Gå til innhold

Hvorfor er så mange imot kristendom i skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det trosgrunnlaget er både irrelevant og utdatert for lenge siden, iom. at det ikke er noe annet enn statskirken som er avhengig av et kristent trosgrunnlag.

Uansett hvor ulogisk det er, så er det visst alltid noen som insisterer på at kristendommen har hevd på de verdiene mesteparten av verden er enige i.

"............................................."

Tja, irrelevant eller ikke.

Nasjonen er bygd på visse verdier, hvor et kristent trosgrunnlag er lagt til grunn som opphav til disse verdiene. Av personene som grunnla nasjonen der og da.

At enkelte skjemmes over dette får være så sin sak - irrelevant eller ikke så er det historiske fakta.

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

17

• favn

9

• Hawkwind

6

• snø

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Tja, irrelevant eller ikke.

Nasjonen er bygd på visse verdier, hvor et kristent trosgrunnlag er lagt til grunn som opphav til disse verdiene. Av personene som grunnla nasjonen der og da.

At enkelte skjemmes over dette får være så sin sak - irrelevant eller ikke så er det historiske fakta.

Det er da ikke det som er poenget. Spørsmålet er om vi fortsatt skal tvinge gjennom en kristen formålsparagraf, i et land som liker å se på seg selv som fritt. Det eneste logiske svaret på det er selvfølgelig nei. _Hvorfor_ skal vi ha en kristen formålsparagraf? Det er ikke et relevant spørsmål å spørre hvorfor vi ikke skal ha det, fordi det svaret gir seg selv.

Skrevet

Det er da ikke det som er poenget. Spørsmålet er om vi fortsatt skal tvinge gjennom en kristen formålsparagraf, i et land som liker å se på seg selv som fritt. Det eneste logiske svaret på det er selvfølgelig nei. _Hvorfor_ skal vi ha en kristen formålsparagraf? Det er ikke et relevant spørsmål å spørre hvorfor vi ikke skal ha det, fordi det svaret gir seg selv.

Hm - skal vi likegodt avskaffe andre historiske arvestykker som er ulogiske i samme selngen da kanskje?

Kongedømmet er jo totalt irrelevant.

Likeså statsstøtte til aviser, bønder og fiskere - samt subsidier til næringslivet.

Så kan vi jo modernisere oss og gå i takt med resten av verden og ved å avskaffe sosialhjelp, trygdestønader og fritt helsevesen og.

Om det er slik at historiske særegenheter er trivielle og irrelevenate - kan man jo like godt gjennomføre en total modernisering, ikke sant? Slik at vi kommer i takt med resten av den vestlige verden.

Skrevet

Hm - skal vi likegodt avskaffe andre historiske arvestykker som er ulogiske i samme selngen da kanskje?

Kongedømmet er jo totalt irrelevant.

Likeså statsstøtte til aviser, bønder og fiskere - samt subsidier til næringslivet.

Så kan vi jo modernisere oss og gå i takt med resten av verden og ved å avskaffe sosialhjelp, trygdestønader og fritt helsevesen og.

Om det er slik at historiske særegenheter er trivielle og irrelevenate - kan man jo like godt gjennomføre en total modernisering, ikke sant? Slik at vi kommer i takt med resten av den vestlige verden.

"Hm - skal vi likegodt avskaffe andre historiske arvestykker som er ulogiske i samme selngen da kanskje?"

Hva har det med saken å gjøre? Hvem snakker om å avskaffe kristendommen? Det er snakk om å avskaffe en tvangsundervisning, som hører mer hjemme i middelalderen enn i et land som påberoper seg frihet og moderne holdninger.

"Kongedømmet er jo totalt irrelevant."

Javisst er det det. Men det er en annen diskusjon.

"Likeså statsstøtte til aviser, bønder og fiskere - samt subsidier til næringslivet."

Javel...hvor er relevansen? Iom. at aviser får statsstøtte, så må kristendom tvangsundervises i skolene...? Her er det en logikk jeg ikke helt ser.

"Så kan vi jo modernisere oss og gå i takt med resten av verden og ved å avskaffe sosialhjelp, trygdestønader og fritt helsevesen og."

Igjen lurer jeg på hvor du drar paralellene?

"Om det er slik at historiske særegenheter er trivielle og irrelevenate - kan man jo like godt gjennomføre en total modernisering, ikke sant?"

Så for deg så er det enten fullt kjør, med statskirke hvor man tvinges til å være medlem med mindre man aktivt melder seg ut, og tvangsundervisning i kristendom i skolene - eller en total omlegging av hele samfunnet og den politiske strukturen? Hvor i all verden er relevansen?

Og igjen må jeg spørre: HVORFOR trenger vi tvangsundervisning i kristendom (annet enn som en likevektig religion sammen med flere) i skolene?

"............................................"

