jubalong70 Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Hva er egentlig forskjellen på å undervise "om" en religion og å undervise "i" en religion? 0 Siter
Gjest hos oss Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Når jeg gikk på barneskolen, hadde vi faget "kristendomskunnskap", der vi ble undervist i kristendommen som vår religion, og om enn ikke som en ubestridt sannhet, så ihvertfall nesten. På videregående hadde vi faget "religionskunnskap", hvor kristendommen var en av mange religioner vi lærte om. Selvsagt var vinklingen og utgangspunktet for hele undervisningen fra et norsk / vestlig / (og dermed delvis kristent) ståsted, men allikevel var kristendommen kun en av flere livssyn. For meg er det første "i" og det andre "om". 0 Siter
Gjest girasol Skrevet 10. februar 2006 Skrevet 10. februar 2006 Når man underviser i/om religioner må man forholde seg til minst to undervisningsaspekter, "utenfraperspektivet" og "innenfraperspektivet". Sånn jeg ser det er å undervise "i" en religion innenfrapers. og "om" utenfrapersp. M.v.h. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.