Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg skrive dette for min kjæreste som er 20 år. Hun har helt siden første menstrasjon vært plaget av sterke mensensmerter. I de siste to årene har smertene økt betraktleig. De begynner dagen før og varer et par dager. De er avogtil så sterke at hun må oppsøke legevakten for å få smertelindring. Legen har skrevet ut smertestillende men de har kun en begrenset effekt. Når hun har vondt, ligger hun sammenkrøket og gråter og skriker.

Hvor lenge vil dette vare? Kan det overhodet gjøres noe for at hun skal slippe smertene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21801-mensensmerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest melora

Går hun på p-piller?

Det hjelper som oftest. Eller kan hun bruke monofasiske piller (lik hormondosering i alle pillene) og hoppe over mens, evnt ha mens hver 3 mnd hvis hun får småblødninger.

Hvis hun går på p-piller og fortsatt har vondt, kan hun ha endometriose. Det er ikke farlig, men kan gi sterke smerter. Søk på tema, så finner du det du er ute etter.

Naproxen i max doser hjalp for meg, ingenting annet tok knekken på smertene. Hun kan begynne m p-sprøyta, den stopper som regel mensen etter noe tids bruk.

Hvis hun kan bruke p-piller er det ingenting i veien for at hun kan hoppe over mensen, så lenge hun bruker monofasiske piller: microgynon, marvelon, follimin, og den nye yasmin. Men hun kan få mellomblødninger, så det kan lønne seg å ha mensen etter 3 brett.

Smertene mine gav seg etter 6mnd kontinuerlig bruk. det er verdt å prøve!

Hvis ikke noe av dette funker, bør hun undersøkes, slik at hun kan få behandling.(med hormoner som etterligner overgangsalder.)

Håper dette var til hjelp, jeg vet hvor jævlig det er med slike smerter. Bare spør hvis det er noe mer..

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21801-mensensmerter/#findComment-93764
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du har fått et godt svar, jeg kan bare poengtere.

Først forsøkes medikamenter av typen NSAIDs, oen uten, noen med resept.

Hjelper det ikke forsøkes 'monofasisk p-pille". Hjelper det ikke taes den uten pause så mensen uteblir.

Hjelper heller ikke det, anbefales en laparoskopi for å se etter endometriose (se under temasiden).

Det skulle være mulig å hjelpe din venninne.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21801-mensensmerter/#findComment-94288
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...