Gjest Videnskaben
Skrevet

Nå svarte du jo overhode ikke på mitt spørsmål da, men...

Jeg synes du blander hummer og kanari når du snakket om "forkynnelse" av menneskerettigher og forkynnelse av kristendom som om det var det samme. Kristendom er en trosretning, det er ikke menneskerettigheter. Det er ikke noe man kan velge å tro på eller ei. men man kan velge å tro på Gud eller ei.

Forøvrig har jeg overhode ikke noe problem med at skolen drar i kirka en gang i året. Jeg hadde heller ikke hatt noen problem med at de besøkte andre gudshus heller. Men forkynnelse som en del av ukeplanen er jeg mot, enten de forkynner den ene eller den andre religionen.

Men at de "forkynner" samfunnslære i form av menneskerettigheter eller matte i form av gangetabellen er helt ok for meg ;o)

snø,

det er synd at du har vanskelig for å forstå dette. Men det forholder seg altså slik: De såkalte "menneskerettighetene" er like lite vitenskapelige, bevisbare eller empiriske som tro på "gud", "gudinne", "ånd" eller "menneskeverd".

Gjest Videnskaben
Skrevet

... og hvem sier at empiri (hvillken?) er den sanne 'tro'? Scholar?

favn,

det er trist at du ikke har noe seriøst å komme med. Poenget i denne debatten er hvorvidt en forkynnelse kan sies å være bedre enn en annen. Jeg fremholder at det er patetisk når noen synes det er helt greit med forkynnelse av egne verdier, men skriker og bærer seg dersom det er snakk om forkynnelse av verdier en ikke deler.

Om du ikke forstår dette, bør du ta kontakt med skolesjefen i din hjemkommune og søke om opplæring på grunnskolens område.

Gjest Videnskaben
Skrevet

Er det i det hele tatt en diskusjon om at det skal være empirisk da? Er religion empirisk..?

Men vennen, da

-- ingen livssyn er empiriske. Det er derfor det blir så tåpelig å si ja forkynnelse av noen (= egne) verdier, men ellers -- når det er snakk om forkynnelse av andres verdier -- påberope seg retten til ikke å bli utsatt for forkynnelse.

Selv ønsker jeg en totalt verdinøytral skole.

Gjest Videnskaben
Skrevet

"Jeg ønsker en verdinøytral skole eller en skole som tar høyde for at i Norge er noen livssyn mer dominerende enn andre."

Jeg kan ikke se annet enn at her motsier du deg selv.

Hei! Jeg ser du har litt tungt for å forstå. Derfor litt ekstra informasjon, bare for deg:

Om du klarer å legge merke til konjunksjonen "eller" i innlegget mitt, så kanskje det hele blir noe klarere for deg.

Altså: Ikke "både og", men "enten eller".

Lykke til!

Gjest Videnskaben
Skrevet

Jo, det er noen som prøver å tvinge kristendommen på barna i skolen. F.eks. har vi en kristen formålsparagraf i skolen, og tradisjonelt har undervisningen i kristendom vært forkynnende. Jeg husker selv hvordan bibelens fortellinger og forholdet mellom Gud og Jesus ble fremstilt som sannhet da jeg gikk på skolen, og at vi måtte pugge salmer.

Som sagt er menneskerettighetene tverr-religiøse (hvis det er noe som heter det) og tverr-nasjonale, og stiller i en annen klasse enn religioner. Å f.eks. ha anti-rasisme som tema på skolen, er å lære barna å følge norsk lov som forbyr diskriminering, og er også noe helt annet enn å påtvinge barna en religion som de etter loven kan fritt velge å ikke tro på.

Hvorfor ønsker du så sterkt innslag av kristendomsundervisning i skolen?

Vel, det er enda flere lærer som forsøker å tvinge på mine og andres barn metafysisk vås som f.eks. "menneskerettighetene".

Så siden vi begge er lei av denne forkynnelsen, kanskje vi kan gå sammen om en skole som ikke forkynner verdier?

...eller kanskje du sier ja til forkynnelse av de verdiene du selv liker, men skriker opp bare mot den forkynnelsen du ikke liker? :)

Gjest Videnskaben
Skrevet

Vis oss en religion som ikke har de samme gunnverdiene som kristendommen.

"..........................................."

En vesentlig grunnverdi i kristendommen er at det fins én, og bare én gud, hvis navn er JHVH.

De fleste religioner vil ikke være enig i dette; med unntak av jødedommen.

Et annet vesentlig aksiom er at det foruten gud ikke fins noen moral. Panta rei, altså. Ikke alle vil være enig i det -- f.eks. vil de fleste human-etikere, siden de tror på allmennmoral, være uenige.

Håper det etterhvert går bedre med deg.

Gjest Ikke signatur
Skrevet

Vel, det er enda flere lærer som forsøker å tvinge på mine og andres barn metafysisk vås som f.eks. "menneskerettighetene".

