Gå til innhold

hvordan lære barn å lese?

Anbefalte innlegg

Gjest mamma til leseløve
Skrevet

Gutten min er veldig opptatt av bokstaver og har kunnet dem lenge nå. Hvordan går jeg fram for å lære han å lese?

Finnes et opplegg på nett? En god bok der metode står beskrevet?

Jada, kanskje jeg bør vente til høsten når skolen starter, men han er så gira på bokstaver nå at vi vil la han få utfordre seg litt videre! (og det er han selv som bestemmer tempo, ikke noe egentlig mål for oss at han skal lære det ennå)

Gjest lekende læring
Skrevet

Vi har kjøpt sånne store magnet-bokstaver til kjøleskapet. Jeg har leke-øvd med Vesla siden hun var 3. Da hun kunne noen få av bokstavene, begynte vi å øve på å sette dem ved siden av hverandre og si dem sakte SSSSS - OOOOO - LLLLLL

Tror det er viktig at lese-trening gjøres morsomt og som en lek. Man kan med fordel leke med bokstavene, feks ha bokstavklosser osv, bare for at barnet skal "bli kjent" med de ulike bokstavene først.

Skrevet

Sjekk montessori sin måte og gjøre det på. Søk på internett.

Små kort med fonetiske ord, tre bokstaver eller mindre med tilhørende objekt eller billedkort.

Feks. et kort med MUS og bilde av en mus (eller plastmus) ved siden av.

Og andre kort med fire eller flere bokstaver - fonetiske. Tilhørende bilder eller objekter.

Avslutt med vanskligere ord. Ikke fonetiske.

Dette er en ryddig og morsom måte!

Lykke til!

Skrevet

Vi har kjøpt sånne store magnet-bokstaver til kjøleskapet. Jeg har leke-øvd med Vesla siden hun var 3. Da hun kunne noen få av bokstavene, begynte vi å øve på å sette dem ved siden av hverandre og si dem sakte SSSSS - OOOOO - LLLLLL

Tror det er viktig at lese-trening gjøres morsomt og som en lek. Man kan med fordel leke med bokstavene, feks ha bokstavklosser osv, bare for at barnet skal "bli kjent" med de ulike bokstavene først.

Enig med de andre her,

viktig å starte med små ord, og gjerne ha gjenstander å vise. Husker da jeg var liten ble foreldrene mine fortvilet fordi jeg kunne lese R A D I O men jeg skjønte ikke det var radio...R ble ER osv, viktig å si bokstavens lyd, rrrr

nei dette ble litt rotete men du skjønner vel hva jeg mener:)

Skrevet

Vi satt under kveldsmaten og skrev bokstaven til alle vi kjente (T er Tones bokstav etc), gutten spilte også litt Lek&Lær dataspill med bokstaver, og var veldig opptatt av bokstaver helt fra han var 2 år. Etterhvert gikk jeg over til å skrive hele navn på dem vi kjenner.

En kveld da han var 4 år spurte han plutselig: "Der i avisa di står det HUS, mamma, hvorfor det?" Da hadde han skjønt at det gikk an å trekke sammen bokstavene, nesten helt av seg selv.

Så gadd han liksom ikke å lese noe særlig, før det løsna litt igjen nå i førsteklasse. Nå leser han ganske godt, og freser igjennom oppgavebøkene de har fått hittil. Heldigvis synes han det er kjempemorsomt med bokstaver og lesing ennå!

Gjest lille rosinen
Skrevet

Jeg lærte å lese før jeg begynte på skolen.., var best i klassen og på den tida betydde det at jeg måtte "vente" på de andre. Det endte med at jeg kjedet meg, og gadd ikke følge med i timen. Så for meg så ble det en negativ greie.

Men det er klart, man skal legge til rette for interessene barn har. Håper bare at skolene i dag er flinkere på å gi utfordrende oppgaver til ALLE barna i motsetning på den lille skolen jeg gikk på for mange år siden...

Syns forøvrig du har fått noen gode forslag. Det viktigste er å leke med bokstaver. Skrive dem og si dem. Etterpå begynner man å sette dem sammen til ord. H U S hus!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...