Gå til innhold

Hvorfor er så mange imot kristendom i skolen?

Anbefalte innlegg

Gjest Videnskaben
Skrevet

følger tankegangen din om at menneskerettighetene kan være overtro, like mye som alt annet ikke-vitenskapelig.

men samtidig: vitenskapen er jo en del av et paradigme.

paradigmet kan være vår godtatte overtro

hvilke tanker har du omkring det?

Mitt poeng er: det er like (u)forstandig / irrasjonelt å tro på "gud"/"gudinne" som å tro på menneskerettigheter. Det er ikke vanskeligere enn det.

• Svar 104
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

17

• favn

9

• Hawkwind

6

• snø

6

Mest aktive i denne tråden

Gjest Videnskaben
Skrevet

Velvel... for å ha en formening om Verdenserklæringen om menneskerettighetene, bør man i det minste greie å forstå det trivielt skille mellom empiriske (natur)vitenskaper og en etikk som omhandler idealer og verdier.

Scholar aka mislykket... i all vennskapelighet, kanskje du gjør deg best på konfirmasjonskurset? Det er fælt å si det, men vi blir rett og slett beklemt på dine veslevoksne vegne i visse andre sammenhenger.

Beste hilsen og en ånkli koselig klem fra

favn,

jeg ser at du igjen mislykkes i å presentere en rasjonell tankeføring. Det er nå engang like irrasjonelt å tro på "gud" / "gudinne" som å tro på såkalte "menneskerettigheter". At du ikke klarer å forstå det, er så sin sak. Og heldigvis ikke mitt problem.

Håper du får hjelp!

Gjest Videnskaben
Skrevet

Igjen, hvilket system rangerer du mennesker etter, siden du synes det er sludder å hevde at alle mennesker er like mye verd?

Hvilke mennesker synes du er mest verd? Og hvilke er minst verd?

snø,

min ev. overtro (på at alle mennesker er like mye verdt), eller mangel på sådan, er denne saken helt uvedkommende. Forstår du ikke det?

Mvh.

Gjest sarah bernard
Skrevet

Mitt poeng er: det er like (u)forstandig / irrasjonelt å tro på "gud"/"gudinne" som å tro på menneskerettigheter. Det er ikke vanskeligere enn det.

Forstår hvordan du tenker.

-

Retoriske spm.:

Hva er "rasjonalitet"? Hva kan sies å være rasjonelt? Hvem bestemmer grensene/normene/reglene?

Hvem sitter med makt over "forstanden"? Hvem bestemmer "forstanden"?

Og når de spørsmålene er besvart:

Kan man leve etter kardemommeloven?

Er det realistisk?

Her kommer mitt svar, til siste spørsmål, og det er nei.

Håper dette ble sånn noenlunde forståelig fremstilt. Hvis så, tanker?

Gjest Videnskaben
Skrevet

Forstår hvordan du tenker.

-

Retoriske spm.:

Hva er "rasjonalitet"? Hva kan sies å være rasjonelt? Hvem bestemmer grensene/normene/reglene?

Hvem sitter med makt over "forstanden"? Hvem bestemmer "forstanden"?

Og når de spørsmålene er besvart:

Kan man leve etter kardemommeloven?

Er det realistisk?

Her kommer mitt svar, til siste spørsmål, og det er nei.

Håper dette ble sånn noenlunde forståelig fremstilt. Hvis så, tanker?

Du har selvsagt rett i at Kardemommebyregelen er temmelig utopisk -- for ikke å si litt patetisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...