Gå til innhold

Matutgifter til 2 katter i måneden?

Anbefalte innlegg

Gjest Glad i katt
Skrevet

Hei,

Jeg skal skaffe meg to katter, og lurer på hvor mye jeg må regne med å betale for kattematen pr mnd.

Noen som har noen erfaringer?

Gjest girasol
Skrevet

Katter har det best både i mage og pels hvis de får ordentelig mat. Og grunnen til at jeg gjør et poeng ut av det er at ordentelig kattemat koster en del penger. Jeg kjøper som regel Eukanuba på dyrebutikk, men de har også andre gode merker kattemat der, eller du kan kjøpe hos dyrlegen. Kjøp i stort anntall, så blir det billigere! Jeg trenger en 3 kg.sekk Eukanuba til mine to katter i mnd. Den koster ca.300 kr.hvis jeg ikke husker feil.

Det som også er greit med å handle på dyrebutikk er at du velger den maten som passer din katt best. Er den langhåra? Ung? Gammel? Sær i magen? Det finnes mange ulike typer.

Lykke til!

M.v.h.

Skrevet

Vi hadde fem katter. Derfor vet jeg ikke utgiftene til to katter.

Men jeg har noen tips å komme med.

Ikke gi dem melk. Det er noe herk, søl og griseri. Om sommeren blir den sur omtrent før du får snudd deg. Frisk vann må de ha hver dag.

Hold deg til tørrfor (hvordan får man frem det derre "hustaket" over O'en?). Det andre surner ganske fort hvis det blir stående. Dessuten er det dyrt. Vi kjøpte kattematen på Felleskjøpet. Brukte storsekker og hadde oppi et forspann som sto i gangen ved matskålene deres.

Våre katter fikk lørdagsgodt; sånn boksemat med saus. Og da hendte det at det vanket ei skål med melk også. O du salige lykke! Om det var barna eller kattene som var gladest, vet jeg sannelig ikke! De strålte alle sammen.

Katter er herlige dyr. Å ha en malende kattekropp inntil seg er noe av det skjønneste jeg vet.

Skrevet

Katter har det best både i mage og pels hvis de får ordentelig mat. Og grunnen til at jeg gjør et poeng ut av det er at ordentelig kattemat koster en del penger. Jeg kjøper som regel Eukanuba på dyrebutikk, men de har også andre gode merker kattemat der, eller du kan kjøpe hos dyrlegen. Kjøp i stort anntall, så blir det billigere! Jeg trenger en 3 kg.sekk Eukanuba til mine to katter i mnd. Den koster ca.300 kr.hvis jeg ikke husker feil.

Det som også er greit med å handle på dyrebutikk er at du velger den maten som passer din katt best. Er den langhåra? Ung? Gammel? Sær i magen? Det finnes mange ulike typer.

Lykke til!

M.v.h.

Men maten på Felleskjøpet er vel grei nok, tror du ikke?

Vi fikk iallefall ingen klager.

Skrevet

Vi har to katter som snart er ett år gamle. De får tørrfor fra dyrebutikken. Det billigste er å kjøpe en svær sekk som du har lenge. Jeg tror vi har en sekk (ca 4-500 kr) i ca. tre-fire mnd.

Kattene får kaldt vann til drikke.

Et par ganger i uka får de en flaske kattemelk (ikke gi vanlig melk!). En flaske koster i underkant av 10 kr. Jeg tror ikke melk er nødvendig, men koselig å se at kattene blir elleville når de får slik "godis" ;-)

Ellers får kattene gjerne smake litt leverpostei innimellom.

Hmm, jeg vil tro vi bruker ca 130 kr pr mnd i kattemat?

Du kan glede deg! Katter er skjønne dyr :-)

Hilsen "mammaen" til Kattja og Muskatt :-)

Skrevet

Vi hadde 3 katter, men måtte omplassere dem pga at eldstepia begynte å reagere så voldsomt på dem :-(

Vi kjøpte sekker på 15 kg, betalte ca 500 kr, og de sekkene varte noen måneder. Vi kjøpte på dyrebutikk eller sportsbutikk; Eukanuba eller Royal Canine. To av kattene reagerte på boksmat, så det kuttet vi ut. Alltid friskt vann til pusene :-) Jeg savner å ha katter og kose med, men pelsdotter her og der savner jeg ikke!

Skrevet

HUNDE-maten på felleskjøpet ble i allefall best i test for en stund siden, så kattematen er sikkert også helt grei eller ?

Skrevet

HUNDE-maten på felleskjøpet ble i allefall best i test for en stund siden, så kattematen er sikkert også helt grei eller ?

Hvis du veier kattene nå og da, så ser du om fôret er bra.

UndrendePåDetMeste
Skrevet

Vi hadde fem katter. Derfor vet jeg ikke utgiftene til to katter.

Men jeg har noen tips å komme med.

Ikke gi dem melk. Det er noe herk, søl og griseri. Om sommeren blir den sur omtrent før du får snudd deg. Frisk vann må de ha hver dag.

Hold deg til tørrfor (hvordan får man frem det derre "hustaket" over O'en?). Det andre surner ganske fort hvis det blir stående. Dessuten er det dyrt. Vi kjøpte kattematen på Felleskjøpet. Brukte storsekker og hadde oppi et forspann som sto i gangen ved matskålene deres.

Våre katter fikk lørdagsgodt; sånn boksemat med saus. Og da hendte det at det vanket ei skål med melk også. O du salige lykke! Om det var barna eller kattene som var gladest, vet jeg sannelig ikke! De strålte alle sammen.

