Gå til innhold

Hvorfor er så mange imot kristendom i skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis kristendommen hadde blitt undervist saklig i, på like linje med de andre religionene, så hadde jeg ikke hatt noe imot det. Men når det er 50% kristendom, og de resterende 50% er fordelt på de andre religionene, så er det helt uakseptabelt for en som ikke er kristen.

"............................................."

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

17

• favn

9

• Hawkwind

6

• snø

6

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Men har det vært forkynnelse i skolen da?

Det var i hvert fall forkynnelse da jeg gikk på ungdomsskolen. Men vi hadde en veldig religiøs kristendomslærer.

Synes ikke det hører hjemme.

Men at dagens unge skal lære om Kristendommen og andre religioner, ser jeg på som en selvfølge.

Skrevet

Hvis kristendommen hadde blitt undervist saklig i, på like linje med de andre religionene, så hadde jeg ikke hatt noe imot det. Men når det er 50% kristendom, og de resterende 50% er fordelt på de andre religionene, så er det helt uakseptabelt for en som ikke er kristen.

Jeg er ikke kristen, men at KRL har hovedvekt på undervisning av kristendommen er både ønsket og akseptabelt for meg.

Hvordan forklarer du det?

Slutningen din er altfor bastant og antagelig hentet ut av løse luften.

Skrevet

...ja, du vil vel ikke påstå at "menneskerettighetene" er empiriske?

;)

... og hvem sier at empiri (hvillken?) er den sanne 'tro'? Scholar?

Gjest Empirisk
Skrevet

;)

Er det i det hele tatt en diskusjon om at det skal være empirisk da? Er religion empirisk..?

Gjest Empirisk
Skrevet

Jeg ønsker en verdinøytral skole eller en skole som tar høyde for at i Norge er noen livssyn mer dominerende enn andre.

Det er påfallende at en er for en type forkynnelse (hurra for "menneskerettighetene", feiring av FN-dagen etc.), mens en altså synes det er forkastelig at en skoleklasse 1-2 ganger i året tar en tur i kirken (noe det er svært lang tradisjon for).

Men det beste er uten tvil en skole totalt uten overtro.

"Jeg ønsker en verdinøytral skole eller en skole som tar høyde for at i Norge er noen livssyn mer dominerende enn andre."

Jeg kan ikke se annet enn at her motsier du deg selv.

Skrevet

Jeg er ikke overtroisk, og jeg vil ikke at mine barn skal påtvinges totalt uvitenskapelige påstander som at "alle er like mye verd" etc.

Det finnes absolutt ikke noe vitenskapelig ved de såkalte menneskerettighetene. Fra et filosofisk, rasjonelt synspunkt er de i beste fall "from overtro" eller det rene vås.

Det er ingen som ønsker å tvinge kristendom på noen i norsk skole, men kanskje det er rimelig at det blir gitt noe mer deskriptiv undervisning i en religion så viktig for forståelsen av norsk historie og kultur?

Jo, det er noen som prøver å tvinge kristendommen på barna i skolen. F.eks. har vi en kristen formålsparagraf i skolen, og tradisjonelt har undervisningen i kristendom vært forkynnende. Jeg husker selv hvordan bibelens fortellinger og forholdet mellom Gud og Jesus ble fremstilt som sannhet da jeg gikk på skolen, og at vi måtte pugge salmer.

Som sagt er menneskerettighetene tverr-religiøse (hvis det er noe som heter det) og tverr-nasjonale, og stiller i en annen klasse enn religioner. Å f.eks. ha anti-rasisme som tema på skolen, er å lære barna å følge norsk lov som forbyr diskriminering, og er også noe helt annet enn å påtvinge barna en religion som de etter loven kan fritt velge å ikke tro på.

Hvorfor ønsker du så sterkt innslag av kristendomsundervisning i skolen?

delphina1365380402
Skrevet

Fordi så mange lærere "preker" kristendom i stedet for å gi en såpass nøytral beskrivelse at alle kan føle seg ivaretatt i gruppen, uansett religion eller ikke!

Skrevet

Økt forståelse for hverandres religion burde jo absolutt være til det beste for alle.

Jobber i en flerkulturell barnehage og de som faktisk er mest imot selv en liten kristen markering som advent - er humanetikerne......

En annen ting, sett i forhold til andre religioner er det forbausende lite de fleste av oss såkalte kristne faktisk kan om vår egen religion. Det erfarte jeg selv da vi skulle holde foredrag om kristendommen for de med annen religiøs bakgrunn på gymnaset (de holdt foredrag for oss også og jeg følte jeg ikke hadde lært en dritt om min egen religion). Faktisk nesten litt pinlig. Nå er ikke jeg spesielt kristen, men lærdom gir økt forståelse og økt forståelse gir bedre innsikt og bedre innsikt et bedre samfunn.

