Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Selv kjøper jeg enkelte varer av og til.

Det er fint å kjøpe varer som er laget på naturens premisser...

Men ikke alltid utvalget er bra. Og av og til glemmer jeg det. Men jeg skulle gjenre vært flinkere til å kkjøpe det.

Disse varene kjøper jeg ofte økologisk:

Potet

Gulerøtter

Hakkede tomater

Mais

Ketshup (sorry, husker ikke stavemåte...)

Prøver å huske å kjøpe øk. sukker og mel, men glemmer det ofte:(

Ørkenvandreren
Skrevet

JA!

Og i tillegg kjøper vi Max Havelaar-merkede produkter (for rettferdig handel, hvor produsentene er garantert en minstepris uansett svingninger på verdensmarkedet) - se www.maxhavellar.no (håper det var riktig adresse).

Jeg synes det er viktig og riktig at vi med vår økonomiske overflod, kan bruke noen få kroner ekstra på at den fattige te-bonden på Sri Lanka, kaffebonden i Colombia, hønene på hadeland og miljøet generelt - kan få det litt bedre.

Skulle tro jeg var en inbitt raddis, men jeg er Høyremann til margen. Må bare ha frem det! :-)

Skrevet

Nesten aldri... Var flinkere før, i studenttida - da kjøpte vi økologisk melk og en del grønnsaker. Hender i blant at jeg slår på stortromma og kjøper økologisk rømme...

Har en mann som er rådgiver innen vanlig konvensjonelt landbruk, og jeg har vel blitt påvirket av ham. F.eks. hvordan potetene blir dersom en ikke sprøyter dem mot tørråte... Men større bruk av organisk gjødsel er jo knallbra da!

Skrevet

JA!

Og i tillegg kjøper vi Max Havelaar-merkede produkter (for rettferdig handel, hvor produsentene er garantert en minstepris uansett svingninger på verdensmarkedet) - se www.maxhavellar.no (håper det var riktig adresse).

Jeg synes det er viktig og riktig at vi med vår økonomiske overflod, kan bruke noen få kroner ekstra på at den fattige te-bonden på Sri Lanka, kaffebonden i Colombia, hønene på hadeland og miljøet generelt - kan få det litt bedre.

Skulle tro jeg var en inbitt raddis, men jeg er Høyremann til margen. Må bare ha frem det! :-)

Hehe, så bra:))

Jaaa, de varene har jeg også kjøpt:) Eller iallefall noe liknende (husker ikke navnet, men det går ut på det samme iallefall)

De har det iallefall på Ultra butikker:) Bl.a kjøper jeg en økologisk sjokolade fra det merket.

Det finnes også noe honning som Maja indianerene har. har ikke prøvde ut denne ennå.

er så enig så enig and økonomisk overflod... (jeg mener ikke de i norge som har liten inntekt som strever) Så mange i Norge har så sinnsyjkt mye penger.

Bare se på hyttene som bygges nå... De er jo større en hus.

Og det er "bolig nr 2"!!:(

Det er sykt...

Men vi klager og vi klager. Maten er dyr, bensinen er dyr osv osv. Men vi har råd.. (De fleste vel og merke, men jeg vet det er mange fattige i norge også... Så dette var ikke myntet på de!!)

Skrevet

Ja, og økologisk melk og rømme ja.. Av og til yougurt.

Skrevet

Ja, vi kjøper det ofte fordi det smaker bedre!

... også får vi litt bedre samvittighet, liksom...

Skrevet

for å være ærlig så kjøper jeg det som er billigst

skulle gjerne kjøpt økologisk, men har ikke råd

dessuten synes jeg det andre smaker best.

Skrevet

Innimellom gjør jeg det. Nå har ikke butikkene her jeg bor særlig stort utvalg.

Gjest girasol
Skrevet

Jeg kjøper økologisk når jeg finner det! Er jeg på Obs! kjøper jeg det som er der, som kaffe og frukt. Er jeg på Bunnpris kjøper jeg kaffen der. Er jeg på SmartClub kjøper jeg mye økologisk, som bleier, sjokolade, kaffe, syltetøy etc.etc. Der er det så greit. for det er ergne reoler for økologiske varer!

M.v.h.

Skrevet

Kjøper kun økologiske egg. Fordi jeg har hørt at de hønene har bedre levevilkår. (Dyrevelferd er viktig for meg). Ellers er jeg ikke så flink til å kjøpe økologisk. Skulle gjerne kjøpt økologiske melkeprodukter også, men siden jeg er vegetarianer foretrekker jeg Tines Ekstra lett melk pga D-vitaminene. Ellers bruker jeg soyafløte og diverse andre soyaprodukter fremfor melkeprodukter :)

Skrevet

Selvsagt!

Vi kjøper utelukkende økologiske egg (høner som verper økologiske egg lever under betydelig bedre forhold enn burhøns og såkalte frittgående høns som bare står helt stille på et betonggulv et helt liv. Høner som leverer økologiske egg har fri tilgang på ute og innearealer og får bare økologisk fôr. De slipper å være kanibaler og spise pellets laget av andre høns... ;o)), forsøker å få tak i økologiske matvarer forøvrig, men i noen tilfeller er prisene på de økologiske matvarene så stive at vi må gjøre en vurdering og kanskje vinner de ikke-økologiske - dessverre....

Jeg spiser bare gulost av typen Norbo, idet jeg dessverre fant ut her om dagen at "løpe" en ingrediens i enhver halvfast eller fast ost ikke er et melkeprodukt, men et slakteprodukt bestående av enszymer fra kalvens fjerde mage.... :o(

Vi kjøper BARE Max Havelaar-kaffe, denne er ikke nødvendigvis økologisk, men ved å kjøpe produkter med dette merket, bidrar vi i utkanten av en mer rettferdig fordeling av godene i verden.

De krever ikke spesielt mye å se etter økologiske produkter og det krever heller ikke så mye å være bevisst på at det er vi forbrukere som til syvende og sist styrer matvarebransjen og som har et helt spesielt ansvar i så henseende. Vi bestemmer.

Skrevet

Selvsagt!

Vi kjøper utelukkende økologiske egg (høner som verper økologiske egg lever under betydelig bedre forhold enn burhøns og såkalte frittgående høns som bare står helt stille på et betonggulv et helt liv. Høner som leverer økologiske egg har fri tilgang på ute og innearealer og får bare økologisk fôr. De slipper å være kanibaler og spise pellets laget av andre høns... ;o)), forsøker å få tak i økologiske matvarer forøvrig, men i noen tilfeller er prisene på de økologiske matvarene så stive at vi må gjøre en vurdering og kanskje vinner de ikke-økologiske - dessverre....

Jeg spiser bare gulost av typen Norbo, idet jeg dessverre fant ut her om dagen at "løpe" en ingrediens i enhver halvfast eller fast ost ikke er et melkeprodukt, men et slakteprodukt bestående av enszymer fra kalvens fjerde mage.... :o(

Vi kjøper BARE Max Havelaar-kaffe, denne er ikke nødvendigvis økologisk, men ved å kjøpe produkter med dette merket, bidrar vi i utkanten av en mer rettferdig fordeling av godene i verden.

De krever ikke spesielt mye å se etter økologiske produkter og det krever heller ikke så mye å være bevisst på at det er vi forbrukere som til syvende og sist styrer matvarebransjen og som har et helt spesielt ansvar i så henseende. Vi bestemmer.

Godt sagt.. Vi bestemmer:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...