Gå til innhold

Kan en lage tiltak til en person som er syk vedr mat?

Anbefalte innlegg

Gjest Uverdig hverdag
Skrevet

Jobber i en hjemmetjeneste for en kronisk syk person. Hun får mat fra felleskjøkkenet. Maten ser lite delikat ut, og virker næringsfattig. Hvordan kan en gjøre for å få en bedre delikat mat til henne, slik at hun har lyst på maten? Ikke minst trenger hun næringsstoffene hun kan få, da hun ikke har mye å tære på.

Kan en lage et tiltak/mål på dette. Hvordan gå frem. Dama har dårlig råd i tillegg. Har hun krav på noe annet fra det offentlige. Synes nesten dette er litt uverdig.

Fortsetter under...

Gjest Amoline
Skrevet

Er enig med det at dette er uverdig. Jeg vet ikke noe om det offentlige kan være med på å dekke dette.

Hva med å høre med trygdekontoret. Har hun en saksbehandler der? Kanskje de kan hjelpe deg videre?

Dette var sikkert ikke til stor hjelp. Men jeg håper i alle fall at du finner ut av det.

Gjest Mairiam
Skrevet

Felleskjøkkenet, er det det samme som sykehuskjøkkenet?

Skrevet

kjenner meg i igjen fra den jobbhverdagen. Bestemoren min sluttet å spise, mye på grunn av den maten som hun ikke syntes var noe særlig god. Men vi sparte penger til hundemat iallefall;)

Selv om dama har dårlig råd, har hun noen ingredienser som du kan krydre maten med?

litt ekstra pepper på maten om hun liker det, eller litt annen type krydder om maten ikke smaker noe særlig. Krydder kan gjøre mye med maten.

Det kan være lettere å spise hvis man får servert maten på en tallerken og ikke spiser rett fra emballasjen. Hvis dere har tid (vet det er mye stress i jobben) så vil det nok hjelpe på om dere tar dere tid til å sitte der når hun spiser, kanskje ta med seg noe småmat selv så dere spiser sammen. Mange eldre har ikke noe særlig sultfølelse, og det å spise alene gjør de helst ikke.

Har hun mulighet til å velge middag selv? at hun feks ønsker pannekaker en dag, hvor det er gryterett på menyen? Eller må dette avklares uker før?

Vet noen ganger at brukere har spist fruktsalat de gangene de ikke har hatt lyst på noe annet. Det har vært når de har hatt frukt i huset og jeg har hatt 10 minutter til rådighet og kuttet opp delene og servert det. litt sukker og kanel på det hele setter susen på det.

Skrevet

Kan du ikke kjøpe fjordland til henne i steden da? Omtrent samme prisen og sikkert både bedre og mye større posjoner.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...