Derimot forkynning har jeg lite sans for.

Gode poenger, mariamamma!

Skrevet

Jeg er ikke kristen, men at KRL har hovedvekt på undervisning av kristendommen er både ønsket og akseptabelt for meg.

Hvordan forklarer du det?

Slutningen din er altfor bastant og antagelig hentet ut av løse luften.

"Jeg er ikke kristen, men at KRL har hovedvekt på undervisning av kristendommen er både ønsket og akseptabelt for meg.Hvordan forklarer du det?"

Hvorfor i all verden skulle jeg "forklare" det? Det betyr at du synes det er greit at staten forsøker å "styre" de som vokser opp i retning kristendommen. Deg om det. Jeg er for full religionsfrihet - at du ikke er det er din sak, og ikke noe jeg kan "forklare".

"Slutningen din er altfor bastant og antagelig hentet ut av løse luften."

Nå begynner jeg virkelig å lure på hva som foregår mellom ørene dine. Hvilken "slutning" er det jeg har "hentet ut av løse luften"? At jeg er motstander av at en religion presses på oss, selv om det gjøres veldig subtilt? Hva i all verden har det med en "slutning" å gjøre?

"........................................."

Skrevet

Det er vel ingen som er imot at elevene skal lære OM kristendommen, hvis de samtidig ønsker at de skal lære OM de andre religionene? Blant de som er for religionsfrihet, selvfølgelig. Jeg synes man burde ha en obligatorisk undervisning i RELIGION, som kun går ut på å lære det mest grunnleggende OM de forskjellige religionene. Kristendom (eller hvilken som helst annen religion) bør vektes helt likt med de andre, og det bør som sagt være en læren OM, ikke "I".

".............................................."

Skrevet

Fordi det er moteriktig og politisk korrekt å ta avstand fra nasjonens opprinnelsesgrunnlag og de etiske retningslinjer som ligger til grunn for nasjonen vi bor i.

Får et sterkt inntrykk at mange regelrett skammer seg over å bo i en nasjon tuftet på et religiøst grunnlag - og heller ønsker seg en ateistisk stat a la gamle DDR.

Skrevet

Fordi det er moteriktig og politisk korrekt å ta avstand fra nasjonens opprinnelsesgrunnlag og de etiske retningslinjer som ligger til grunn for nasjonen vi bor i.

Får et sterkt inntrykk at mange regelrett skammer seg over å bo i en nasjon tuftet på et religiøst grunnlag - og heller ønsker seg en ateistisk stat a la gamle DDR.

"Fordi det er moteriktig og politisk korrekt å ta avstand fra nasjonens opprinnelsesgrunnlag og de etiske retningslinjer som ligger til grunn for nasjonen vi bor i."

Nå må du gi deg, da. Kristendommen kom til norge for tusen år siden - å si at hele nasjonen er bygd opp rundt utelukkende kristne verdier er tullprat. De såkalte "kristne verdiene" folk flest er enige i, er like lite kristne som det å spise når man er sulten.

Å ha tvangsundervisning i én religion på skolen er et direkte brudd på religionsfriheten. Det går da ikke an å ikke se dette? Så får man evt. mene at det er greit, men da må man være tøff nok til å innrømme at man ikke er for 100% religionsfrihet også.

".........................................."

Skrevet

;)

Vis oss en religion som ikke har de samme gunnverdiene som kristendommen.

"..........................................."

Skrevet

Jeg vil ikke at mine barn skal bli hjernevasket med filosofisk sludder som "alle mennesker er like mye verd" -- ønsker du også en total verdinøytral skole? (Uten forkynnelse av antirasisme, menneskerettigheter og annen overtro?)

At du gidder å trolle på en så barnslig og fantasiløs måte. *Gjesp*

Skrevet

Jo, det er noen som prøver å tvinge kristendommen på barna i skolen. F.eks. har vi en kristen formålsparagraf i skolen, og tradisjonelt har undervisningen i kristendom vært forkynnende. Jeg husker selv hvordan bibelens fortellinger og forholdet mellom Gud og Jesus ble fremstilt som sannhet da jeg gikk på skolen, og at vi måtte pugge salmer.

Som sagt er menneskerettighetene tverr-religiøse (hvis det er noe som heter det) og tverr-nasjonale, og stiller i en annen klasse enn religioner. Å f.eks. ha anti-rasisme som tema på skolen, er å lære barna å følge norsk lov som forbyr diskriminering, og er også noe helt annet enn å påtvinge barna en religion som de etter loven kan fritt velge å ikke tro på.

