Gå til innhold

Vi beklager _ikke_ muhammedtegningene!

Gjest Norsk statsborger for ytringsfrihet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som så mange andre, beklager heller ikke jeg tegningene.

Tegn hva du vil, lenge leve ytringsfriheten, ingen skal kue eller knekke den!

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Yrtingsfrihet? Vi burde definert det. Kan vi skrive hva vi vil? Skrive dritt om naboen, og vise til ytringsfriheten?

Skjønner ikke målet med innlegget ditt- annet enn at det kan være provokativt!

Skrevet

Yrtingsfrihet? Vi burde definert det. Kan vi skrive hva vi vil? Skrive dritt om naboen, og vise til ytringsfriheten?

Skjønner ikke målet med innlegget ditt- annet enn at det kan være provokativt!

"Kan vi skrive hva vi vil? Skrive dritt om naboen, og vise til ytringsfriheten?"

Ja, det kan vi. Hvorvidt ting blir trykket, er opp til medias fornuftfølelse. Og det har stort sett fungert helt greit.

I det øyeblikket det er så mye som én eneste, liten ting man ikke har lov å si, så har vi ikke yttringsfrihet lenger. Yttringsfrihet kan ikke ha noen unntak. Er det direkte personlig injurierende, så har vi egne lover for dette.

"......................................."

Gjest sjøstjerna
Skrevet

"Kan vi skrive hva vi vil? Skrive dritt om naboen, og vise til ytringsfriheten?"

Ja, det kan vi. Hvorvidt ting blir trykket, er opp til medias fornuftfølelse. Og det har stort sett fungert helt greit.

I det øyeblikket det er så mye som én eneste, liten ting man ikke har lov å si, så har vi ikke yttringsfrihet lenger. Yttringsfrihet kan ikke ha noen unntak. Er det direkte personlig injurierende, så har vi egne lover for dette.

"I det øyeblikket det er så mye som én eneste, liten ting man ikke har lov å si, så har vi ikke yttringsfrihet lenger. Yttringsfrihet kan ikke ha noen unntak."

OK, men det er lov å bruke hodet. Man trenger ikke si alt man tenker/mener. Trenger ikke tråkke på folk- bare for å få lov til å bruke "ytringsfriheten"...

:-)

Skrevet

"I det øyeblikket det er så mye som én eneste, liten ting man ikke har lov å si, så har vi ikke yttringsfrihet lenger. Yttringsfrihet kan ikke ha noen unntak."

OK, men det er lov å bruke hodet. Man trenger ikke si alt man tenker/mener. Trenger ikke tråkke på folk- bare for å få lov til å bruke "ytringsfriheten"...

Sant nok. Men her er det heller ingen som har tråkket på noen. Noen har fornærmet noen, og slikt skjer. Deal with it. Et samfunn som ikke henger igjen i den mørke middelalder vil ikke reagere på denne måten som har blitt gjort her. Og et samfunn som faktisk henger igjen der er ikke et samfunn man kan forvente at resten av en moderne verden går på tåhev rundt.

".........................................."

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Sant nok. Men her er det heller ingen som har tråkket på noen. Noen har fornærmet noen, og slikt skjer. Deal with it. Et samfunn som ikke henger igjen i den mørke middelalder vil ikke reagere på denne måten som har blitt gjort her. Og et samfunn som faktisk henger igjen der er ikke et samfunn man kan forvente at resten av en moderne verden går på tåhev rundt.

".........................................."

Jo, du har noe rett i det. Men vi har og gjøre med ulike måter å tenke på. Vi forstår ikke hverandre helt- men må bare respektere hverandre. Bør ikke gjøre ting som kan fornærme hverandre. Og skulle vi være uheldig å fornærme, så er det vel normal høflighet og beklage seg?

Skrevet

Jo, du har noe rett i det. Men vi har og gjøre med ulike måter å tenke på. Vi forstår ikke hverandre helt- men må bare respektere hverandre. Bør ikke gjøre ting som kan fornærme hverandre. Og skulle vi være uheldig å fornærme, så er det vel normal høflighet og beklage seg?

Jeg tror heller det er på tide å forandre tankegangen til ekstremistreligiøse.

Vi kan ikke la noen religioner styre verden.

Gjest Trådstarter her!
Skrevet

u/t

Gjest sjøstjerna
Skrevet

jeg klarer ikke endre din tankegang- og har ikke ønske om det heller.

Hvordan skal "vi" endre tankegangen til ekstremistreligiøse?

Skrevet

Personlig syns jeg det var fullstendig unødvendig å trykke disse tegningene.

Likevel er ytringsfriheten et så viktig og nødvendig prinsipp at dette er fullstendig underordnet i sammenhengen. At noen brenner ned ambassader på grunn av dette, sier langt mer om dem og den ideologien de har vokst opp med, enn dem som trykket tegningene.

Syns

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Personlig syns jeg det var fullstendig unødvendig å trykke disse tegningene.

Likevel er ytringsfriheten et så viktig og nødvendig prinsipp at dette er fullstendig underordnet i sammenhengen. At noen brenner ned ambassader på grunn av dette, sier langt mer om dem og den ideologien de har vokst opp med, enn dem som trykket tegningene.

Syns

Enig at det var unødvendig å trykke de tegningene. Reaksjonene som kom er det også de færreste som liker.

