jeg er ikke kristen, og jeg ønsker ikke at mine barn skal påtvinges kristen forkynnelse.

Gjest Videnskaben
Skrevet

Jeg har litt problemer med å se på menneskerettighetene som overtro. Menneskerettighetene er utformet av FN og ingen av medlemslandene var mot dem den gangen erklæringen ble vedtatt. De kan derfor regnes som relativt allmenngyldige.

Rasisme er forbudt ved norsk lov, på samme måte som retten til religionsfrihet er lovbestemt. Jeg ser derfor ikke at den sammenligningen du gjør er relevant.

Jeg er ikke kristen, og jeg ønsker ikke at mine barn skal påtvinges kristen forkynnelse.

Jeg er ikke overtroisk, og jeg vil ikke at mine barn skal påtvinges totalt uvitenskapelige påstander som at "alle er like mye verd" etc.

Det finnes absolutt ikke noe vitenskapelig ved de såkalte menneskerettighetene. Fra et filosofisk, rasjonelt synspunkt er de i beste fall "from overtro" eller det rene vås.

Det er ingen som ønsker å tvinge kristendom på noen i norsk skole, men kanskje det er rimelig at det blir gitt noe mer deskriptiv undervisning i en religion så viktig for forståelsen av norsk historie og kultur?

Skrevet

Økt forståelse for hverandres religion burde jo absolutt være til det beste for alle.

Jobber i en flerkulturell barnehage og de som faktisk er mest imot selv en liten kristen markering som advent - er humanetikerne......

En annen ting, sett i forhold til andre religioner er det forbausende lite de fleste av oss såkalte kristne faktisk kan om vår egen religion. Det erfarte jeg selv da vi skulle holde foredrag om kristendommen for de med annen religiøs bakgrunn på gymnaset (de holdt foredrag for oss også og jeg følte jeg ikke hadde lært en dritt om min egen religion). Faktisk nesten litt pinlig. Nå er ikke jeg spesielt kristen, men lærdom gir økt forståelse og økt forståelse gir bedre innsikt og bedre innsikt et bedre samfunn.

Derimot forkynning har jeg lite sans for.

Gjest mor til noen små
Skrevet

Jeg er ikke i mot kristendommen, og synes selvfølgelig at man skal lære om dem på lik linje med alle andre religioner. Men jeg er ikke for forkynnelse i skolen - verken av kristendom eller noen andre religioner.

Forøvrig lurer jeg på om ikke verden hadde vært mye fredeligere uten alle disse religionene. Ikke for det, da hadde vi vel bare funnet noe annet å krangle om....

Men har det vært forkynnelse i skolen da?

Skrevet

Jeg synes barna bør lære om de ulike religionene, men er mot at en spesiell religion skal favoriseres. Derfor.

Skrevet

nei si det...Jeg tror at barna bare blir forvirret av alle religionene. Min sønn kom hjem og var fast bestemt på at gud var et dyr...noe jeg likte dårlig kan man si.

Før i tiden kunne de elevene som ikke var for den vanlige kristendommen, få fri. Nå blir det vel snart omvendt?

Skrevet

Av en eller annen grunn er det blitt "pop" å være motstander av kristendommen, mens andre religioner er "in".

I så hensende er vel Human-Etisk Forbund mest patetisk. Det er latterlig at forbundet på den ene siden skriker etter å få bort all forkynnelse, mens det samtidig krever forkynnelse av menneskerettigheter og annen sekulær overtro.

Problemet er at en ikke ønsker en verdinøytral skole, men å fjerne kristendommen som dominerende "religion" i undervisningen -- til tross for at kristendommen rent historisk er uløselig knyttet til nasjonen Norge.

Men noen ønsker jo å sage av den grenen en sitter på...

;)

"menneskerettigheter og annen sekulær overtro."

Oisann - likhetstegn mellom menneskerettigheter og sekulær overtro!! Ikke verst!

Skrevet

Jada, i det gamle kristendomsfaget var det rikelig med både forkynnelse og bønn. Noen steder foregår det ennå, det har vært innlegg på småbarnsforum her om dette. Det inngår ikke i KRL-faget, men det finnes lærere som tar seg til rette.

Jeg er for et KRL-fag som er så fritt for forkynnelse at det kan gjøres helt obligatorisk uten fritaksmuligheter. Religionsutøvelse skal foregå på fritiden.

Det betyr ikke at jeg mener man skal late som om f.eks. jul, påske, id osv., eksisterer.

Skrevet

Vel, det har nok vært en del forkynnelse fra enkelte engasjerte kristne religionslærere.

Men det var ikke poenget mitt. Poenget mitt var at jeg ikke var mot at det undervises om kristendom i skolen, ei heller andre religioner, så lenge det er undervisning og ikke forkynnelse. Uavhengig av dagens praksis.

