Gå til innhold

Ytringsfriheten i lovverket

Anbefalte innlegg

Skrevet

I Grunnloven fastslås at ytringsfrihet "bør finne sted".

Midt i de poltiksk korrektes sterkeste periode fikk de inn forbehold i grunnloven, og også endret andre lover.

Dette er spesielt vist i en omfattende endring i den såkalte diskrimineringsloven av 2006.

Her fastslås at " Trakassering på grunnlag som nevnt i § 4 første ledd (bl.a. religion og livssyn) er forbudt. Med trakassering menes handlinger, unnlatelser eller ytringer som virker eller har til formål å virke krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende eller ydmykende. "

En svært vid bestemmelse, som mer burde være et politisk utsagn enn en lovparagraf.

En annen nyskapning finner vi i paragraf 10:

"Hvis det foreligger omstendigheter som gir grunn til å tro at det har funnet sted brudd på bestemmelsene i §§ 4, 5, 6, 7 eller 9, skal det legges til grunn at brudd har funnet sted, hvis ikke den som er ansvarlig for handlingen, unnlatelsen eller ytringen sannsynliggjør at det likevel ikke har funnet sted slikt brudd. "

Det er altså ikke lenger påtalemyndigheten som skal bevise skyld, men den anklagede som skal bevise sin uskyld.

...

Så vidt jeg skjønner er Magazinets redaktør anmeldt til politiet med utgangspunkt i ovennevnte lov.

Det skal bli spennende å se hva retten sier til noe slikt. Det kan ikke være tvil om at trykkingen av tegningene har virket krenkende på muslimer.

Kan vi virkelig oppleve at muslimer får gjennom sine krav om at redaktøren må straffes?

Skrevet

Jeg tror neppe redaktøren får straff. Kan vel tenke meg at han går fri med en liten advarsel. Enig i at det blir spennende å se hvordan man tolker lovverket i denne forbindelsen...

Skrevet

Jeg tror neppe redaktøren får straff. Kan vel tenke meg at han går fri med en liten advarsel. Enig i at det blir spennende å se hvordan man tolker lovverket i denne forbindelsen...

Nettopp. Tidligere var lovverket i større grad fokusert på rasisme og diskriminering på grunnlag av hudfarge og etnisk opprinnelse, og da var lovteksten rimelig omforent blant folk flest.

Nå er altså lovteksten blitt muslim-tilpasset. For det er vel ingen som et øyeblikk tror at lovgiver var spesielt opptatt av å verne kristne fundamentalister?

Skrevet

Kan du begripe at jeg ikke er i stand til å lete opp Den Nye Grunnloven, redigert 2006?

Ellers ser klippene dine ikke bra ut.

Jeg kan ikke tenke meg at redaktører nå eller senere trekkes for retten for religionskritikk. Ikke i min tid i alle fall...

Det er bare å håpe at all verdens komikere, satirikere, teater/filmverden og ikke minst skribenter/forfattere med mer integritet enn Holst og Guillou virkelig HERJER med islam, andre tankesystemer og religioner for framtiden:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/spesial/article1220641.ece

Skrevet

Kan du begripe at jeg ikke er i stand til å lete opp Den Nye Grunnloven, redigert 2006?

Jeg kan ikke tenke meg at redaktører nå eller senere trekkes for retten for religionskritikk. Ikke i min tid i alle fall...

Det er bare å håpe at all verdens komikere, satirikere, teater/filmverden og ikke minst skribenter/forfattere med mer integritet enn Holst og Guillou virkelig HERJER med islam, andre tankesystemer og religioner for framtiden:

Lovverket finner du på lovdata.no

Øverst til venstre "lover"

Skrevet

Ja, det er ikke overraskende at biskoper etc her i landet nå øyner muligheten for å revansjere seg...etter i årevis å ha vært på vikende front når det gjelder beskyttelse fra "støtende" ytringer.

Slik får muslimer og tungt kristne felles interesser. Kirkefolk ser selvsagt at den sekulære presse ikke kan forsvare spesielle hensyn over muslimer, og samtidig kjøre sin vanlige harsellas med kristne og kristendom.

De er på hugget nå, slik du viser i lenken og slik vi har sett på tv de siste ukene.

Skrevet

Lovverket finner du på lovdata.no

Øverst til venstre "lover"

Ok, jeg hadde Lovdata på bok, men fant ikke akkurat denne loven. Tnx.

Skrevet

Nettopp. Tidligere var lovverket i større grad fokusert på rasisme og diskriminering på grunnlag av hudfarge og etnisk opprinnelse, og da var lovteksten rimelig omforent blant folk flest.

Nå er altså lovteksten blitt muslim-tilpasset. For det er vel ingen som et øyeblikk tror at lovgiver var spesielt opptatt av å verne kristne fundamentalister?

Jeg oppfatter ikke lovverket som muslimtilpasset. Lovene må gjelde for alle, uansett religion. Det er flott at man i lovverket viser at det er viktig med grunnleggende respekt for andres tro/religion.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...