Men hva så? Ytringsfrihet er meget viktig. Men er man uheldig fornærmer noen- i ytringsfrihetens navn- så er det normal høflighet å beklage det...

Skrevet

Man må skille mellom sosiale, politiske og rettslige sanksjoner. Ingen kan straffes ved dom for sine ytringer. (unntak: rasisme, injurie/mortifikasjon, noe som egentlig ikke er straff, og i teorien blasfemi)

Det er jo derfor statsmakten ikke kan beklage dette. Andre sanksjoner må man tåle da disse også går inn under ytringsfriheten, såfremt det ikke dreier seg om straffbare handlinger.

Skrevet

Enig at det var unødvendig å trykke de tegningene. Reaksjonene som kom er det også de færreste som liker.

Men hva så? Ytringsfrihet er meget viktig. Men er man uheldig fornærmer noen- i ytringsfrihetens navn- så er det normal høflighet å beklage det...

"Men er man uheldig fornærmer noen- i ytringsfrihetens navn- så er det normal høflighet å beklage det..."

Den som gjør det, ja. Ikke staten. Og det forutsetter jo selvfølgelig at vedkommende ikke _mener_ å fornærme; Gjør man det, så vil man jo selvfølgelig ikke beklage.

".............................................."

Gjest Trådstarter her!
Skrevet

u/t

Min tankegang er riktig, og trenger dermed ingen forandring.

Men psykelig religiøse trenger å forandre tankegang. Hvordan det gjøres? iallefall ikke ved at vi gir etter for trusler, det er et skritt tilbake.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Min tankegang er riktig, og trenger dermed ingen forandring.

Men psykelig religiøse trenger å forandre tankegang. Hvordan det gjøres? iallefall ikke ved at vi gir etter for trusler, det er et skritt tilbake.

De du kaller "psykelig religiøse" er like sikker på at deres tankegang er rett... Like sikker er de- som du er sikker på at din tankegang er rett...

Gjest sjøstjerna
Skrevet

"Men er man uheldig fornærmer noen- i ytringsfrihetens navn- så er det normal høflighet å beklage det..."

Den som gjør det, ja. Ikke staten. Og det forutsetter jo selvfølgelig at vedkommende ikke _mener_ å fornærme; Gjør man det, så vil man jo selvfølgelig ikke beklage.

".............................................."

Vel, jeg er av annen oppfatning.

En av statens "underordnede" har skapt uro utover landegrensene. En "overordnet" snakker med andre lands "overordnede" og beklager hendelsen. Det syns jeg er rett.

Gjest Trådstarter her!
Skrevet

De du kaller "psykelig religiøse" er like sikker på at deres tankegang er rett... Like sikker er de- som du er sikker på at din tankegang er rett...

Men skjønner du ikke?

I bunnen av min tankegang ligger det ingen ekstremreligion (eller annen religion).

Og jeg forsvarer ikke vold.

Mange tilhengere av islam forsvarer kvinneundertrykkelse, æresdrap, terrorisme og vold av ymse slag.

Derfor er denne religionen farlig.

Ingen religion av noe slag bør styre verden, eller begrense ytringsfriheten.

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Men skjønner du ikke?

I bunnen av min tankegang ligger det ingen ekstremreligion (eller annen religion).

Og jeg forsvarer ikke vold.

Mange tilhengere av islam forsvarer kvinneundertrykkelse, æresdrap, terrorisme og vold av ymse slag.

Derfor er denne religionen farlig.

Ingen religion av noe slag bør styre verden, eller begrense ytringsfriheten.

"Mange tilhengere av islam forsvarer kvinneundertrykkelse, æresdrap, terrorisme og vold av ymse slag. Derfor er denne religionen farlig."

Dette er en generalisering,og vitner om at du ikke skjønner deres religion. (og kanskje ikke respekterer den heller)

"Ingen religion av noe slag bør styre verden, eller begrense ytringsfriheten." Ja, _litt_ enig med deg. Religion bør ikke styre verden. Men vi må ha _respekt_ for andres tro.

Vi har ytringsfrihet og skal forsvare den- men vi trenger ikke si ALT, f.eks ting religiøse kan oppfatte som blasfemisk.

Vi har ytringsfrihet. Vi skriver hva vi vil om våre politiske partier, styre og stell i norge, skoleverk etc. Vi skriver om hva vi vil. Dette styres ikke av noen religion. MEN når vi tråkker på religion- da går vi for langt... Akkurat som vi går for langt om vi trykker detaljer om naboen... Dette er heller ikke fornuftig bruk av ytringsfriheten.

Det er lov å bruke hodet på hva man trykker- til tross for ytringsfrihet.

Skrevet

Vel, jeg er av annen oppfatning.

En av statens "underordnede" har skapt uro utover landegrensene. En "overordnet" snakker med andre lands "overordnede" og beklager hendelsen. Det syns jeg er rett.

Da går du på tvers av det de fleste mener er grunnsteiner i et demokrati. Og det må du selvfølgelig få lov til. Yttringsfrihet innebærer at det er lov å være motstander av frihet og demokrati :-)

"................................................."

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Da går du på tvers av det de fleste mener er grunnsteiner i et demokrati. Og det må du selvfølgelig få lov til. Yttringsfrihet innebærer at det er lov å være motstander av frihet og demokrati :-)

"................................................."

Skjønner ikke hva du mener.

Men har for lengst skjønt at vi ikke enige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...