Skrevet

Jada, i det gamle kristendomsfaget var det rikelig med både forkynnelse og bønn. Noen steder foregår det ennå, det har vært innlegg på småbarnsforum her om dette. Det inngår ikke i KRL-faget, men det finnes lærere som tar seg til rette.

Jeg er for et KRL-fag som er så fritt for forkynnelse at det kan gjøres helt obligatorisk uten fritaksmuligheter. Religionsutøvelse skal foregå på fritiden.

Det betyr ikke at jeg mener man skal late som om f.eks. jul, påske, id osv., eksisterer.

Rettelse til siste setning:

Det betyr ikke at jeg mener man skal late som om f.eks. jul, påske, id osv., IKKE eksisterer

Ørkenvandreren
Skrevet

Ikke vet jeg. Jeg synes Kristendommen er en del av vår nasjonale "kultur" og skullle gjerne se at dens rolle i skolen ikke hadde forvitret. Forøvrig synes jeg det er OK at det også er undervisning i andre religioner, jeg tror det er med på å bygge forståelse og respekt/aksept overfor andre mennesker, deres kultur og tro.

Skrevet

Jeg er ikke overtroisk, og jeg vil ikke at mine barn skal påtvinges totalt uvitenskapelige påstander som at "alle er like mye verd" etc.

Det finnes absolutt ikke noe vitenskapelig ved de såkalte menneskerettighetene. Fra et filosofisk, rasjonelt synspunkt er de i beste fall "from overtro" eller det rene vås.

Det er ingen som ønsker å tvinge kristendom på noen i norsk skole, men kanskje det er rimelig at det blir gitt noe mer deskriptiv undervisning i en religion så viktig for forståelsen av norsk historie og kultur?

J"eg er ikke overtroisk, og jeg vil ikke at mine barn skal påtvinges totalt uvitenskapelige påstander som at "alle er like mye verd" etc."

Nei helt enig! Det er virkelig ille at unger lærer at alle mennesker er like mye verd!

Mener du dette alvorlig? Og hvordan vil du da at dine barn skal få formidlet at det er forskjell på folk? Hvilket rankingsystem bruker du?

*Nysgjerrig*

Gjest Videnskaben
Skrevet

"menneskerettigheter og annen sekulær overtro."

Oisann - likhetstegn mellom menneskerettigheter og sekulær overtro!! Ikke verst!

...ja, du vil vel ikke påstå at "menneskerettighetene" er empiriske?

;)

Gjest Videnskaben
Skrevet

J"eg er ikke overtroisk, og jeg vil ikke at mine barn skal påtvinges totalt uvitenskapelige påstander som at "alle er like mye verd" etc."

Nei helt enig! Det er virkelig ille at unger lærer at alle mennesker er like mye verd!

Mener du dette alvorlig? Og hvordan vil du da at dine barn skal få formidlet at det er forskjell på folk? Hvilket rankingsystem bruker du?

*Nysgjerrig*

Jeg ønsker en verdinøytral skole eller en skole som tar høyde for at i Norge er noen livssyn mer dominerende enn andre.

Det er påfallende at en er for en type forkynnelse (hurra for "menneskerettighetene", feiring av FN-dagen etc.), mens en altså synes det er forkastelig at en skoleklasse 1-2 ganger i året tar en tur i kirken (noe det er svært lang tradisjon for).

Men det beste er uten tvil en skole totalt uten overtro.

Skrevet

Jeg ønsker en verdinøytral skole eller en skole som tar høyde for at i Norge er noen livssyn mer dominerende enn andre.

Det er påfallende at en er for en type forkynnelse (hurra for "menneskerettighetene", feiring av FN-dagen etc.), mens en altså synes det er forkastelig at en skoleklasse 1-2 ganger i året tar en tur i kirken (noe det er svært lang tradisjon for).

Men det beste er uten tvil en skole totalt uten overtro.

Nå svarte du jo overhode ikke på mitt spørsmål da, men...

Jeg synes du blander hummer og kanari når du snakket om "forkynnelse" av menneskerettigher og forkynnelse av kristendom som om det var det samme. Kristendom er en trosretning, det er ikke menneskerettigheter. Det er ikke noe man kan velge å tro på eller ei. men man kan velge å tro på Gud eller ei.

Forøvrig har jeg overhode ikke noe problem med at skolen drar i kirka en gang i året. Jeg hadde heller ikke hatt noen problem med at de besøkte andre gudshus heller. Men forkynnelse som en del av ukeplanen er jeg mot, enten de forkynner den ene eller den andre religionen.

Men at de "forkynner" samfunnslære i form av menneskerettigheter eller matte i form av gangetabellen er helt ok for meg ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...