Så siden vi begge er lei av denne forkynnelsen, kanskje vi kan gå sammen om en skole som ikke forkynner verdier?

...eller kanskje du sier ja til forkynnelse av de verdiene du selv liker, men skriker opp bare mot den forkynnelsen du ikke liker? :)

At du kan sammelingne menneskerettighetene og kristendommen, viser bare nye høyder av idioti.

Skrevet

favn,

det er trist at du ikke har noe seriøst å komme med. Poenget i denne debatten er hvorvidt en forkynnelse kan sies å være bedre enn en annen. Jeg fremholder at det er patetisk når noen synes det er helt greit med forkynnelse av egne verdier, men skriker og bærer seg dersom det er snakk om forkynnelse av verdier en ikke deler.

Om du ikke forstår dette, bør du ta kontakt med skolesjefen i din hjemkommune og søke om opplæring på grunnskolens område.

Det er jo ikke slik at overføring av verdier, holdninger etc., kun skjer gjennom livssynsundervisning. Det meste skjer nok utenfor.

Nøytralitet i forhold til verdier og samfunnsanskuelse er uoppnåelig, og på ingen måte ønskelig.

Det er utydelig hva du preiker om, siden de par timene med livssyn neppe gjør så mye fra eller til i et barns oppvekst og sosialisering.

Gjest Videnskaben
Skrevet

At du gidder å trolle på en så barnslig og fantasiløs måte. *Gjesp*

Jeg ser at du ikke er istand til å delta i en seriøs debatt. Ei heller makter du å fremsette mer enn bleke og fantasiløse ad hominem-angrep. Men derved befestiger du bare vårt inntrykk av deg som en isolert og sårbar person, som nok helst bør oppsøke fastlege og lokalt PPT-kontor.

God bedring!

Skrevet

At du kan sammelingne menneskerettighetene og kristendommen, viser bare nye høyder av idioti.

Menneskerettigheten er på ingen måte universelle og bygger i stor grad på den vestlige variant av den småkristelige, liberale og sekulære måte å ordne våre samfunn på.

Hvis det er dette scholar prøver å få frem, har han trolig et poeng.

Gjest Videnskaben
Skrevet

At du ikke klarer å se likheten mellom to sett med metafysisk spekulasjon ("tro på gud" og "tro på menneskerettigheter"), er like tragisk for deg som det er underholdende for oss andre.

Håper du får den hjelpen du trenger!

Gjest Videnskaben
Skrevet

Det er jo ikke slik at overføring av verdier, holdninger etc., kun skjer gjennom livssynsundervisning. Det meste skjer nok utenfor.

Nøytralitet i forhold til verdier og samfunnsanskuelse er uoppnåelig, og på ingen måte ønskelig.

Det er utydelig hva du preiker om, siden de par timene med livssyn neppe gjør så mye fra eller til i et barns oppvekst og sosialisering.

Poenget mitt er at det er patetisk å skrike opp mot den forkynnelsen i skolen en tilfeldigvis ikke liker og i den sammenheng påberope seg retten til å ikke bli utsatt for forkynnelse, når en de facto ikke ønsker en verdinøytral skole allikevel.

Noen kaller det dobbeltmoral.

Jeg ser det bare som uttrykk for irrasjonalitet og uforstand.

Skrevet

Poenget mitt er at det er patetisk å skrike opp mot den forkynnelsen i skolen en tilfeldigvis ikke liker og i den sammenheng påberope seg retten til å ikke bli utsatt for forkynnelse, når en de facto ikke ønsker en verdinøytral skole allikevel.

Noen kaller det dobbeltmoral.

Jeg ser det bare som uttrykk for irrasjonalitet og uforstand.

Jeg er, forbausende nok, tilbøyelig til å være enig med deg i akkurat det.

På den annen side vil jeg bestemt hevde at de hovedverdier og prinsipper som våre vestlige demokratier bygger på, er øvrige samfunnsmodeller overlegen.

Jeg forstår at mange ser det helt annerledes, men det spiller ingen rolle. "Her hos oss gjør vi det slik".

Skrevet

Jeg ser at du ikke er istand til å delta i en seriøs debatt. Ei heller makter du å fremsette mer enn bleke og fantasiløse ad hominem-angrep. Men derved befestiger du bare vårt inntrykk av deg som en isolert og sårbar person, som nok helst bør oppsøke fastlege og lokalt PPT-kontor.

God bedring!

Den eneste som ikke er i stand til nettopp det her, er vel deg. Jeg orker sjelden å diskutere med troller.

"..........................................."

Gjest Videnskaben
Skrevet

At du ikke klarer å se likheten mellom to sett med metafysisk spekulasjon ("tro på gud" og "tro på menneskerettigheter"), er like tragisk for deg som det er underholdende for oss andre.

Jeg er ikke helt god, nei.

Gjest Ikke signatur
Skrevet

God bedring!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...