Katter er herlige dyr. Å ha en malende kattekropp inntil seg er noe av det skjønneste jeg vet.

Litt på siden av tråden, men trykk inn shiftknappen og så knappen til høyre for å, så trykker du o. Resultat: ô

UndrendePåDetMeste
Skrevet

Kjøp STORE sekker hos dyrlege. Rett og slett:) Og selv sparte jeg faktisk penger på å begynne å bruke kattesanden skikkelig. Altså ikke fylle boksen full av sand, men fylle på fem-seks cm og ta ut klumpene med en sånn kattesandspade med hull i. Da slapp jeg å kaste ALL sanden hele tiden, og kunne heller bare fylle på litt og litt etterhvert, og bare bytte en til to ganger i måneden:)

*misunnelig på deg som skal ha kattunger:)*

Skrevet

Kjøp STORE sekker hos dyrlege. Rett og slett:) Og selv sparte jeg faktisk penger på å begynne å bruke kattesanden skikkelig. Altså ikke fylle boksen full av sand, men fylle på fem-seks cm og ta ut klumpene med en sånn kattesandspade med hull i. Da slapp jeg å kaste ALL sanden hele tiden, og kunne heller bare fylle på litt og litt etterhvert, og bare bytte en til to ganger i måneden:)

*misunnelig på deg som skal ha kattunger:)*

Kattesand trengs vel ofte ikke så lenge? Mulig det er noe jeg innbiller meg fordi jeg bor på "bondelandet" ;-)

Her brukte vi kattesand så lenge kattene sov inne om natta (til de var ca 6 mnd gamle). Etter den tid har vi kun brukt kattekassa et par netter når den ene katten sov inne pga at den var ny-operert.

Gjest Ikke signert
Skrevet

Kattesand trengs vel ofte ikke så lenge? Mulig det er noe jeg innbiller meg fordi jeg bor på "bondelandet" ;-)

Her brukte vi kattesand så lenge kattene sov inne om natta (til de var ca 6 mnd gamle). Etter den tid har vi kun brukt kattekassa et par netter når den ene katten sov inne pga at den var ny-operert.

Trengs vel ikke så lenge? I byene er faktisk de stakkars dyrene aldri ute i frisk luft.

Skrevet

Trengs vel ikke så lenge? I byene er faktisk de stakkars dyrene aldri ute i frisk luft.

Nei, sant nok.... Satser på at bykattene bor hos folk som er virkelig glade i dem så de får masse kos! Mange bykatter har det nok uansett bedre enn endel katter på landet. På landet skal det ikke så mye til før man skaffer seg katt, mens i byen er det først og fremst gjerne etter mer nøye overveielser. -eller?

Men kattene mine har det veldig bra da! De ligger inne og purker halve dagen og leker i skog og mark om natta og når de ellers vil på dagtid :-)

Gjest girasol
Skrevet

Ja jeg tror kattematen på felleskjøpet er av den gode og godkjente sorten :-)

M.v.h.

Gjest girasol
Skrevet

Man bør jo egetlig ha kattesand stående inne til katten alltid! Kun da unngår man at katten gjør fra seg i naboens sandkasse eller under rosebuskene etc. Vi har ikke kattedo inne om dagen fordi sønnen vår på to ikke kan holde fingree sine borte fra den... Men når han blir litt større skal vi ha kattedo inne på helårsbasis igjen!

M.v.h.

Skrevet

Man bør jo egetlig ha kattesand stående inne til katten alltid! Kun da unngår man at katten gjør fra seg i naboens sandkasse eller under rosebuskene etc. Vi har ikke kattedo inne om dagen fordi sønnen vår på to ikke kan holde fingree sine borte fra den... Men når han blir litt større skal vi ha kattedo inne på helårsbasis igjen!

M.v.h.

Kattedo er det verste jeg vet... Vi bor rett ved skogkanten, så kattebæsj ute er heldigvis ikke noe problem.

Gjest girasol
Skrevet

Kattedo er det verste jeg vet... Vi bor rett ved skogkanten, så kattebæsj ute er heldigvis ikke noe problem.

Jeg er enig i at kattedo er lite innbydende ;-) Og det er det desidert værste mannen min vet!...

Og har man skog rundt seg går det sikkert greit uten do inne. Men bor man i borettslag eller har tette nabohus, ja da bør man ha kattedo for å unngå konflikter med naboer, i det minste ;-)

M.v.h.

Skrevet

Jeg er enig i at kattedo er lite innbydende ;-) Og det er det desidert værste mannen min vet!...

Og har man skog rundt seg går det sikkert greit uten do inne. Men bor man i borettslag eller har tette nabohus, ja da bør man ha kattedo for å unngå konflikter med naboer, i det minste ;-)

M.v.h.

Svigerfar er garantert enig med deg i det! Han bor i borettslag og er ikke overvettes begeistret for naboens katter ;-)

UndrendePåDetMeste
Skrevet

jeg har også utekatt, men den er vel kanskje litt fin av seg :P Foretrekker nemlig å gå på do med en gang han kommer inn døra, hehe

Skrevet

jeg har også utekatt, men den er vel kanskje litt fin av seg :P Foretrekker nemlig å gå på do med en gang han kommer inn døra, hehe

Fisefin katte får'n si!

Naboene er nok fornøyde ;-)

Ei jeg kjenner har en meget renslig katt som helst vil tørke seg bak etter dobesøk. Gardina i entreen er visst perfekt dopapirmateriale, så katta løfter halen opp og gnikker rompa gjentatte ganger mot gardina...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...