Hvorfor ønsker du så sterkt innslag av kristendomsundervisning i skolen?

"Hvorfor ønsker du så sterkt innslag av kristendomsundervisning i skolen?"

Fordi han mener at kristendommen, i motsetning til vanlige verdinormer, IKKE er overtro. *ler*

".............................................."

Skrevet

"Jeg ønsker en verdinøytral skole eller en skole som tar høyde for at i Norge er noen livssyn mer dominerende enn andre."

Jeg kan ikke se annet enn at her motsier du deg selv.

"Jeg kan ikke se annet enn at her motsier du deg selv."

Troller gjør gjerne det, hvis de faktisk går så langt som til å svare på slike spørsmål :-)

"................................................"

Skrevet

Rettelse til siste setning:

Det betyr ikke at jeg mener man skal late som om f.eks. jul, påske, id osv., IKKE eksisterer

Av de to, så er jo jul noe som beviselig eksisterer. Jól er midtvinterfest, eller vintersolverv :-)

"..........................................."

Skrevet

"Fordi det er moteriktig og politisk korrekt å ta avstand fra nasjonens opprinnelsesgrunnlag og de etiske retningslinjer som ligger til grunn for nasjonen vi bor i."

Nå må du gi deg, da. Kristendommen kom til norge for tusen år siden - å si at hele nasjonen er bygd opp rundt utelukkende kristne verdier er tullprat. De såkalte "kristne verdiene" folk flest er enige i, er like lite kristne som det å spise når man er sulten.

Å ha tvangsundervisning i én religion på skolen er et direkte brudd på religionsfriheten. Det går da ikke an å ikke se dette? Så får man evt. mene at det er greit, men da må man være tøff nok til å innrømme at man ikke er for 100% religionsfrihet også.

".........................................."

Tja, nasjonen Norge i moderne forstand er formet med basis i et kristent trosgrunnlag.

Jamfør Grunnloven av 1814.

Mye av utviklingen av kommunestrukturen vi har i dag har sin bakgrunn i det offentliges behov for å kjøpe tilbake kirker fra privat eie.

Og uten at jeg har sjekket historiske kilder; kan jeg ihvertfall referere at jeg har blitt fortalt at statskirken også er ansvarlige for den første utbyggingen av det norske skolevesenet. Denne påstanden bør dog sjekkes opp mot en mer detaljert norgeshistorie - har ikke fått tid til å verifisere sannhetsgehalten i den påstanden selv.

Men klart - vi har hatt befolkning og styringsstruktur her i landet også i førkristen tid.

Men på tross av de historiske røtter man har, tør jeg påstå at det er tildels vesentlige forskjeller på småkongedømmene man hadde rundt forbi i Norge i vikingtid og tidlig middelalder og nasjonen som til slutt be dannet i 1905.

Selv om man tar i betraktning nasjonssamlingen under Tryggvason og "Digre", og tidsperioden med det fellesskandinaviske kongedømmet.

Skrevet

Tja, nasjonen Norge i moderne forstand er formet med basis i et kristent trosgrunnlag.

Jamfør Grunnloven av 1814.

Mye av utviklingen av kommunestrukturen vi har i dag har sin bakgrunn i det offentliges behov for å kjøpe tilbake kirker fra privat eie.

Og uten at jeg har sjekket historiske kilder; kan jeg ihvertfall referere at jeg har blitt fortalt at statskirken også er ansvarlige for den første utbyggingen av det norske skolevesenet. Denne påstanden bør dog sjekkes opp mot en mer detaljert norgeshistorie - har ikke fått tid til å verifisere sannhetsgehalten i den påstanden selv.

Men klart - vi har hatt befolkning og styringsstruktur her i landet også i førkristen tid.

Men på tross av de historiske røtter man har, tør jeg påstå at det er tildels vesentlige forskjeller på småkongedømmene man hadde rundt forbi i Norge i vikingtid og tidlig middelalder og nasjonen som til slutt be dannet i 1905.

Selv om man tar i betraktning nasjonssamlingen under Tryggvason og "Digre", og tidsperioden med det fellesskandinaviske kongedømmet.

Det trosgrunnlaget er både irrelevant og utdatert for lenge siden, iom. at det ikke er noe annet enn statskirken som er avhengig av et kristent trosgrunnlag.

Uansett hvor ulogisk det er, så er det visst alltid noen som insisterer på at kristendommen har hevd på de verdiene mesteparten av verden er enige i.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...